top of page

Xpeng aandelen stijgen ondanks slechte leveringen en verlaagt koersdoel Citi

In het kort:

  • XPeng leverde in januari 2024 8.250 voertuigen, een stijging van 58% ten opzichte van het jaar ervoor, met 2.478 eenheden van het nieuwe X9-model in de eerste maand van levering.

  • Citi verlaagde kortgeleden het koersdoel voor Xpeng, aangezien de verwachting is dat de strategie van Xpeng voor 2024 zal zorgen voor o.a. cash problemen bij het bedrijf.

  • Ondanks een verslechterende markt voor EV´s blijft XPeng koersen op een stijgende verkoop in 2024.

In een markt die steeds meer richting elektrische voertuigen (EV's) beweegt, springt het Chinese XPeng eruit met opmerkelijke groeicijfers en technologische innovaties. In januari 2024, een maand traditioneel bekend om lagere autoverkopen, heeft XPeng toch een indrukwekkende stijging van 58% in voertuigleveringen bereikt ten opzichte van het jaar ervoor, wat neerkomt op 8.250 EV's. Vooral de lancering van het X9-model, een ultra-smart grote zevenzitter MPV, heeft bijgedragen aan deze groei. Vergeleken met de vorige maand is dit een enorme daling, ondanks de YoY stijging.


Leveringen van Xpeng:


Derde kwartaal voor Xpeng

In het derde kwartaal van het jaar werd XPeng Inc. geconfronteerd met enkele uitdagingen, waarbij het bedrijf een groter verlies rapporteerde dan in dezelfde periode het jaar ervoor, en de omzet bleek lager dan analisten hadden verwacht. Het nettoverlies bedroeg aanzienlijk 3,89 miljard yuan, omgerekend ongeveer 530 miljoen dollar, wat neerkomt op 4,49 yuan per aandeel.


Dit verlies was aanzienlijk groter dan het verlies van 2,38 miljard yuan, of 2,77 yuan per aandeel, dat in het voorgaande jaar werd gerapporteerd. Ondanks deze uitdagingen steeg de omzet van het bedrijf naar 8,53 miljard yuan, een stijging ten opzichte van de 6,82 miljard yuan in het voorgaande jaar, maar nog steeds onder de consensus van 8,68 miljard yuan. Een lichtpuntje is dat Xpeng 40.008 voertuigen leverde in dit kwartaal, een aanzienlijke stijging van 72,4% ten opzichte van het tweede kwartaal.


De aandelen van Xpeng doen het zeker niet geweldig de afgelopen periode, met een dalende trend sinds midden 2023. Vandaag noteert het aandeel echter een kleine plus van 1,79% op het moment van schrijven. Dit is een stijging die overigens compleet wegvalt als we kijken naar het gehele koersverloop van Xpeng de afgelopen jaren, te vergelijken met een achtbaan vol pieken, en helaas ook vooral dalen.


Aandelenkoers Xpeng sinds de beursgang:


Reden achter downgrade Citi

Citi Research heeft recentelijk hun verwachting voor XPeng Inc. (NYSE:XPEV) bijgesteld, waarbij ze hun hun koopadvies hebben herhaald en tegelijkertijd hun 12-maands koersdoel voor het bedrijf verlaagd van US$10,10/HK$39,60 naar US$7,30/HK$28,30. Deze beslissing is gebaseerd op een aantal kritische factoren.


Ten eerste verwacht Citi dat de verkoopvolumes van XPeng in maart 2024 waarschijnlijk achterblijven bij de verwachtingen, mede door de mogelijke matige belangstelling voor het nieuwe X9-model, als we Citi mogen geloven. Daarnaast wordt de huidige strategie om het verkoopvolume vanaf het tweede kwartaal van 2024 te verhogen als niet duurzaam beschouwd.



Een tweede punt van zorg voor Citi is de verwachte daling in de verkoopcijfers van Xpeng in maart 2024, die naar verwachting onder de niveaus van januari 2024 zullen liggen. Dit wordt voornamelijk toegeschreven aan de trage verkopen en seizoensinvloeden, wat mogelijke risico's voor de verkoopvolumes en marges in het eerste kwartaal met zich meebrengt. Bovendien is er sprake van een significante daling van 20,6% in de detailhandelsprijzen van elektrische voertuigen (EV's) in 2023, deze prijsdaling kan wijzen op een verzadiging van de marktvraag.


Tot slot suggereert Citi dat een aanzienlijk deel van de verwachte vraag naar EV's voor 2024 al in 2023 is opgevangen door de aanzienlijke prijsverlagingen. Als reactie hierop zou XPeng de prijzen vanaf maart 2024 verder kunnen verlagen om de verkoopvolumes te stimuleren.


Deze mogelijke verhoging van de autoverkopen zou echter kunnen leiden tot hogere verliezen en cashflowproblemen voor het bedrijf. Als gevolg daarvan zou XPeng gedwongen kunnen worden de productie te verminderen om contant geld te besparen en overeind te blijven, wat kan leiden tot een geleidelijk verlies van marktaandeel aan rivaliserende automakers. Dit alles wijst op een uitdagende toekomst voor XPeng in een steeds competitievere EV-markt.


Uitdagingen en Toekomstplannen

Ondanks de afgelopen indrukwekkende groei in voertuig leveringen heeft XPeng te maken met uitdagingen. De traditionele seizoensgebondenheid van de automarkt en een recente upgrade van hun productiefaciliteit in Zhaoqing hebben geleid tot een tijdelijke vertraging in productie.


Desondanks blijft XPeng vastberaden om zijn positie in de EV-markt te versterken. Het bedrijf streeft ernaar om tegen 2024 end-to-end XNGP-dekking te bieden in grote stedelijke netwerken en is van plan om onderzoek en ontwikkeling van snelweg NGP voor overzeese markten te starten.



Conclusie

XPeng heeft een dynamisch jaar achter de rug, met zowel significante uitdagingen die aan het licht zijn gekomen, als opvallende prestaties. Hoewel het bedrijf kortgeleden een indrukwekkende groei van 58% in de levering van voertuigen in januari 2024 liet zien, inclusief een sterke start voor het nieuwe X9-model, heeft het tevens te kampen gehad met aanzienlijke financiële verliezen. Het derde kwartaal toonde een nettoverlies van 3,89 miljard yuan, ondanks een stijging in de omzet tot 8,53 miljard yuan.


De recente koersdoelverlaging van Citi, gebaseerd op zorgen over XPeng's verkoopstrategie en de verwachte prijsverlagingen, wijst op bijkomende uitdagingen. De afnemende verkoopcijfers en de druk van concurrentie, samen met een mogelijk verzadigde marktvraag, benadrukken de noodzaak voor XPeng om hun aanpak te heroverwegen om zo hun financiële gezondheid te waarborgen.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page