top of page

Waarom Tesla aandelen crashen vandaag

In het kort:

  • Het evenement rondom de Robo-taxi is verplaatst van 8 augustus naar oktober dit jaar, wat slecht ontvangen is door beleggers.

  • Ook is Tesla's marktaandeel in de Amerikaanse EV-markt is voor het eerst onder de 50% gezakt, met een daling van 6,3% in verkopen, ondanks een algemene stijging van 11,3% in de EV-markt.

  • Dit alles heeft geleid tot een aandelen daling van 7% vandaag.

Tesla's dominantie in de Amerikaanse markt voor elektrische voertuigen (EV) is sterk afgenomen. Volgens een rapport van Cox Automotive, dat binnenkort wordt vrijgegeven, is Tesla's aandeel in de Amerikaanse EV-verkopen gedaald tot minder dan 50% in het tweede kwartaal van 2024. Dit markeert een belangrijke verschuiving aangezien Tesla's verkopen in de VS met 6,3% daalden, terwijl de totale EV-verkopen in het land met 11,3% stegen ten opzichte van het voorgaande jaar. Bovenop dit nieuws is ook nog eens het evenement rondom de Robo-taxi plannen verplaatst van augustus naar oktober.


De verschuiving van de robo-taxi onthulling naar oktober heeft directe gevolgen gehad voor de aandelenkoers van Tesla. De afgelopen weken was er een aanzienlijke stijging in de waarde van Tesla-aandelen, grotendeels gedreven door de positieve verwachtingen rond het evenement dat oorspronkelijk gepland stond voor 8 augustus. De aankondiging van de uitstel door Bloomberg News leidde tot een onmiddellijke daling van meer dan 6% op donderdag. Volgens ingewijden is de beslissing om de onthulling uit te stellen genomen om de teams meer tijd te geven voor het ontwikkelen van extra prototypes, wat aangeeft dat Tesla nog steeds in een kritieke fase van het ontwikkelingsproces zit.


Dit extra tijdsbestek zou moeten zorgen voor een meer verfijnd en uitvoerbaar product tegen de tijd dat het uiteindelijk wordt onthuld.Het uitstel toont aan hoe sterk de aandelenkoers van Tesla kan reageren op nieuws en verwachtingen rond zijn innovatieve projecten. Investeerders en analisten zullen de ontwikkelingen nauwlettend blijven volgen, vooral omdat eerdere beloftes van Musk vaak hebben geleid tot speculatieve bewegingen in de markt. De toekomstige waarde van Tesla's robo-taxi programma, dat als een potentieel revolutionaire stap in autonoom rijden wordt beschouwd, blijft een belangrijk aandachtspunt voor aandeelhouders en markt speculanten.


De achteruitgang van het marktaandeel in de VS wordt voornamelijk toegeschreven aan de groeiende concurrentie van gevestigde autofabrikanten zoals General Motors en Hyundai-Kia. Deze bedrijven hebben de afgelopen jaren nieuwe EV-modellen geïntroduceerd die een bereik van 300 mijl op één lading kunnen halen. Dit soort innovaties, samen met concurrerende prijzen, hebben Tesla gedwongen om zijn prijzen meerdere keren te verlagen om concurrerend te blijven.


Uit de schattingen van Kelley Blue Book blijkt dat EV's in het tweede kwartaal ongeveer 8% van de totale nieuwe autoverkopen uitmaakten, een stijging ten opzichte van de 7,1% in het eerste kwartaal en de 7,2% in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Stephanie Valdez Streaty, directeur van Industry Insights bij Cox Automotive, benadrukte het belang van deze groei: “EV-verkopen overtroffen de verwachtingen tijdens een record brekend kwartaal.


