top of page

Warren Buffett’s grootste winnaar: Dit aandeel verslaat Tesla

Rens Boukema

In het kort:

  • BYD's aandelen stijgen tot recordhoogte na de aankondiging van een nieuwe ultrasnelle laadinfrastructuur en een aandelenplan voor werknemers.

  • Nieuwe Super e-Platform technologie claimt laadsnelheden tot 1.000 kW, waardoor EV’s in 5 minuten tot 400 km actieradius kunnen opladen.

  • Aandelen stijgen fors: BYD-aandelen zijn YTD al +42% gestegen.


BYD’s aandelen hebben een recordhoogte bereikt deze week na de lancering van een nieuwe ultrasnelle laadtechnologie. De Hongkong-genoteerde aandelen stegen op dinsdag met 6% tot HK$408,80 ($52,61) op het hoogtepunt:

Bron: CNBC
Bron: CNBC

Warren Buffett heeft een gouden zet gedaan met zijn investering in BYD, dat in 2025 uitgroeit tot zijn best presterende aandeel. Sinds begin dit jaar is de koers van BYD met 42% gestegen, veruit de sterkste stijging binnen Buffett’s portfolio.


Naast BYD doen ook andere Buffett-aandelen het goed in een dalende markt. Berkshire Hathaway zelf is 14% gestegen, terwijl Coca-Cola (+11%), T-Mobile (+16%) en VeriSign (+15%) het vertrouwen van beleggers krijgen. Vooral Coca-Cola blijft een stabiele keuze, met een solide dividendrendement van 2,8%.


BYD springt er echter uit als Buffett’s grootste winnaar, dankzij zijn agressieve prijsstrategie en sterke verkoopcijfers. Terwijl Tesla worstelt met prijsdruk en geopolitieke onzekerheden, blijft BYD groeien in Europa, Latijns-Amerika en Zuidoost-Azië.


BYD is Tesla aan het inhalen wat betreft sales:

Bron: CNEVPost
Bron: CNEVPost

Tesla verloor bijvoorbeeld 6,3% in één dag na BYD’s onthulling van zijn nieuwe AI-gestuurde autonome rijtechnologie, God’s Eye. In januari verkocht BYD in China 200.242 voertuigen (-3,2% YoY), maar bleef marktleider met 26,9% marktaandeel. Tesla verkocht 33.703 voertuigen (-15,5% YoY) en viel terug naar 4,5% marktaandeel.


De verschillende niveau´s (basis) van zelfrijdende auto´s:

Bron: ACKO Drive
Bron: ACKO Drive

BYD’s geavanceerde rijhulpsysteem God’s Eye wordt uitgerold in drie niveaus:


  • God’s Eye A (DiPilot 600) → High-end, voor luxemerken zoals Yangwang, met 3 LiDAR-units.

  • God’s Eye B (DiPilot 300) → Premium, voor duurdere modellen, met 1 LiDAR-unit.

  • God’s Eye C (DiPilot 100) → Standaard op instapmodellen zoals BYD Seagull, Qin Plus en Seal.


Tesla’s FSD (Full-Self Driving) heeft op dit moment ook Level 2 autonomie, net als God’s Eye. Maar het grote verschil is dat BYD het standaard aanbiedt in budgetmodellen vanaf $10.000, terwijl Tesla zijn FSD nog niet in China heeft goedgekeurd gekregen..

De forse koersstijging die we zojuist hebben gezien bij BYD komt dan weer na de aankondiging van BYD’s Super e-Platform, een revolutionaire technologie die het mogelijk zou maken om een elektrische auto binnen vijf minuten tot 400 kilometer actieradius op te laden. De Amerikaanse OTC-aandelen van BYD (BYDDY) zijn sinds begin dit jaar al meer dan 50% gestegen, wat wijst op groeiend vertrouwen van investeerders.


BYD presentatie van het nieuwe laadplatform:

Bron: BYD IR
Bron: BYD IR

De belofte van 1.000 kW laadvermogen is een aanzienlijke stap voorwaarts in de EV-markt. Ter vergelijking: Tesla’s nieuwste Superchargers (V4) halen maximaal 500 kW en voegen in 15 minuten 270 kilometer toe, terwijl Mercedes-Benz claimt dat zijn nieuwste CLA EV in 10 minuten 325 kilometer kan bijladen. Als BYD’s claims kloppen, loopt het technologisch ver voor op de concurrentie. De uitdaging blijft echter de benodigde laadinfrastructuur.


BYD heeft aangekondigd om in eerste instantie 4.000 snellaadstations in China te bouwen, terwijl het land dit jaar in totaal 460.000 nieuwe publieke laders zal plaatsen. Zonder deze infrastructuur zal het volledige potentieel van de technologie moeilijk te benutten zijn.


Naast technologische innovaties blijft BYD ook domineren op de verkoopmarkt, vooral in China. In de eerste twee maanden van 2025 produceerde het bedrijf 27% van alle elektrische voertuigen in China, met meer dan 405.000 verkochte auto’s. Binnen het segment van volledig elektrische voertuigen (BEV’s) heeft BYD een marktaandeel van 18%, terwijl het binnen de plug-in hybride markt (PHEV’s) zelfs 56% van de verkopen voor zijn rekening neemt.


De internationale expansie versnelt ook: 16% van de meer dan 900.000 EV’s die in januari en februari uit China werden geëxporteerd, kwam van BYD. Met nieuwe fabrieken in Zuidoost-Azië, Europa en Zuid-Amerika verstevigt BYD zijn wereldwijde positie, een flinke dreiging voor Tesla.


De snelle opmars van BYD zet concurrenten namelijk duidelijk onder druk. Tesla, Volkswagen en andere grote autofabrikanten zullen moeten reageren met snellere laadinfrastructuur en geavanceerdere batterijtechnologieën om concurrerend te blijven. Analisten suggereren dat snellere laadtechnologie het gedrag van EV-rijders kan veranderen.


Momenteel laden veel gebruikers hun auto’s tussentijds op, vergelijkbaar met hoe we onze smartphones opladen. Met de komst van vijf-minuten-laden kan dit patroon verschuiven naar een tankstation-achtige ervaring, waardoor het gebruiksgemak van EV’s toeneemt.


BYD’s groeistrategie wordt verder ondersteund door forse investeringen. Vorige maand haalde het bedrijf via een aandelenverkoop $5,2 miljard op, bedoeld voor onderzoek en ontwikkeling, evenals de uitbreiding van productiecapaciteit en laadinfrastructuur.

De combinatie van technologische vooruitgang, marktuitbreiding en kapitaalinjecties maakt BYD steeds dominanter binnen de EV-sector. Als het bedrijf erin slaagt zijn laadinfrastructuur snel uit te rollen, kan het de wereldwijde standaard voor elektrische mobiliteit herdefiniëren.

 

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page