Waarom verminderen grote autoproducenten hun EV-productie?
In het kort:
Bekende autofabrikanten zoals Ford, General Motors, Mercedes-Benz, Volkswagen, Jaguar Land Rover en Aston Martin zetten een stap terug van hun ambitieuze elektrische voertuig (EV) plannen.
De industrie keert terug naar een gevarieerder aanbod met benzine-, hybride- en elektrische opties, signaleert een gematigder tempo naar een volledig elektrische toekomst.
Ondanks de vertraging in de adoptie, is de verwachting dat de verkoop van EV's zal blijven groeien, met prognoses die een stijging naar 30-39% van de totale automarkt in de VS in 2030 voorspellen.
Na jaren van stijgende verwachtingen en groeiend enthousiasme voor elektrische voertuigen (EV's), zetten grote namen in de auto-industrie zoals Ford, General Motors, Mercedes-Benz, Volkswagen, Jaguar Land Rover en Aston Martin nu een stap terug. De beloofde consumentenvraag naar EV's heeft de ambitieuze doelstellingen van deze fabrikanten niet waargemaakt. Dit ondanks de prognose dat de verkoop van EV's in de komende jaren nog steeds zal toenemen.
De aanvankelijke euforie rond EV's, aangezwengeld door optimistische verkoopprognoses en ambitieuze groeidoelstellingen, lijkt te zijn vervangen door een realistischere benadering. Dit is niet alleen een gevolg van de nieuwe verwachtingen van consumenten maar ook van de economische realiteit en technische uitdagingen binnen de EV-markt.
Hybride als brug naar de toekomst
Een opmerkelijke trend is de terugkeer naar een gevarieerder aanbod van voertuigen, met naast volledig elektrische opties weer meer benzine- en hybride modellen. Deze verschuiving duidt op een langzamer tempo richting een volledig elektrische toekomst dan eerder werd aangenomen. Fabrikanten zoals Ford benadrukken de toename van de productie en verkoop van hybride modellen als een middel om de overgang naar geëlektrificeerde voertuigen te versoepelen voor bestuurders die nog niet klaar zijn voor volledig elektrische modellen.
Verschillende autofabrikanten, waaronder Hyundai Motor, Kia en Toyota Motor, plannen om verschillende niveaus van elektrificatie in hun line-ups te bieden. Dit duidt op een strategie die diversificatie en consumentenkeuze vooropstelt, in tegenstelling tot de eerdere verwachting van een meer eenzijdige focus op volledig elektrische voertuigen.
Verwachtingen versus realiteit
Hoewel de verwachtingen voor EV-groei misschien zijn bijgesteld, blijft de markt voor elektrische voertuigen groeien. Met een recordverkoop van 1,2 miljoen eenheden in het voorgaande jaar, die 7,6% van de totale automarkt in de VS vertegenwoordigt, is het duidelijk dat de vraag naar EV's nog steeds aanwezig is. Analisten voorspellen dat dit aandeel tegen het einde van het decennium zal stijgen tot tussen de 30% en 39%.
De Chinese EV-markt
De binnenlandse verkoop van elektrische voertuigen in China toont tekenen van vertraging, terwijl de export ongekende hoogten bereikt. Dit fenomeen schetst een dubbelzinnig beeld van China's rol in de elektrische revolutie: enerzijds als een verzadigde markt die worstelt om de binnenlandse vraag te stimuleren, en anderzijds als een dominante exporteur die zijn invloed wereldwijd uitbreidt.
In de eerste twee maanden van het jaar zag China een gematigde groei in de verkoop van batterij-elektrische voertuigen (BEV's), met een stijging van 18,2% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Hoewel deze groei positief is, markeert het een daling ten opzichte van de groeipercentages van 2023. Echter, wanneer men kijkt naar de gecombineerde verkoopcijfers van BEV's, hybriden en nieuwe energievoertuigen, is de groei robuuster, met een stijging van 37,5%.
BYD, China's toonaangevende EV-fabrikant en de grootste ter wereld, heeft gereageerd op de uitdagende marktdynamiek door prijsverlagingen door te voeren voor een breed scala aan modellen. Deze strategie, die een gemiddelde prijsverlaging van 17% omvat, heeft geleid tot een felle prijsconcurrentie binnen de industrie. Andere autofabrikanten hebben soortgelijke kortingen aangeboden, variërend van 9% tot 17%, in een poging om hun marktaandeel te behouden binnen deze enorm concurrerende markt. Ondanks deze inspanningen is het marktaandeel van BYD in februari gedaald naar het laagste niveau sinds juni 2022, wat wijst op de hevige concurrentie en verzadiging binnen de binnenlandse markt.
