Waarom Goldman Sachs enthousiast is over dit small cap aandeel
In het kort:
Goldman Sachs heeft Ducommun (DCO) opgewaardeerd naar een 'Buy' met een koersdoel van $80, wat een potentieel rendement van meer dan 30% betekent.
Deze opwaardering is gebaseerd op verbeterde winstmarges en de sterke positie van het bedrijf in de lucht- en ruimtevaartsector, ondanks uitdagingen in de defensiedivisie.
Ducommun's waardering is aantrekkelijk in vergelijking met concurrenten, met een EV/EBITDA van 7,8x voor 2025, wat lager is dan vergelijkbare bedrijven in de sector.
Ducommun, een relatief onbekende en nog kleine speler in de lucht- en ruimtevaartsector, staat sinds kort in de schijnwerpers dankzij een opwaardering door Goldman Sachs. Analist Noah Poponak en zijn team hebben het aandeel opgewaardeerd van 'Neutral' naar 'Buy' met een koersdoel van $80, het hoogste onder de huidige schattingen van Wall Street.
Het aandeel van Ducommun sloot dinsdag op $65,65 en steeg met 7% na de aankondiging van Goldman Sachs. Het bedrijf heeft sinds het begin van het jaar een stijging van 14,7% in de aandelenprijs gezien, vergeleken met een stijging van 9% voor de S&P 500. Desondanks is de toekomst van het aandeel onzeker, afhankelijk van hoe de winstverwachtingen en sectoromstandigheden zich ontwikkelen.
De aandelenkoers Ducommun sinds de beursgang:
Bron: Macrotrends
Ducommun heeft in het tweede kwartaal van 2024 sterkere cijfers gepresenteerd dan verwacht, met een winst per aandeel van $0,83, wat de schattingen van analisten (verwacht: $0,63) met maar liefst 31,75% overtrof. Dit markeert een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de $0,54 per aandeel van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het is ook de vierde opeenvolgende keer dat het bedrijf de verwachtingen overtreft.
De omzet van Ducommun voor het kwartaal kwam uit op $197 miljoen, wat een stijging van 5,2% betekent ten opzichte van de $187,32 miljoen van vorig jaar. Deze omzetcijfers lagen ook 1,7% boven de consensusverwachtingen, wat aantoont dat het bedrijf goed presteert ondanks de uitdagingen in de bredere lucht- en ruimtevaartsector.
De omzet van Ducommun (2019-2024):
Bron: Stock Analysis
Een van de meest opvallende cijfers was de brutomarge van 26%, wat een aanzienlijke verbetering is ten opzichte van de 21,4% in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Deze toename is te danken aan strategische prijsinitiatieven, productiviteitsverbeteringen, een gunstige productmix en de groei van het portfolio van engineered products. Het bedrijf zag ook een record in de EBITDA-marge van 15,2%, een stijging van 13% vergeleken met het voorgaande jaar.
Hoewel de prestaties van Ducommun indrukwekkend zijn, blijven sommige analisten voorzichtig vanwege een ongunstige trend in de winstverwachtingen voor de komende kwartalen. Dit suggereert dat de toekomst van het bedrijf door sommige analisten minder positief wordt ingeschat, ondanks de sterke cijfers van dit kwartaal.
Als we wat verder kijken naar de vooruitzichten voor de rest van het jaar, gaf CFO Suman Mookerji aan dat het bedrijf een vlakke omzetgroei verwacht in het derde kwartaal, met een verwachte opleving in het vierde kwartaal. Deze verwachtingen zijn deels gebaseerd op de onzekerheden rondom de productie van de 737 MAX door Boeing. Toch blijft Ducommun positief gestemd over de langere termijn, vooral gezien de verwachte herstart van de TOW-raketproductie en de groei in het SPY-6 radarprogramma in 2025.
Een ander belangrijk punt uit de conference call was de voortgang in de herstructureringsprogramma's van Ducommun, die naar verwachting $11 miljoen tot $13 miljoen aan jaarlijkse besparingen zullen opleveren. Deze besparingen beginnen al zichtbaar te worden en zullen in 2025 verder toenemen na de voltooiing van de sluiting van faciliteiten in Monrovia, Californië, en Berryville, Arkansas.
Daarnaast heeft Ducommun zijn orderportefeuille in het tweede kwartaal verder versterkt, met een toename van $22 miljoen ten opzichte van het vorige kwartaal en een jaar-op-jaar groei van $58 miljoen, waardoor de totale backlog nu een record van $1,68 miljard bedraagt. Dit bevestigt de sterke positie van het bedrijf in de lucht- en ruimtevaart- en defensiesectoren, ondanks de uitdagingen in de commerciële luchtvaartmarkt.
Beleggers zullen nauwlettend in de gaten houden hoe de verwachtingen voor het komende kwartaal en het huidige fiscale jaar evolueren. Momenteel wordt verwacht dat Ducommun in het volgende kwartaal een winst per aandeel van $0,70 zal behalen, met een omzet van $201,12 miljoen. Voor het volledige fiscale jaar ligt de consensusverwachting voor de winst per aandeel op $2,73, met een verwachte omzet van $791,73 miljoen.
Poponak van Goldman Sachs wijst erop dat Ducommun zal profiteren van de toenemende productie van originele uitrustingsfabrikanten (OEM's) in de lucht- en ruimtevaart, een sector waarin de vraag momenteel sterk is. Het bedrijf is ook bezig met het vergroten van zijn marges, en dit proces laat al positieve resultaten zien.
Interessant is dat Ducommun momenteel verhandeld wordt tegen 7,8 keer de verwachte EBITDA voor 2025, terwijl concurrenten zoals Triumph Group en Hexcel worden verhandeld tegen respectievelijk 8,4x en 13,5x. Andere aftermarket leveranciers in de lucht- en ruimtevaart noteren zelfs tussen de 17x en 20x. Dit wijst erop dat Ducommun relatief tot de vergelijkbare concurrentie ondergewaardeerd is volgens Goldman Sachs.
Een ander belangrijk punt dat Goldman Sachs aanhaalt, is Ducommun's strategische positie binnen de lucht- en ruimtevaartsector, gecombineerd met hun intentie om winstgevende overnames te doen. Sinds de huidige managementploeg in 2017 het roer overnam, heeft het bedrijf zich bewezen als een "acquisition compounder" – een onderneming die door strategische overnames zijn waarde weet te vergroten.
De positieve beoordeling van Ducommun door Goldman Sachs benadrukt niet alleen de sterke positie van het bedrijf binnen de lucht- en ruimtevaartsector, maar ook de overtuiging dat het aandeel aanzienlijk ondergewaardeerd is. Met een nieuw koersdoel van $80, en gezien de huidige marktomstandigheden, lijkt Ducommun een aantrekkelijke keuze voor beleggers met een hogere risico tolerantie die willen profiteren van groei binnen de lucht- en ruimtevaartsector.
Comentarios