Waarom Heineken vandaag met 12% stijgt
Heineken behaalde een 12% koersstijging na beter dan verwachte cijfers over 2024, met 5% omzetgroei (€29,96 miljard), 8,3% winstgroei (€4,51 miljard), en een aandeleninkoopprogramma van €1,5 miljard.
Afrika (+31,1% winst), Amerika (+24,5% winst) en Azië laten sterke groei zien, terwijl Europa (-1,5% omzet) achterblijft door zwakke consumentenbestedingen. Heineken 0.0 en Heineken Silver blijven hard groeien.
Voor 2025 verwacht Heineken een winstgroei tussen 4% en 8%, ondanks economische onzekerheden, en zet het bedrijf in op verdere groei in 0.0-bier en de digitale transformatie.
Heineken (AMS: HEIA) schoot vandaag met 12% omhoog. De brouwer presenteerde beter dan verwachte cijfers over 2024 en kondigde een aandeleninkoopprogramma van €1,5 miljard aan. Toch blijft het bedrijf realistisch: macro-economische onzekerheden en zwakke consumentensentimenten in West-Europa zijn risico’s.
Met een 5% organische omzetgroei tot €29,96 miljard en een bedrijfswinstgroei van 8,3% tot €4,51 miljard laat Heineken zien dat het bedrijf ondanks economische tegenwind weet te presteren. Het biervolume groeide met 1,6%, met een zeer sterke prestatie van het Heineken 0.0-segment (+10%).

Heineken is wereldwijd actief en heeft zijn markten opgedeeld in vier regio’s: Afrika en het Midden Oosten, Noord- en Zuid-Amerika, Azië, en Europa.
Afrika
In Afrika steeg de operationele winst met 31.1% en een omzetstijging van 24.5%. In Nigeria lukt het Heineken om succesvol te zijn, met vooral goede resultaten van Goldberg en Desperados en Heineken. Daarnaast is Heineken daar bezig met wijn en sterke drank. In Zuid-Afrika wordt gebouwd aan een sterke strategie, met de introductie van de Heineken® returnable bottle en succesvolle merken als Savanna en Bernini die het buiten bier om goed doen. Egypte behaalde 2-cijferige groei.
Noord- en Zuid-Amerika
Ook Noord- en Zuid-Amerika presteerden goed. Omzet steeg met 3.1% en operationele winst steeg met 24.5%. In Mexico zet Heineken goede cijfers neer, met solide groei voor Dos Equis en Tecate Original. In Brazilië is productiviteit hard gestegen, wat de winst vergroot en extra investeringen mogelijk maakt. Heineken groeit daar al 11 jaar op rij met dubbele cijfers, terwijl Amstel zich in de top 5 van biermerken heeft gevestigd en in drie jaar tijd is verdubbeld.
In de VS blijft Heineken stabiel, maar de 0.0 lijn is wel aan het groeien.
Azië Omzet steeg met 5.3% in Azië, operationele winst steeg met 2.3. In Vietnam groeide de vraag in het vierde kwartaal, omdat Heineken® Silver bijzonder goed presteerde. In China was er groei van 2 getallen, en ook Laos won meer marktaandeel. In Cambodja blijft de markt erg uitdagend door een dalende vraag.
Omzetdaling in Europa
Omzet daalde met 1.5% in Europa. Wat vooral komt doordat in West-Europa de vraag wat is afgenomen. Er wordt veel geïnvesteerd in marketing en verkoop om dat te verbeteren, het bijzondere-bieren segment groeide wel.
In het VK groeit het marktaandeel door nieuwe producten. Birra Moretti is het belangrijkste bier in de horeca en Cruzcampo wint terrein in het standaard biersegment.

Vooral Heineken Silver en Heineken 0.0 groeien hard, en maken een steeds belangrijker deel uit van de omzet. In 117 markten zijn de 0.0-producten beschikbaar en er komen steeds meer soorten bij. Hierdoor is Heineken nu de grootste 0.0-producent wereldwijd.
Daarnaast investeerde Heineken in 2024 fors in marketing en digitale transformatie, met een extra €0,3 miljard aan marketing- en verkoopuitgaven en een significante stap in e-commerce via het eB2B-platform. Dit platform maakt het voor zakelijke klanten makkelijker om bestellingen te plaatsen en productinformatie in te zien: er is voor €13 miljard aan op verkocht in 2024. Tegelijkertijd werden er voor €0,6 miljard aan kostenbesparingen gerealiseerd om deze investeringen te ondersteunen.

Ondanks de sterke prestaties blijft de koers van Heineken circa 25% lager dan het hoogtepunt in 2020, wat deels heeft geleid tot de beslissing om voor €1,5 miljard aan aandelen in te kopen in de komende twee jaar. Dit is een sterk signaal richting aandeelhouders, met als doel om het vertrouwen in de groeistrategie van het bedrijf te versterken. Daarnaast verhoogde Heineken het dividend met 7,5% naar €1,87 per aandeel, terwijl de schuldpositie verder werd afgebouwd tot 2,2x EBITDA.
Voor 2025 voorspelt Heineken een organische winstgroei tussen 4% en 8%, hoewel het waarschuwt voor aanhoudende macro-economische uitdagingen. De brouwer noemt expliciet zwakkere Europese consumentenbestedingen, schommelende valutakoersen in opkomende markten en geopolitieke onzekerheden als risicofactoren.
Toch is er vertrouwen in de groeistrategie: Heineken verwacht vooral sterke groei in Heineken Silver en 0.0 bier.
Comentários