Desalniettemin heeft BYD een nieuwe groeimotor gevonden in de export. In februari bereikte BYD's exportratio een recordhoogte, wat bijdroeg aan een algemene toename van 18% in China's auto-export, met EV's die 26,4% van deze totale export vertegenwoordigen. Deze exportgroei is van cruciaal belang voor fabrikanten die geconfronteerd worden met een afnemende binnenlandse vraag, en biedt een waardevolle afzetmarkt in landen zoals Australië, waar Chinese EV's profiteren van gunstige subsidies en een gebrek aan handelsbarrières. Dit is in de toekomst wellicht anders in Europa en de VS, waar onderzoeken lopen naar de Chinese inmenging in de EV-markt.
EV-productie goedkoper vanaf 2027, dankzij Tesla?
Tesla's innovatie met de introductie van de "giga press" brengt een aanzienlijke verschuiving teweeg in de fabricage van elektrische voertuigen (EV's), die potentieel de gehele auto-industrie zal hervormen de komende jaren. Dit verschil is niet alleen zichtbaar in de productie-efficiëntie en kosten, maar ook in de ontwerpen van EV´s, milieueffecten en de concurrentiedynamiek binnen de sector.
Productie-efficiëntie en kostenreductie
De giga press, een reusachtige aluminium spuitgietmachine, stelt Tesla in staat om grote delen van het voertuigchassis in één stuk te produceren. Dit betekent een aanzienlijke vermindering van het aantal onderdelen dat anders gelast of op andere wijze samengevoegd zou moeten worden. Door 60 of zelfs meer componenten te vervangen door één enkel gietstuk, kunnen productiesnelheid en efficiëntie enorm worden verbeterd. Dit proces verlaagt niet alleen de productiekosten - met besparingen tot 40% in sommige gebieden - maar verkort ook de montagetijd aanzienlijk.
Impact op ontwerp
Het gebruik van giga presses stimuleert een verschuiving in de ontwerpen van voertuigen. Traditionele auto-ontwerpen, die bestaan uit vele kleine, afzonderlijk gefabriceerde en samengevoegde onderdelen, maken plaats voor meer geïntegreerde en gestroomlijnde ontwerpen. Deze integratie stelt fabrikanten in staat om voertuigen te ontwerpen die niet alleen efficiënter zijn in termen van productie, maar ook in termen van gewicht en prestaties. Lichtere voertuigen verbruiken minder energie, wat bijdraagt aan een verhoogde efficiëntie en actieradius van EV's.
Milieueffecten
De reductie in het aantal onderdelen en het lagere totaalgewicht van voertuigen geproduceerd met giga-press hebben een direct positief effect op het milieu. Minder onderdelen betekent minder grondstoffenverbruik en productie-energie, terwijl lichtere voertuigen leiden tot lagere energieverbruik tijdens de levensduur van het voertuig. Deze factoren dragen bij aan de vermindering van de algehele milieu-impact van de auto-industrie.
Concurrentiedynamiek
Tesla's pionierswerk met de giga-press zet de standaard voor de toekomstige productie van elektrische voertuigen en plaatst druk op andere fabrikanten om vergelijkbare technologieën te adopteren of te ontwikkelen. Dit heeft geleid tot een "survival of the fittest"-periode in de EV-markt, waarbij fabrikanten die in staat zijn om efficiënt en kosteneffectief te produceren, een concurrentievoordeel behalen. De noodzaak voor innovatie in productieprocessen kan leiden tot meer investeringen in onderzoek en ontwikkeling binnen de sector, waardoor de algehele vooruitgang en acceptatie van EV's wordt versneld.
Deze technologie heeft de potentie om de productie van EV's goedkoper te maken dan die van interne verbrandingsmotoren (ICE) tegen 2027, waardoor een belangrijke drempel voor de adoptie van elektrische voertuigen wordt weggenomen. De langetermijneffecten van deze innovatie kunnen een duurzamere, efficiëntere en competitievere auto-industrie teweegbrengen, ten voordele van zowel consumenten als het milieu.
De toekomst van EV's
Terwijl de industrie navigeert door de uitdagingen van technologische innovatie en consumentenvoorkeuren, blijft de toekomst van elektrische voertuigen een terrein van zowel enorme potentie als voorzichtigheid. De stap terug door enkele bedrijven van de meest ambitieuze EV-doelstellingen weerspiegelt niet zozeer een afwijzing van de elektrische toekomst, maar eerder een aanpassing aan de complexe realiteit van marktvraag en technologische ontwikkeling.
De EV-markt staat op een kruispunt, met fabrikanten die de balans opmaken van hun strategieën en toekomstplannen. Terwijl de transitie naar elektrische voertuigen voortduurt, is het duidelijk dat de weg naar een volledig elektrische toekomst meer genuanceerd en veelzijdig zal zijn dan eerder werd aangenomen. Wat uiteraard geen verrassing is, gezien EV-merken als Tesla en BYD simpelweg vele malen verder zijn in hun ontwikkeling. Dit maakt het lastiger voor de eerder genoemde automerken om de markt te betreden, zonder grote verliezen te lijden.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments