top of page

Waarom kopen fondsen als Vanguard en BlackRock Lucid aandelen?

In het kort:

  • Lucid Group's koers is flink gedaald van meer dan $50 in 2021 naar ongeveer $3 op dit moment, wat het bedrijf nu in de categorie penny stocks plaatst.

  • Productie- en leveringscijfers vallen tegen, met een uiteindelijke productie van 8,428 EV's in 2023 tegenover de oorspronkelijk voorspelde 12,000, en slechts 6,001 geleverde voertuigen in dat jaar.

  • Met een geschat verlies van $0.29 per aandeel en een omzetdaling van 35.3% ten opzichte van het voorgaande jaar staat Lucid er niet goed voor wat betreft de verwachtingen.


Met de aanstaande publicatie van de kwartaalcijfers op woensdag 21 februari, bevindt Lucid Group zich op een kritiek kruispunt. De verwachtingen van analisten, die uitgaan van een kwartaalverlies van $0.29 per aandeel, belichten de uitdagingen waar het bedrijf voor staat in een steeds competitievere elektrische voertuigenmarkt (EV-markt).


Dit moment is niet alleen een test voor Lucid’s financiële gezondheid maar ook een indicator voor het vertrouwen van investeerders in de langetermijnstrategie van het bedrijf. In een tijd waarin de elektrische voertuigenmarkt floreert, blijkt Lucid Group een speler te zijn die worstelt om zijn plek te vinden. Met aandelen die nu diep in het territorium van de "penny stocks" zijn beland, rijst de vraag: wat is er aan de hand met Lucid?



Een hobbelige rit

Lucid's reis is er een geweest van pieken en dalen. Ondanks korte momenten van opleving, gedreven door speculatie en tijdelijke marktenthousiasme, blijven de vooruitzichten op lange termijn onzeker. De aandelenkoers, die ooit boven de $50 stond, is drastisch gedaald naar ongeveer $3. Dit illustreert niet alleen de volatiliteit van de markt, maar ook de immense uitdagingen waarvoor Lucid staat.


De aandelenkoers van Lucid sinds de beursgang:


Productieperikelen

Een van de grootste struikelblokken voor Lucid is de productie van hun luxe elektrische voertuigen. Oorspronkelijk mikte het bedrijf op 12,000 geproduceerde EV's in 2023, maar dit doel werd bijgesteld naar "meer dan 10,000" en uiteindelijk naar een bereik van 8,000 tot 8,500 voertuigen. Het eindresultaat? Slechts 8,428 EV's rolden van de band, een getal dat toch wat verbleekt bij deze ambitieuze doelstellingen.


Institutionele Investeerders in Lucid

De betrokkenheid van grote institutionele investeerders zoals Vanguard, BlackRock, en State Street, die hun aandeel in Lucid hebben verhoogd in 2023, wijst op een bepaald niveau van vertrouwen in de langetermijnvisie van het bedrijf. Deze bewegingen van institutionele investeerders zijn cruciaal, aangezien ze kunnen dienen als een barometer voor het bredere investeerderssentiment ten opzichte van Lucid. Wel geven deze investeringen uiteraard vraagtekens, bij mij althans, gezien de slechte financiële gezondheid van Lucid.


Onder de institutionele titanen die hun weddenschappen op Lucid hebben vergroot, springt Vanguard eruit met een aanzienlijke verhoging van 25,0% in hun belang tijdens het derde kwartaal 2023. Met nu 51,587,700 aandelen in handen, vertegenwoordigd door een waarde van $720,681,000.


BlackRock, een andere reus in de investeringswereld, volgt niet ver achter met een verhoging van 32,0% in hun Lucid-aandelen tijdens het tweede kwartaal, resulterend in een eigendom van 45,330,425 aandelen, gewaardeerd op $312,327,000. Deze beweging onderstreept eveneens een optimistische visie op de toekomst van Lucid.


State Street heeft ook zijn aandeel in Lucid verhoogd met 35,1% tijdens hetzelfde kwartaal, met nu 16,047,532 aandelen in hun bezit, gewaardeerd op $110,567,000. Deze stijging signaleert een groeiende interesse en mogelijk een lange termijn visie op de EV-fabrikant.


Morgan Stanley en Geode Capital Management LLC hebben ook hun posities verstevigd, met respectievelijk een verhoging van 6,8% en 12,9% in hun Lucid-aandelen.


Morgan Stanley over Lucid

Morgan Stanley analist Adam Jonas geeft aan dat het onwaarschijnlijk lijkt dat het vierde kwartaalrapport van Lucid Group nieuwe negatieve informatie zal bevatten die de al bearish consensus nog niet verwacht. Ondanks de uitdagingen die Lucid ondervindt door een overschot aan aanbod ten opzichte van de vraag in de markt voor elektrische voertuigen, zou de strategische waarde van het bedrijf als partner in elektrische voertuigen kunnen stijgen.


