Xiaomi komt met eigen EV, overtreft volgens CEO Tesla model S en Porsche Taycan
Bijgewerkt op: 12 jan.
In het kort:
Xiaomi betreedt de Chinese markt voor elektrische voertuigen (EV's) met het ambitieuze Xiaomi SU7-model, dat ontworpen is om te concurreren met gevestigde spelers zoals Tesla en Porsche.
CEO Lei Jun deelde via het X sociale mediaplatform het nieuws dat het Xiaomi SU7-model momenteel in proefproductie is en binnenkort op de binnenlandse markt zal worden gelanceerd. De prijs is nog niet definitief vastgesteld, maar Jun beweert dat het model superieure prestaties biedt ten opzichte van Porsche's Taycan en Tesla's Model S.
Xiaomi benadrukt zijn strategische plannen voor autonoom rijden, de ervaring van het ontwerpteam afkomstig van gerenommeerde autofabrikanten, en de integratie van de SU7 met het bestaande Xiaomi-ecosysteem, inclusief smartphones en huishoudelijke apparaten.
In een opmerkelijke zet heeft het Chinese consumentenelektronicabedrijf Xiaomi plannen aangekondigd om de toch behoorlijk verzadigde markt voor elektrische voertuigen (EV's) in China te betreden. Met de onthulling van het Xiaomi SU7-model wil het bedrijf concurreren met gevestigde automakers zoals Tesla en Porsche, waarbij het beweert meer dan 10 miljard yuan ($1,4 miljard) te hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling van dit nieuwe paradepaardje.
CEO Lei Jun deelde op X dat het Xiaomi SU7-model momenteel in proefproductie is en binnen enkele maanden op de binnenlandse markt zal worden gelanceerd.
De prijs van het voertuig is nog niet definitief vastgesteld, maar Jun beweerde dat het model, uitgesproken als "Sue Qi" in het Mandarijn, zowel Porsche's Taycan als Tesla's Model S overtreft op het gebied van acceleratie en andere prestatieparameters. Deze gedurfde ambitie werd benadrukt tijdens een drie uur durende presentatie.
Jun, met vastberadenheid om een industrieleider te worden, legde de nadruk op Xiaomi's plannen voor autonoom rijden en benadrukte dat het ontwerpteam van de SU7 eerder heeft gewerkt bij gerenommeerde autofabrikanten zoals BMW en Mercedes Benz. Met de verkoop gepland voor 2024, na meer dan drie jaar ontwikkeling, betreedt Xiaomi een markt die al sterk concurrerend is, waarin Chinese autofabrikanten hun producten onderscheiden door ambitieuze technologische mogelijkheden.
Een potentieel voordeel voor Xiaomi is de integratie van de SU7 met het bestaande ecosysteem van Xiaomi, dat bekend staat om zijn smartphones en huishoudelijke apparaten. Het bedrijf benadrukte de inspanningen om gegevensprivacy te waarborgen tussen de apparaten en creëerde naar eigen zeggen een auto die voldoet aan de Amerikaanse veiligheidsnormen. Opvallend is ook de compatibiliteit van het voertuig met Apple's iPhone, iPad, CarPlay en AirPlay, hoewel Apple zelf nog geen auto heeft uitgebracht ondanks veelvuldige speculaties.
De Xiaomi SU7-modellen verschenen op een lijst van belastingvrije nieuwe energievoertuigen, gepubliceerd door het Chinese ministerie van Industrie en Informatietechnologie. Deze modellen worden omschreven als volledig batterij-aangedreven, met een rijbereik van 628 kilometer tot 800 kilometer. De fabrikant van de Xiaomi SU7 wordt genoemd als een dochteronderneming van het staatsbedrijf BAIC Group.
Hoewel de exacte prijs van de SU7 nog moet worden onthuld, hintte Lei op een aanzienlijk bedrag en verwierp geruchten over een prijskaartje van 99.000 yuan of 140.000 yuan. Dit komt op een moment dat verschillende binnenlandse spelers in de EV-markt hun nieuwe elektrische voertuigen hebben onthuld, waaronder Nio, Huawei, Zeekr en Xpeng, waarmee Xiaomi in 2019 investeerde.
Xiaomi sluit zich aan bij deze opkomende concurrentie in de EV-ruimte, terwijl het bedrijf op de beurs in Hong Kong een lichte daling van 0,25% noteerde. Desondanks blijft de algemene prestatie van het bedrijf sterk, met een stijging van meer dan 40% in Hong Kong verhandelde aandelen dit jaar.
Tijdens het Singles Day-shoppingfestival dit jaar behaalde Xiaomi naar verluidt recordverkopen van meer dan $3 miljard op verschillende e-commerceplatforms.
Met een verwachte investering van 20 miljard yuan ($2,8 miljard) in onderzoek en ontwikkeling dit jaar, een stijging van 25% ten opzichte van 2022 en meer dan het dubbele van het bedrag in 2020, onderstreept Xiaomi zijn toewijding aan innovatie en groei, nu ook in de snel evoluerende markt van elektrische voertuigen.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments