top of page
Rens Boukema

Zorgwekkende kwartaalcijfers Nikola

In het kort:

  • In het afgelopen kwartaal rapporteerde Nikola een verlies van maar liefst $425,8 miljoen dollar, wat neerkomt op $0,50 per aandeel. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van het verlies van $236,2 miljoen dollar dat het bedrijf een jaar eerder leed.

  • De omzet van Nikola daalde drastisch, met slechts $1,7 miljoen dollar aan negatieve omzet vergeleken met $24,2 miljoen dollar aan positieve omzet in dezelfde periode vorig jaar.

  • Het aantal afgeleverde trucks is ook aanzienlijk gedaald, met slechts 3 trucks in het afgelopen kwartaal, vergeleken met 63 trucks in het derde kwartaal van het voorgaande jaar.


Nikola, de Amerikaanse fabrikant van zero-emission voertuigen, heeft in het derde kwartaal van 2023 zijn verlies fors zien toenemen, terwijl de omzet hard is teruggelopen. Dit nieuws komt naar voren uit de recent vrijgegeven kwartaalcijfers van het derde kwartaal.


Kwartaalcijfers van Nikola

In het recente kwartaal heeft Nikola een aanzienlijk verlies van $425,8 miljoen dollar gerapporteerd, wat overeenkomt met $0,50 per aandeel. Deze cijfers markeren een aanzienlijke toename ten opzichte van het verlies van $236,2 miljoen dollar dat het bedrijf een jaar eerder rapporteerde.


Nikola zag ook een drastische daling in de omzet, met $1,7 miljoen dollar aan negatieve omzet in vergelijking met $24,2 miljoen dollar aan positieve omzet in dezelfde periode vorig jaar.


Daarnaast is het aantal afgeleverde trucks aanzienlijk gedaald, met slechts 3 trucks in het afgelopen kwartaal, in schril contrast met de 63 trucks die in het derde kwartaal van het voorgaande jaar werden geleverd. Dit weerspiegelt de uitdagingen waarmee het bedrijf momenteel wordt geconfronteerd.


Ondanks slechte resultaten kansen voor Nikola?

De resultaten van Nikola hebben veel analisten verrast, vooral gezien de sterk teruglopende omzet en het aanzienlijk gestegen verlies. Het bedrijf lijkt te kampen met ernstige uitdagingen, met name op het gebied van productie en verkoop.


CEO Steve Girsky van Nikola beweert echter dat het bedrijf voorop loopt in de ontwikkeling van waterstoftrucks en gelooft dat er ruimte is om marktaandeel te winnen. Hij benadrukte ook de sterke vraag naar zero-emission trucks in Californië, waar nieuwe regelgeving vanaf 2024 vereist dat alle nieuwe vrachtwagens geregistreerd bij de California Air Resources Board zero-emissie zijn. Dit zou kansen kunnen bieden voor Nikola.


Desalniettemin zijn er nog steeds grote zorgen over de financiële gezondheid van het bedrijf, gezien het aanzienlijke verlies en de beperkte verkoopresultaten. De komende kwartalen zullen cruciaal zijn voor Nikola om te bewijzen dat het in staat is om een positieve trend te creëren in zijn financiële prestaties.


Branchetrends en toekomstverwachtingen

Het rapport benadrukte ook de sterke branchetrends die de vraag naar zero-emissions trucks stimuleren, met name in Californië. De nieuwe regelgeving en financiële prikkels voor zero-emissie vrachtwagens zorgen voor een veelbelovend vooruitzicht voor bedrijven zoals Nikola. Er zijn naar schatting alleen al in de havens van Californië meer dan 30.000 vrachtwagens actief, die in de komende jaren moeten worden vervangen door zero-emissie voertuigen.


Conclusie

Het derde kwartaal van 2023 was een uitdagende periode voor Nikola, met een aanzienlijke toename van het verlies en een sterke daling van de omzet. Het bedrijf blijft echter hoopvol over de toekomst, met als basis de sterke branchetrends en regelgeving die de vraag naar zero-emissie vrachtwagens stimuleren.


Het zal echter van cruciaal belang zijn voor Nikola om zijn financiële prestaties te verbeteren en zijn verkoopresultaten te verhogen om het vertrouwen van investeerders en analisten te herstellen.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page