top of page

Waarom Rivian aandelen met 20% dalen

In het kort:

  • De aandelen van Rivian daalden met maar liefst 22%, na aankonding dat het bedrijf voor $1,5 miljard op wilt halen via convertible obligaties, terwijl hun omzetvoorspelling in lijn was met verwachtingen.

  • Rivian's cashpositie daalde met meer dan $1 miljard in één kwartaal, wat vragen oproept over hun uitgaven en toekomstige financiële stabiliteit.

  • Door beslissingen zoals het ontslaan van personeel, eerdere uitgifte van obligaties en het uitstellen van een nieuw model, kijken beleggers gespannen toe.


Rivian Automotive, een van de koplopers in de bruisende elektrische voertuigen (EV) wereld, heeft recentelijk voor opschudding gezorgd op de beurs. Waarom de commotie? Op een donderdag kondigde het bedrijf plotseling aan dat het maar liefst $1,5 miljard wilde ophalen door middel van convertible obligaties*.


* Convertible obligaties zijn schuldbewijzen die de mogelijkheid geven om deze in de toekomst om te zetten in aandelen van het bedrijf. Het is dus een combinatie van een lening (obligatie) en een optie om aandelen te kopen. Als het bedrijf het goed doet en de aandelenprijs stijgt, kan de houder van de obligatie ervoor kiezen om de obligatie om te zetten in aandelen, vaak tegen een voordelige prijs. Doet het bedrijf het niet goed, dan heeft de houder nog steeds recht op de rente en aflossing van de obligatie.

Maar we doen eerst nog even een stapje terug. Rivian bracht namelijk ook nieuws naar buiten over hun verwachte omzet voor het derde kwartaal. Ze verwachten een bedrag tussen de $1,29 miljard en $1,33 miljard binnen te halen. Op het eerste gezicht klinkt dat goed, want dit is in lijn met wat analisten op Wall Street hadden voorspeld. Maar, tegen alle verwachtingen in, sloot het aandeel van Rivian die dag wel met een verlies van meer dan 22%.


Dus wat was dan precies de reden voor deze forse daling? Het zit hem waarschijnlijk in de details van Rivian's financiële positie. In juni kon het bedrijf nog trots melden dat ze een comfortabele reserve hadden van $10,2 miljard aan cash en directe tegoeden. Maar, en hier komt de verrassing, eind september was dit bedrag al gekrompen tot een nog steeds indrukwekkende, maar beduidend lagere $9,1 miljard. Dat is een afname van meer dan een miljard in slechts één kwartaal. Een gigantische cashburn dus.


Voor de gemiddelde belegger vertaalt zo'n snelle afname zich in onzekerheid. Het roept vragen op: Wat heeft Rivian met dat geld gedaan? Waarom is er zo snel zoveel uitgegeven? En vooral, wat betekent dit voor de toekomst van het bedrijf?



Rivian heeft in het afgelopen jaar ook nog een aantal beslissingen genomen die de aandacht trokken. Zo probeerde het bedrijf zuiniger te zijn door, onder andere, het aantal medewerkers met 6% te verminderen in februari. Maar dat was nog niet alles. In maart gaf Rivian al $1,3 miljard uit aan die eerder genoemde convertible obligaties, een manier om geld op te halen. En dan was er nog het nieuws dat het bedrijf de lancering van een nieuw model, het R2 voertuigplatform, heeft uitgesteld naar 2026. Dit was oorspronkelijk gepland voor 2025. Al deze stappen hebben beleggers wat achterdochtig gemaakt.


En hoewel er ook goed nieuws was - Rivian rapporteerde onlangs dat ze in het derde kwartaal meer voertuigen hebben geleverd dan analisten hadden verwacht - kunnen veel beleggers de zorgen over hun financiële situatie niet van zich afzetten.


De grote vraag is nu: Hoe zal Rivian reageren? Veel ogen zullen gericht zijn op de volledige kwartaalresultaten en vooral op de gesprekken met analisten op 7 november. Tot die belangrijke datum zullen veel aandeelhouders waarschijnlijk wat voorzichtiger zijn en de berichten over Rivian extra scherp volgen.


Je hebt nog tot het einde van de maand om jouw 100 euro tegoed bij DEGIRO te claimen!

Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Wil je meer lezen?

Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page