Tesla heeft in het afgelopen jaar meerdere keren de prijzen moeten verlagen om concurrerend te blijven met nieuwe EV's die worden uitgebracht tegen prijzen die vergelijkbaar zijn met die van benzineauto's. Zo lanceert GM binnenkort een elektrische versie van de Chevy Equinox voor ongeveer $35.000, exclusief een federale belastingkorting van $7.500. Daarnaast werkt Stellantis aan een elektrische Jeep van $25.000, die volgens CEO Carlos Tavares binnenkort in de VS verkrijgbaar zal zijn.


Naast de dalende verkoop van Tesla, waarbij het marktaandeel voor het eerst onder de 50% is gezakt, wordt het concurrentie landschap voor elektrische voertuigen steeds intensiever. Deze toenemende concurrentie leidt tot aanhoudende prijs druk, waardoor de adoptie van EV's geleidelijk toeneemt. Autofabrikanten die het juiste product tegen de juiste prijs leveren en een uitstekende klantervaring bieden, zullen vooroplopen in de adoptie van EV's.


Hoewel Tesla de dominante speler blijft in het EV-segment, bieden nieuwe elektrische modellen van reguliere concurrenten en agressievere prijs strategieën consumenten interessante alternatieven. Opvallende nieuwe toe treders in het tweede kwartaal zijn onder andere de BMW i5, Cadillac Lyriq, Honda Prologue en Kia EV9 SUV. Hogere volumes van de Ford Mustang Mach-E en F-150 Lightning hielpen het merk Ford om zijn tweede positie in de EV-markt te behouden, achter Tesla.


Nieuwe EV-modellen van General Motors dragen ook bij aan de groei van het industriële volume. In het tweede kwartaal voegde GM meer dan 21.000 EV's toe aan de markt. Nieuwe modellen zoals elektrische versies van de Chevy Blazer, Equinox en Silverado behaalden meer dan 10.000 verkopen in het tweede kwartaal, hoewel dit extra volume niet genoeg was om het verlies van de stopgezette Chevy Bolt te compenseren. De EV-verkopen van Chevrolet daalden met 19% op jaarbasis in het tweede kwartaal. Andere grote spelers die in het tweede kwartaal terrein verloren, zijn onder andere Mercedes-Benz, Polestar, Porsche, Volvo en VW.


Ondanks de dalende verkopen, heeft Tesla's aandelenkoers een opleving gezien na een moeilijk begin van het jaar. De aandelen zijn sinds het begin van het jaar met iets meer dan 7% gestegen, hoewel ze op jaarbasis nog steeds ongeveer 2% lager staan. In de afgelopen vijf handelsdagen zijn de aandelen met meer dan 15% gestegen, na rapporten over een kleinere daling in de verkoop dan verwacht in het tweede kwartaal.



Deze opvallende prestatie van de aandelenkoers heeft bijgedragen aan de opmerkingen van Bill Gross, oprichter van Pimco, die Tesla vergeleek met meme-aandelen zoals GameStop. "Tesla gedraagt zich als een meme-aandeel—slechte fundamenten, maar een rechte lijn omhoog in de koers," postte Gross op X.


Volgens sommige Tesla-optimisten, zoals Dan Ives van Wedbush, zou Tesla's aandelenkoers kunnen blijven stijgen omdat het meer gezien wordt als een AI- en robotica-bedrijf dan als een autofabrikant. Echter, deze hoge verwachtingen zullen ofwel worden waargemaakt of juist worden teleurgesteld met de aankondiging van Musk's beloofde robo-taxi in augustus.


Ondanks de huidige aandelenkoers blijft Tesla geconfronteerd met toenemende concurrentie en een onzekere toekomst. Stephanie Valdez Streaty, directeur industrie-inzichten bij Cox Automotive, benadrukt dat de markt voor EV's steeds competitiever wordt. "Automakers die het juiste product op de juiste prijs leveren en een uitstekende consumenten ervaring bieden, zullen vooroplopen in de adoptie," aldus Valdez Streaty.



Deze dynamiek zal van cruciaal belang zijn voor de toekomstige positie van Tesla in de EV-markt, waar prijs druk en product innovatie de sleutel zullen zijn tot succes.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mails naar rens@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page