top of page
Rabi Safi

Zo kan jij alle hypes herkennen en jezelf beschermen tegen grote verliezen

Kort gezegd:

  • De Gartner Hype Cycle geeft je een beeld van de rijpheid en adoptie van nieuwe technologieën en hoe je ze kunt herkennen om een betere belegger te worden.

  • Beleggers kunnen de Hype Cycle gebruiken om inzicht te krijgen in de belofte van een opkomende technologie binnen hun specifieke branche en risicotolerantie.

  • De Hype Cycle helpt organisaties maar ook beleggers om hype te scheiden van de echte drijfveren van de commerciële belofte van een technologie, het risico van je beleggingen te verminderen en de echte waarde van een technologie te snappen


Heb je je ooit afgevraagd hoe je de hype van nieuwe technologieën kunt onderscheiden van wat commercieel haalbaar is? En wanneer zullen dergelijke claims zich uitbetalen, als ze dat al doen?

"Vaak zie je dat er geflatteerde verwachtingen zijn van een technologie en deze vooral gebaseerd zijn op verwachtingen in plaats van keiharde dollar tekens op de balansen van het bedrijf. Je merkt vaak dat de meeste bedrijven niet voldoen aan die verwachtingen en de hype waait over." Een mooie manier om te peilen of er te hoge verwachtingen zijn... als bekende Nederlanders het erover gaan hebben en het promoten! "Wink, Wink". De Beste manier is om in je waardering verschillende scenario's te bedenken om te peilen of de verwachtingen kunnen worden waargemaakt. Vaak merk je snel dat iets teveel is opgeblazen en het lastig aan de verwachtingen gaat voldoen. Check de trainingen als je al lid bent om goed te kunnen waarderen!

Een nuttig instrument om dit te begrijpen is de Gartner Hype Cycle. Gartner, een toonaangevend technologisch onderzoeks- en adviesbureau, ontwikkelde de Hype Cycle om de rijpheid en toekomstige potentie van technologieën te volgen.



De Hype Cycle is verdeeld in vijf fasen:

  1. Innovatie Trigger: Een potentiële technologische doorbraak zet dingen in beweging. Vaak bestaan er nog geen bruikbare producten en is de commerciële haalbaarheid onbewezen... Denk aan de Metaverse. Het wacht nog op serieuze toepassingen.

  2. Piek van Opgeblazen Verwachtingen: Vroege publiciteit leidt tot een aantal succesverhalen - vaak gepaard met vele mislukkingen. Sommige bedrijven nemen actie, veel niet. Denk aan de EV hype waarvan de meeste bedrijven niets meer voorstellen.

  3. Dal van Desillusie: De interesse neemt af als experimenten en implementaties niet leveren. Investeringen gaan door alleen als de overlevende aanbieders hun producten verbeteren tot tevredenheid van de early adopters. Denk aan NFTs/Crypto. Meeste technologieën komen nooit uit deze fase.

  4. Helling van Verlichting: Meer voorbeelden van hoe de technologie het bedrijf kan bevoordelen beginnen te kristalliseren en worden breder begrepen. Denk aan EV's nu.

  5. Plateau van Productiviteit: De mainstream adoptie begint op te stijgen. De brede markttoepasbaarheid en relevantie van de technologie betalen zich duidelijk uit. Denk aan bedrijfssoftware zoals Salesforce en Microsoft.

Door de Hype Cycle te begrijpen en te gebruiken, kunnen bedrijven en beleggers de echte drijfveren van de commerciële belofte van een technologie scheiden van de hype, het risico van hun technologie-investeringsbeslissingen verminderen en hun begrip van de zakelijke waarde van een technologie vergelijken met de objectiviteit van ervaren IT-analisten.

Zoals ik regelmatig benadruk om een hype te onderscheiden is dit het alle belangrijkste: "Als een bedrijf wel voldoet aan de verwachtingen dan betekent het vaak dat er een product klaar ligt en alle aandacht heeft om door de massa te worden gebruikt en op de korte termijn invloed heeft op de winsten en omzetten van een bedrijf." En dat kan alleen als een technologie, serieuze waarde biedt aan zijn gebruikers en een positieve rol vervult in de maatschappij.

In een wereld vol data en "informatietyrannie" hebben we helderheid nodig, vooral als het gaat om opkomende technologieën. De Gartner Hype Cycle kan organisaties en beleggers helpen helderheid te vinden en antwoorden op de vraag: "Is de hype echt?" Dit maakt het een waardevol hulpmiddel voor zowel bedrijven als beleggers.

Het correct gebruiken van de Hype Cycle kan bedrijven helpen te bepalen of ze een vroege zet moeten doen, of dat een gematigde aanpak meer geschikt is.

Voor bedrijven die bereid zijn om risico's te nemen en te accepteren dat risicovolle investeringen niet altijd succesvol zijn, kunnen de voordelen van vroege adoptie enorm zijn.

Gartner ontwikkelt meer dan 90 Hype Cycles in verschillende domeinen om klanten te helpen de technologische volwassenheid en toekomstige potentieel te volgen. Dit varieert van opkomende technologieën en kunstmatige intelligentie tot cyberbeveiliging en cloud computing.


Het is overigens geen oproep om alleen in gevestigde tech te investeren maar het is wel belangrijk om te begrijpen dat alle nieuwe tech door deze cyclus gaat en dat je flinke risico's loopt dat je je inleg krijt bent als je in een hype investeert dat weer overwaait en nooit meer herstelt. Laat altijd een like achter als je een artikel tof vindt! Dan maken we meer ervan!


21 - 25 Juni gaan we met de community naar Spanje! Er zijn nog een aantal plekken beschikbaar dus wees er snel bij! Lees hier meer informatie! Je mag ook een partner meenemen!

1 opmerking

1 comentário


firataga
26 de mai. de 2023

Kunnen we zeggen dat Shopify nu in de Gartner hype cycle zit, als je grafieken van Shopify kijkt?

Curtir

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page