top of page

Wat je moet weten over de toekomst van PayPal

In het kort:

  • PayPal introduceert zes innovaties gericht op AI en snellere betaalopties om PayPal competitiever te maken.

  • PayPal's recente verbeteringen zoals 'Fastlane' en 'Smart Receipts' beloven veel, maar de vraag blijft of dit voldoende is.

  • Ondanks de huidige uitdagingen, biedt PayPal's focus op personalisatie en de potentie van Venmo hoop.


PayPal was ooit een van de meest innovatieve bedrijven in de wereld. De afgelopen jaren is het bedrijf helaas flink afgezwakt, maar de nieuwe CEO, Alex Chriss, wil PayPal weer nieuw leven inblazen. Onder leiding van Chriss probeert het bedrijf met een reeks innovaties weer aan de top van de financiële sector te komen. Het hoogtepunt van deze turnaround zou gebeuren op 25 januari, PayPal's Innovation Day, maar beleggers waren niet erg onder de indruk. Laten we eens gaan kijken naar wat er precies werd besproken en hoe de toekomst voor PayPal eruit ziet.


PayPal onthulde in principe zes concrete verbeteringen met een sterke focus op Artificial Intelligence en snellere betaal-opties. Een van de meest interessante nieuwe functies waren naar mijn idee 'Fastlane' en 'Smart Receipts'. Beide verbeteringen van PayPal beloven veel vooruitgang, zoals een 40% snellere checkout en meer ruimte voor upsells. Deze ontwikkelingen suggereren een aanzienlijke verbetering van de gebruikerservaring, maar de echte vraag is of deze verbeteringen voldoende zullen zijn om PayPal's groeiende problemen aan te pakken.


Maar we moeten onthouden dat dit tot nu nog niet heel concreet is en PayPal jaren achterloopt op andere fintech-spelers. Hoewel de belofte van een snellere checkout aantrekkelijk is, is het de vraag of dit de gebruikersloyaliteit ook daadwerkelijk zal verhogen. In een tijdperk waarin consumenten al gewend zijn aan snelle transacties, kan de impact van Fastlane beperkt zijn. Het is niet iets nieuws of echt iets speciaals. Met concurrenten als Apple Pay die al een naadloze ervaringen bieden, lijkt PayPal's inspanning vooral op een (te late) inhaalslag.


De markt waarin PayPal actief is, is competitiever dan ooit, met spelers als Apple Pay, Adyen, Stripe en nog veel meer bedrijven die allemaal gestaag marktaandeel van PayPal winnen. PayPal's poging om de checkout-ervaring te versnellen en de betrokkenheid van verkopers te vergroten via AI is opzich een positief zeken, maar het is waarschijnlijk niet genoeg om hun oude marktpositie terug te veroveren. Het totale aantal actieve accounts daalde bovendien in 2023, wat wijst op de verzadigde markt of verminderde loyaliteit onder gebruikers.



De zorgen over PayPal's zijn wat mij betreft terecht, maar dit betekent niet dat PayPal gedoemd is om te falen. Er zijn ook zeker positieve zaken te zien. Een belangrijk punt is bijvoorbeeld de algemene strategie die PayPal hanteert. Door zich te richten op zowel de snelheid van transacties als op gepersonaliseerde ervaringen voor consumenten, positioneert PayPal zich nu steeds meer als een veelzijdige financiële partner voor zowel individuele gebruikers als bedrijven. Dit kan op lange termijn een belangrijk concurrentievoordeel voor het bedrijf worden.


Ook in Venmo (de Nederlandse Tikkie) zit nog veel potentie. PayPal is steeds meer bezig om Venmo te monetariseren en dit wijst op een veelbelovende richting voor PayPal. Venmo's populariteit onder jongere gebruikers biedt een solide basis voor toekomstige groei. Door nieuwe functies te introduceren, kan PayPal Venmo transformeren van een simpel peer-to-peer betalingsplatform naar een uitgebreider financieel ecosysteem. Hier zit misschien wel meer potentie in dan de vrij achterhaalde verbeteringen aan het PayPal-platform.



Terwijl PayPal zijn best doet om de gebruikservaring zoveel mogelijk te verbeteren en nieuwe inkomstenbronnen te genereren, blijft de toekomst onzeker. De concurrentie is fel en het lijkt erop dat concurrenten van PayPal al stukken verder zijn. Toch zijn er nog een aantal lichtpuntjes voor PayPal die goed in de gaten moeten worden gehouden. Het is erg moeilijk om te zeggen welke kant PayPal op zal gaan en daarom is het enorm belangrijk om de komende kwartalen de vooruitgang die PayPal boekt heel nauwkeurig te volgen. Een van de belangrijkste metrics om bij te houden zijn Total Payment Volume (TPV), Transactions per Account (TPA) en Total Active Accounts (TAA). Bij DeBelegger houden we deze ontwikkelingen uiteraard nauwkeurig in de gaten de komende kwartalen.


Aandelen PayPal zijn verkrijgbaar via DEGIRO

Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page