top of page

Waarom Tesla, maar ook Chinese EV aandelen hard stijgen deze week

In het kort:

  • De Amerikaanse regering heeft een voorstel ingediend om Chinese en Russische auto-onderdelen te verbieden, wat bedoeld is om nationale veiligheid te waarborgen en spionage via deze technologieën te voorkomen.

  • Dit verbod zou gericht zijn op software en hardware in auto's die vanaf 2027 worden geïmporteerd, wat met name de communicatiesystemen en autonome rijtechnologie betreft.

  • Ondanks deze dreiging stegen de aandelen van Chinese autofabrikanten deze week fors door steunmaatregelen vanuit de Chinese overheid.


Het nieuws van het Amerikaanse verbod op Chinese en Russische auto-onderdelen leek even een harde klap voor de Chinese auto-industrie, maar deze week stegen de aandelen van Chinese autofabrikanten zoals Li Auto en Nio fors. Hoe komt dat?


De aandelenkoers van NIO de afgelopen 5 dagen:

Bron: CNBC

Ten eerste heeft de Amerikaanse regering een verbod voorgesteld op de import en verkoop van voertuigen met bepaalde Chinese en Russische technologieën, zoals Bluetooth, Wi-Fi modules en systemen voor autonoom rijden. De Biden regering voert dit aan als een nationale veiligheidsmaatregel om te voorkomen dat China toegang krijgt tot gevoelige informatie via de technologie die in auto's wordt ingebouwd. Auto's worden steeds vaker uitgerust met camera's, GPS-tracking, microfoons en andere internetverbonden technologieën. Dit kan, volgens de Amerikaanse regering, leiden tot een gevaarlijke kwetsbaarheid voor sabotage en spionage.


De aandelen van Chinese autofabrikanten zouden dus kunnen dalen na zo'n aankondiging (wat een logische verwachting is), maar in plaats daarvan stegen ze deze week sterk. Li Auto steeg met meer dan 8%, Nio met 9% en BYD met 2,7%. De reden hiervoor heeft alles te maken met de binnenlandse situatie in China.


Het blijkt dat de stijging van de aandelen eerder te danken is aan steunmaatregelen van de Chinese overheid dan aan zorgen over het Amerikaanse verbod. De People’s Bank of China kondigde deze week aan dat ze de reservevereisten voor banken met 50 basispunten zou verlagen. Dit betekent dat banken minder geld in reserve hoeven te houden, wat resulteert in meer beschikbare liquide middelen voor leningen. Bovendien verlaagde de centrale bank ook de rente op kortetermijnleningen, wat het financieringsklimaat voor bedrijven verbetert.


Door deze maatregelen nam het vertrouwen in de Chinese economie toe, wat resulteerde in een bredere rally op de aandelenmarkten. De aandelen van Chinese autofabrikanten werden hier direct door ondersteund, ondanks de dreiging van Amerikaanse restricties. Analisten, zoals Ivan Wu van Guotai Junan International, benadrukken dat de verkoop van Chinese auto's in de VS relatief beperkt is, waardoor het directe effect van het Amerikaanse verbod klein zal blijven.


De NEV (New Energy Vehicles) sales t.o.v. van de overige voertuigen in China:

Bron: CPCA/Reuters

Het aantal Chinese auto's dat naar de VS wordt geëxporteerd, blijft bescheiden. In 2023 werden er slechts 104.000 Chinese voertuigen in de VS verkocht, wat een overigens wel een stijging van 45% was ten opzichte van 2022, maar nog steeds een klein aandeel vormt in de totale markt. Dit toont aan dat de impact van het Amerikaanse verbod vooral symbolisch is, terwijl de daadwerkelijke economische schade voor Chinese autofabrikanten beperkt blijft


Daarnaast hebben Chinese bedrijven zoals Li Auto en BYD al productiecapaciteit buiten China opgebouwd, zoals in Zuid-Amerika. Deze fabrieken kunnen auto's produceren die voldoen aan de Amerikaanse regelgeving en profiteren van gunstige handelsovereenkomsten zoals het U.S.-Mexico Tarief Akkoord.



Ondanks het Amerikaanse voorstel om Chinese en Russische auto-onderdelen te verbieden vanaf 2027, stegen de aandelen van Chinese autofabrikanten deze week sterk. Dit was vooral te danken aan de economische steunmaatregelen vanuit de Chinese overheid, die het vertrouwen in de binnenlandse markt versterkten. De daadwerkelijke impact van het Amerikaanse verbod lijkt beperkt te zijn, gezien het kleine aantal Chinese auto's dat naar de VS wordt geëxporteerd en de alternatieve productielocaties die Chinese autofabrikanten al hebben opgezet. Hierdoor blijft de groeipotentie van de Chinese auto-industrie overeind, ondanks de geopolitieke spanningen.

ความคิดเห็น


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page