Wordt benzine weer goedkoper?
In het kort:
Recentelijk zijn de prijzen van ruwe olie aanzienlijk gedaald, momenteel onder de 84 dollar per vat, de laagste prijs sinds half maart, wat mogelijk leidt tot lagere benzineprijzen aan de pomp.
Ondanks de daling van de olieprijzen blijven de benzineprijzen aan de pomp stabiel, door de praktijk van 'rockets and feathers' waarbij oliemaatschappijen sneller zijn met het doorvoeren van prijsstijgingen dan prijsdalingen.
De prijsdaling wordt veroorzaakt door een toegenomen olievoorraad en een afnemende vraag door economische afkoeling.
De wereldwijde olieprijzen zijn onlangs aanzienlijk gedaald, met een huidige notering van minder dan 84 dollar per vat Noordzeeolie, het laagste niveau sinds half maart dit jaar. Deze daling zou binnenkort kunnen resulteren in lagere benzineprijzen aan de pomp, een ontwikkeling die door veel automobilisten met open armen zal worden ontvangen.
De recente daling in olieprijzen kan worden toegeschreven aan verschillende factoren. Een belangrijke factor is de grotere dan verwachte olievoorraad in Europa en de Verenigde Staten, wat wijst op een overschot dat de prijzen drukt. Bovendien speelt de angst voor een afnemende economische groei een rol, aangezien aanhoudende inflatie in de VS de vraag naar olie zou kunnen verminderen. Deze economische afkoeling leidt tot minder bedrijvigheid en daarmee een lagere vraag naar olie.
Hoewel de olieprijzen zijn gedaald, hebben consumenten dit nog niet teruggezien in de prijzen aan de pomp. De adviesprijs voor een liter benzine blijft stabiel rond de 2,26 euro, ongeveer hetzelfde niveau als vorige week en slechts licht lager dan drie weken geleden. Deze vertraging in prijsaanpassingen is niet ongewoon; oliemaatschappijen zijn vaak sneller met het verhogen dan met het verlagen van hun prijzen, een fenomeen dat in de branche bekend staat als 'rockets and feathers'. Volgens onderzoek van de ACM stijgen prijzen snel als een raket, maar dalen ze traag als een veer.
Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers legt uit dat oliemaatschappijen vaak een vertraging toepassen bij het doorberekenen van dalende olieprijzen naar de benzineprijzen, terwijl prijsstijgingen vrijwel direct worden doorgevoerd. Dit zorgt ervoor dat consumenten tijdelijk meer betalen voor benzine dan de olieprijs zou rechtvaardigen.
Als de olieprijzen laag blijven, is de verwachting dat de benzineprijzen uiteindelijk toch zullen dalen. Dit zou een welkome verlichting zijn voor automobilisten, aangezien de gemiddelde adviesprijs voor benzine begin dit jaar nog op ongeveer 2,05 euro lag, wat aanzienlijk lager is dan de huidige prijzen.
De olieprijs wordt ook beïnvloed door geopolitieke onrust en strategische beslissingen van olieproducerende landen. Ondanks conflicten en onrust in olieproducerende regio's zoals Rusland, Oekraïne en het Midden-Oosten, heeft de toegenomen voorraad en afnemende vraag wereldwijd, mede door de opkomst van elektrische voertuigen, geleid tot de huidige prijsdalingen.
Het beleid van OPEC, de organisatie van olie-exporterende landen, speelt ook een cruciale rol. Momenteel beperkt OPEC de productie om de prijzen te ondersteunen, maar het is voor nu nog onzeker of deze beperkingen ook daadwerkelijk zullen aanhouden in de tweede helft van het jaar.
Comments