top of page

Zijn Lucid aandelen een interessante belegging?

In het kort:

  • Lucid Motors onthulde teleurstellende financiële resultaten, met een omzet $54 miljoen lager dan verwacht en een nettoverlies van $764 miljoen.

  • De productiedoelen werden niet gehaald, met slechts 7.180 geproduceerde Air sedans in 2022 en uitstel van de Gravity SUV-lancering.

  • Ondanks een 12% stijging van het aandeel na de aankondiging, worden toeleveringsproblemen, concurrentie en geopolitieke banden met het Saoedische Public Investment Fund als risico's gezien.


In een wereld waar elektrische voertuigen (EV) de norm beginnen te worden, neemt de concurrentie steeds meer toe. Midden in de markt staat Lucid, de fabrikant van luxe EV's, die de financiële wereld recentelijk verbaasde met enigszins verwarrende cijfers.


Toen Lucid op 7 augustus haar resultaten voor het tweede kwartaal bekendmaakte, werd het voor velen duidelijk dat het bedrijf in troebel water verkeert. Hoewel de omzet met een lovenswaardige 55% op jaarbasis steeg tot $151 miljoen, viel dit cijfer schrikbarend $54 miljoen lager uit dan de eerder door analisten voorspelde omzet. En het slechte nieuws stopte daar niet. Een nettoverlies dat steeg van een toch al verontrustende $220 miljoen naar een astronomische $764 miljoen, liet de financiële gezondheid van Lucid in een benarde positie zien.


Verrassend genoeg steeg het aandeel van Lucid de volgende dag met 12%. Hoe kan een bedrijf met zulke zorgwekkende cijfers toch in waarde stijgen? Wellicht hadden eerdere, teleurstellende productie- en leveringscijfers de verwachtingen al zo verlaagd dat zelfs deze resultaten niet schokkend waren.


Maar er is meer aan de hand dan alleen kwartaalcijfers. Lucid's beursgang in 2021 werd vergezeld door grootse beloften. Ze beloofden een productie van 20.000 voertuigen in 2022 en maar liefst 49.000 in 2023. De werkelijkheid is hard: slechts 7.180 Air sedans rolden van de productieband in 2022. En de geplande lancering van hun tweede model, de Gravity SUV, is nu verschoven van 2023 naar 2024. Lucid's eerdere voorspellingen lijken niets meer dan luchtkastelen.


2023 lijkt ook geen rooskleurig jaar te worden voor Lucid. Met een trage start en een doelstelling om 10.000 voertuigen te produceren - ver verwijderd van hun eerder genoemde 49.000 - staan ze voor een zware klus. Externe problemen zoals supply chain problemen, veiligheidsgerelateerde terugroepacties en de titanische concurrentie van Tesla maken de uitdaging nog groter.


Er is echter een lichtpuntje, of althans zo lijkt het. Met een kasreserve van $5 miljard aan het einde van Q2, beweert Lucid voldoende financiële ademruimte te hebben tot minstens 2025. Maar hier schuilt een addertje onder het gras: het Saoedische Public Investment Fund is nu de grootste aandeelhouder met meer dan 60% van de aandelen. Hoewel er plannen zijn voor een nieuwe fabriek in Saoedi-Arabië en een grote voertuigbestelling door de Saoedische overheid, lijkt Lucid's toekomst nu sterk verbonden te zijn met de geopolitieke belangen van het Midden-Oosten.


Lucid's CEO, Peter Rawlinson, blijft echter optimistisch, met beweringen over een productie van 500.000 voertuigen per jaar tegen 2025. Maar gezien het bedrijf's voorgeschiedenis van onvervulde beloften, zou men dit soort claims wellicht met een korreltje zout moeten nemen.


Is Lucid een goed bedrijf?

In het altijd veranderende landschap van de automarkt probeert Lucid Motors zich op de kaart te zetten, maar de recente stappen van het bedrijf roepen enige (terechte) scepsis op. Hoewel Lucid enkele nieuwe contracten heeft weten te bemachtigen ter waarde van een indrukwekkende $450 miljoen om aandrijflijn- en batterijsystemen te leveren aan Aston Martin, een erkend luxemerk, blijft het de vraag of ze deze belofte kunnen waarmaken.


Wat de financiële kant betreft, is de waardering van Lucid's aandelen op zijn zachtst gezegd zorgwekkend. Het bedrijf handelt nu voor een astronomische 20 keer de verwachte omzet van dit jaar. Zet dat eens af tegen Tesla, de gevestigde reus van de EV-markt, die slechts wordt gewaardeerd op acht keer de omzet van dit jaar. En laten we niet vergeten dat de marges van Lucid ook ver achterblijven bij die van andere EV-concurrenten.

Concluderend: Hoewel Lucid zich probeert voor te doen als een veelbelovende nieuwkomer met enkele recente overeenkomsten, moet men zich afvragen of dit meer schijn dan werkelijkheid is. De torenhoge waarderingen en matige financiële resultaten kunnen beleggers in gevaar brengen. Het lijkt raadzaam om deze hype te negeren en elders te zoeken naar stabielere groeiaandelen met een bewezen track record.

Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Wil je meer lezen?

Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page