top of page

Waarom Roku & Shopify vandaag stijgen

In het kort:

  • Roku's aandelen schoten omhoog door een positieve beoordeling van Cannonball Research, die een koersdoel van $116 voor het bedrijf gaf.

  • Shopify zag ook een forse stijging op de beurs dankzij uitstekende Black Friday omzet.

  • Analisten zien voor beide bedrijven een positieve toekomst tegenmoet.


Voor aandeelhouders van Roku en Shopify was het vandaag zeker een mooie beursdag. Roku steeg met bijna 9% en ook Shopify mocht een mooie winst van 5% bijschrijven. Dit zijn zeker mooie cijfers als je het vergelijkt met de S&P 500, die met 0,12% omlaag ging. Maar waarom doen nou juist deze twee bedrijven het vandaag zo goed? Hier zijn een aantal belangrijke redenen voor en deze zullen we in dit artikel behandelen.


Laten we beginnen met Roku. Roku kreeg een belangrijke boost van Cannonball Research analist Vasily Karasyov. Hij verhoogde de rating van het aandeel van neutraal naar kopen met een koersdoel van $116. Dit zou een potentiële stijging van 14% betekenen ten opzichte van de huidige koers. Het optimisme van de analist is gebaseerd op de verwachtingen voor 2024, waarbij geanticipeerd wordt op een flinke groei in het marktaandeel van Roku.



Shopif zag op hun beurt een stijging door de indrukwekkende verkoopcijfers tijdens Black Friday. Shopify's president Harley Finkelstein benadrukt dat verkopers op Shopify dit jaar alle records hebben verbroken. Adobe Analytics ondersteund deze beweringen met data die lieten zien dat consumenten een recordbedrag van maar liefst $9,8 miljard online uitgaven op die dag.


Van deze $9,8 miljard werd er ruim $4,1 miljard aan Shopify webwinkels besteed. Het Black Friday weekend was daarom een uitzonderlijk succes voor Shopify. Dit is een opvallende stijging van 22% vergeleken met de resultaten van vorig jaar, wat de groeiende populariteit en effectiviteit van het Shopify-platform wat ons betreft onderstreept. Een interessant detail is overigens de gemiddelde waarde van de bestellingen. Klanten besteedden gemiddeld $110,71 per aankoop, een bedrag dat de neiging van consumenten weerspiegelt om meer uit te geven tijdens black friday.


De verwachtingen voor Cyber Monday zijn daarnaast ook erg hoog, vooral voor Shopify. Analisten voorzien een nog grotere omzet, met cijfers die kunnen oplopen tot $12 miljard. Ken Fong, een analist bij Oppenheimer, heeft een optimistische voorspelling gedaan dat de gecombineerde verkoop van Shopify op Black Friday en Cyber Monday meer dan 20% hoger zal uitvallen dan vorig jaar. Voor beleggers in Shopify is dit genoeg reden tot feest.



Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page