top of page
Rens Boukema

Waarom Tesla aandelen dalen vandaag, terwijl de beurs stijgt

In het kort:

  • Tesla rapporteert eerste jaarlijkse daling in voertuigleveringen: In 2024 leverde Tesla 1,79 miljoen voertuigen, een lichte afname van 1,81 miljoen in 2023.

  • Concurrentie en tegenvallende resultaten: Tesla miste de verwachting van 505.000 voertuigen in Q4 met 495.000 leveringen, terwijl rivalen zoals BYD marktaandeel winnen.

  • Vooruitzichten voor 2025: Analisten, waaronder Dan Ives, voorspellen een herstel met 20%-30% groei in leveringen en introductie van een goedkoper model om de daling tegen te gaan.


Tesla heeft in 2024 wereldwijd 1.789.226 voertuigen geleverd, een daling van 1,15% ten opzichte van de 1.810.000 voertuigen in 2023. Dit is de eerste keer in Tesla’s geschiedenis dat er een afname in jaarlijkse leveringen is. Het laatste kwartaal van 2024 droeg significant bij aan deze teleurstelling, met 495.570 geleverde voertuigen, wat aanzienlijk lager is dan de analistenverwachting van 505.000.


De voertuigleveringen van Tesla over de laatste kwartalen:

Bron: cnevpost

De daling in kwartaal- en jaardata heeft direct invloed gehad op het aandeel. Na de bekendmaking daalde de koers met 8%, en noteert het op het moment van schrijven nog een daling van 5%, op een koers van $383,78.


De aandelenkoers van Tesla vandaag:

Bron: Nasdaq

Waarom dalen Tesla’s leveringen?


1. Toenemende concurrentie

Tesla’s marktdominantie wordt bedreigd door concurrenten zoals BYD, dat sterk groeit in China, en Volkswagen, dat in Europa flinke marktaandeel wint. Vooral BYD’s lagere productiekosten en uitgebreide EV-aanbod maken het een geduchte rivaal. In Europa daalden Tesla’s verkopen in de eerste 11 maanden van 2024 met 14%.


De voertuigleveringen van BYD de afgelopen kwartalen:

Bron: cnevpost

In 2024 heeft BYD Tesla duidelijk overtroffen met 4,27 miljoen verkochte NEV’s, een groei van 41%, tegenover Tesla’s 1,79 miljoen voertuigen, een daling van 1,15%. BYD profiteert van een breder portfolio dat zowel BEV’s als PHEV’s omvat, met vooral sterke vraag naar PHEV’s (+72,83%). Ook internationaal presteerde BYD sterk, met 417.204 exportvoertuigen (+71,86%), terwijl Tesla beperkt blijft tot zijn kernmarkten. BYD’s schaalvoordelen en diversiteit in modellen maken het bedrijf beter bestand tegen concurrentie, terwijl Tesla in 2025 nog maar moet bewijzen dat het zijn leidende positie kan herwinnen...


2. Beperkt aanbod aan nieuwe modellen

Tesla’s portfolio is verouderd in vergelijking met concurrenten die regelmatig nieuwe modellen introduceren. De Model 3 en Model Y blijven verantwoordelijk voor 95% van de totale leveringen (474.000), terwijl modellen zoals de Cybertruck en Model S slechts 5% uitmaken.


3. Problemen met de Cybertruck

De langverwachte Cybertruck heeft moeite gehad om goed in de markt te liggen. Tegenvallende verkopen en hogere voorraadniveaus hebben geleid tot extra druk op Tesla’s financiële prestaties. Analisten hebben vraagtekens bij het commerciële succes van dit model, vooral gezien de kosten en beperkte marktvraag.



Tesla blijft sterk afhankelijk van inkomsten uit autoverkopen, wat het bedrijf kwetsbaar maakt voor concurrentiedruk. Toch blijven analisten optimistisch over 2025. Volgens Wedbush Securities-analist Dan Ives kan Tesla in 2025 een herstel van 20%-30% in leveringen realiseren door de introductie van een goedkoper model dat gericht is op het massa-segment.


Gezien de waardering van Tesla mag dit ook wel gaan gebeuren zolang de autoverkopen nog de belangrijkste omzet-katalysator is..


De P/E ratio (FWD) van Tesla:

Bron: Finbox

De plannen voor een lager geprijsde EV kunen zeker de geplande katalysator zijn voor groei, vooral in markten zoals Europa en China, waar prijsgevoeligheid hoog is. Daarnaast verwacht men dat Tesla’s vooruitgang in autonome technologie en robotaxi-projecten een positieve impact zal hebben op de waardering.


Tesla staat voor een uitdagend 2025, waarin het bedrijf moet bewijzen dat het zijn positie als marktleider kan behouden en zijn waardering waard is. De focus zal liggen op het vernieuwen van het modelaanbod, het verhogen van de productie-efficiëntie en het uitbreiden naar nieuwe markten. Beleggers zullen met argusogen kijken naar de introductie van het goedkopere model en de strategie om groei te herwinnen.

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page