Zijn Uber aandelen straks niks meer waard of juist een kans?
In het kort:
Beursafstraffing voor Uber en Lyft: Aandelen van Uber (-6%) en Lyft (-6%) daalden na Waymo’s aankondiging om haar robotaxi-diensten uit te breiden naar Miami.
Zelfrijdende technologie als bedreiging: Waymo voert al 150.000 ritten per week uit en breidt agressief uit, terwijl ook Tesla ambitieuze plannen heeft.
Uber’s strategische positie: Ondanks de dreiging van autonome voertuigen blijft Uber cruciaal door haar schaal, wereldwijde infrastructuur en partnerschappen.
Aandelen van Uber en Lyft daalden fors na Waymo’s aankondiging dat het in 2026 zijn robotaxi-diensten in Miami wil lanceren. Waymo, onderdeel van Alphabet (het moederbedrijf van Google), is een van de weinige spelers die al commerciële ritten uitvoert met zelfrijdende voertuigen. De markt lijkt bezorgd over het potentieel van autonome voertuigen (AV’s) om de traditionele ridesharingmodellen van Uber en Lyft te ondermijnen.
De aandelenkoers van Uber de afgelopen week:
Bron: CNBC
Waymo’s huidige activiteiten omvatten steden zoals San Francisco, Los Angeles en Phoenix, waar het meer dan 150.000 betaalde ritten per week weet te behalen op dit moment. De expansie naar Miami volgt op een succesvolle kapitaalronde van $5,6 miljard in oktober 2024, bedoeld om de wereldwijde groei van Waymo’s robotaxi-vloot te ondersteunen.
Marktreactie
Uber: -6% naar $67,43.
Lyft: -6% naar $16,13.
De dalingen laten zien hoe gevoelig de markt momenteel is voor elke dreiging van autonome voertuigen, ondanks het feit dat Uber en Waymo in sommige markten juist samenwerken.
De cijfers: Uber vs. Waymo
Uber faciliteerde in het derde kwartaal van 2024 wereldwijd 2,9 miljard ritten, een gemiddelde van 220 miljoen ritten per week. Ter vergelijking: Waymo zit op 150.000 ritten per week, minder dan 0,1% van Uber’s totale volume. Bovendien breidde Uber zijn omzet in Q3 2024 uit tot $10,8 miljard (+16% jaar-op-jaar), terwijl het een winst van $326 miljoen rapporteerde, vergeleken met een verlies van $123 miljoen in Q3 2023.
De kerncijfers van Ubers derde kwartaal:
Bron: Uber IR
Waymo’s model is daarentegen zwaar afhankelijk van eigen voertuigen en infrastructuur, wat leidt tot hoge kapitaalkosten. Hoewel Waymo indrukwekkende vooruitgang boekt, blijft het bereik voorlopig beperkt tot specifieke markten.
De grafiek hieronder illustreert Uber's consistente groei in zowel actieve gebruikers (MAPCs) als geboekte ritten (Trips) van Q2 2022 tot Q3 2024. Het aantal actieve gebruikers steeg van 122 miljoen naar 161 miljoen, terwijl het aantal trips toenam van 1,87 miljard naar 2,87 miljard. Deze cijfers tonen niet alleen een groeiende gebruikersbasis, maar ook een toenemend gebruik per gebruiker, wat wijst op een sterke klantloyaliteit:
Bron: Yiazou
Zelfrijdende technologie: Is het een dreiging of juist een kans?
Waymo’s aanpak
Waymo combineert lidar-technologie met machine learning om autonome voertuigen te laten opereren. Dit vereist echter een langdurig leerproces voor elke nieuwe geografische markt. Miami is bijvoorbeeld sinds 2019 een testlocatie, maar zal pas in 2026 volledig operationeel zijn. Bovendien zijn de huidige markten van Waymo beperkt tot een selecte groep steden, wat de schaalbaarheid beïnvloedt.
Tesla’s ambities
Tesla heeft ambitieuze plannen voor een volledig autonome “Cybercab” die tegen 2026 op de markt moet komen. Het bedrijf maakt gebruik van een neural network gebaseerd op cameratechnologie, maar heeft momenteel geen commerciële zelfrijdende diensten. Tesla’s exacte businessmodel blijft onduidelijk, wat bijdraagt aan onzekerheid over de impact op Uber.
Lees ook: Dit kan een enorme kans bieden voor Meta
Uber’s strategie
Uber speelt proactief in op de opkomst van AV’s door strategische partnerschappen aan te gaan. Zo zijn Waymo’s voertuigen in Phoenix beschikbaar via de Uber-app, en werkt Uber ook samen met Cruise en Mobileye. Met een platform dat in Q3 2024 bijna 3 miljard ritten faciliteerde, biedt Uber een schaal die AV-spelers nauwelijks kunnen evenaren.
Uber’s technologie, inclusief algoritmes voor dynamische prijzen, klantbeheer en geografische vraagoptimalisatie, blijft een cruciaal concurrentievoordeel. De complexiteit en schaal van Uber’s infrastructuur maken het waarschijnlijk dat AV-spelers eerder zullen samenwerken dan concurreren met Uber.
Waarom Uber toch kansen blijft bieden
Hoewel zelfrijdende technologie op termijn de markt zal transformeren, wijzen analisten erop dat dit proces jaren, zo niet decennia zal duren. Gedurende deze overgangsperiode zal een hybride model van traditionele en autonome voertuigen nodig zijn om de vraag te dekken. Uber’s bestaande netwerk, gecombineerd met de vele partnerschappen en technologische voorsprong, positioneert het bedrijf goed om te profiteren van deze overgang.
Uber fungeert nu al als aggregator voor autonome voertuigen, wat AV-spelers helpt om sneller klanten te bereiken. CEO Dara Khosrowshahi benadrukte recentelijk dat Uber’s platform meer dan een miljoen ritten per uur ondersteunt, met een gemiddelde wachttijd van vier minuten wereldwijd. Dit soort schaal en efficiëntie is moeilijk te repliceren, zelfs voor bedrijven als Waymo.
Hoewel investeerders op korte termijn dus terecht bezorgd zijn over de impact van AV’s, blijft Uber een dominante speler met een solide groeipad. Het bedrijf heeft een bewezen vermogen om winstmarges te verbeteren en blijft wereldwijd marktaandeel winnen. De recente koerscorrectie biedt beleggers mogelijk een kans om in te stappen in een bedrijf dat een belangrijke rol zal spelen in een hybride toekomst van mobiliteit.
Met een sterk financieel fundament en een strategische positionering om te profiteren van de AV-transitie, blijft Uber een van de best gepositioneerde spelers in de ridesharing-industrie. Het kan dus meerdere kanten op gaan met het bedrijf, waarbij het interessant zal zijn hoe voornamelijk op de lange termijn Uber zich zal ontwikkelen. Hierin zal het naar mijn mening essentieel zijn dat het bedrijf zich goed weet te positioneren in de AV-markt, het liefst met nog meer samenwerkingen met de grootste spelers in de markt, zoals nu al op sommige vlakken het geval is met Waymo.
Comments