Volgens Jonas kunnen concurrerende autofabrikanten, die onder grotere druk staan om hun strategieën voor elektrische voertuigen op een meer kapitaalefficiënte manier na te streven, waarde vinden in een partnerschap met bedrijven zoals Lucid. Morgan Stanley handhaaft een 'Underweight' beoordeling op de aandelen met een doelkoers van $4, maar "wil vooroplopen bij het verschijnen van een mogelijk bullish these voor het verhaal van Lucid." Echter, het bedrijf moet nog bewijzen dat het zijn voertuigen kan verkopen tegen een prijs die hoger ligt dan de variabele productiekosten, voegt de firma toe.



Coatue verkoopt volledige Lucid-positie

In een opvallende strategische wijziging heeft Coatue Management tijdens het vierde kwartaal 2023 zijn volledige belang van 3,81 miljoen aandelen in Lucid van de hand gedaan. Deze stap volgt na een periode van actieve betrokkenheid bij Lucid, waarbij het fonds in het tweede kwartaal nog 5,19 miljoen aandelen had gekocht, wat het totaal op 6,56 miljoen aandelen bracht.


Lucid Motors nam daarmee de 45e grootste positie in binnen de portefeuille van Coatue. Echter, in het daaropvolgende derde kwartaal had het hedgefonds al 2,75 miljoen aandelen verkocht, met nu deze recente volledige stap uit Lucid aandelen.


Vooruitzichten: oppassen met Lucid?

Lucid's derde kwartaal van 2023 bracht enkele positieve ontwikkelingen aan het licht, zoals de aanvang van de productie van de Lucid Air Pure RWD en de Lucid Air Sapphire, die de Lucid Air line-up compleet maken. De uitbreiding van de productie naar fase 2 van de fabriek in Arizona en de opening van een nieuwe productiefaciliteit in Saudi-Arabië wijzen op Lucid's ambitie en toewijding om zijn wereldwijde voetafdruk te vergroten.


Met een verwacht verlies van $0.29 per aandeel voor het kwartaal dat eindigde in december 2023, en een daling van 35.3% in de omzet vergeleken met het jaar ervoor, staat Lucid voor een steile klim. Het positieve wat we dan nog kunnen stellen is het feit dat het verlies per aandeel langzaam verkleint lijkt te worden, echter zou een EPS van $0,29 betekenen dat deze daling niet doorzet in Q4.


EPS Q4 2022-Q3 2023:


De (negatieve) EBITDA van Lucid in deze periode onderstreept de financiële hobbels op de weg naar winstgevendheid, een pad dat vele startende EV-fabrikanten bekend voorkomt. Dit, in combinatie met de ontwikkeling van de brutowinst, waarbij ondanks een lichte afname in het derde kwartaal ten opzichte van het tweede kwartaal nog steeds een zorgwekkend beeld wordt geschetst, roept vragen op over de kostenefficiëntie en schaalbaarheid van Lucid's productieprocessen.


(Negatieve) EBITDA Lucid tussen 12/31/2020 en 10/01/2023:


En ook als we kijken naar de gross profit ontwikkeling in dezelfde periode zien we een zorgwekkend beeld, ondanks de lichte kwartaalafname in Q3 2023 ten opzichte van Q2 2023:


Wat betreft de cash positie staat Lucid er beter voor in 2023, als we het vergelijken met 2022. Lucid's financiële strategie en operationele aanpassingen, waaronder een gerichte marketingaanpak en een kostenbeheersingsprogramma, hebben het bedrijf in een relatief sterke liquiditeitspositie gebracht.


Met ongeveer $4,4 miljard aan liquiditeit aan het einde van het derde kwartaal, lijkt Lucid goed gepositioneerd om zijn volgende grote mijlpaal, de productie van de Gravity, en verdere groei in 2025 en daarna te ondersteunen. Echter moet het bedrijf, om voor de lange termijn relevant te kunnen blijven, de EBITDA en sales uiteraard sterk gaan verhogen.


Cashpositie van Lucid 2020-2023:



Conclusie: Een onzekere toekomst

Wat overblijft is de vraag waarom investeringsfondsen zoals Blackrock Lucid aandelen aanhouden en zelf bij-kochten in 2023. Een eenduidig antwoord is hier lastig te geven, behalve dat deze fondsen het ogenschijnlijk de gok waard vinden om te gokken op het feit dat Lucid een plek in de luxe-EV markt in weet te nemen.


Terwijl Lucid Group trots kan zijn op hun luxueuze voertuigen, blijft het feit bestaan dat hoge productie- en leveringsaantallen ongrijpbaar blijken. In een overvolle en uiterst competitieve EV-markt kunnen de uitdagingen van Lucid hun dromen – en daarmee de portemonnee van hun investeerders – verpletteren.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page