Waarom Elon alle Tesla eigenaren een gratis proefperiode geeft voor FSD
In het kort:
Tesla biedt alle eigenaren in de VS een gratis proefperiode van een maand voor Full Self-Driving (FSD) software, beginnend later deze week.
De uitrol van FSD Beta v12 wordt gepresenteerd met aanzienlijke verbeteringen aan de leer-algoritmen van Tesla, gebruikmakend van "end-to-end neurale netwerken".
Ondanks de belofte van volledige autonomie (niveau 5), functioneert FSD momenteel als een niveau 2-systeem, waarbij de bestuurder verantwoordelijk blijft voor het voertuig.
Tesla aandelen stijgen vandaag na de aankondiging dat elke Tesla-eigenaar in de Verenigde Staten een gratis proefperiode van een maand voor hun Full Self-Driving (FSD) software krijgt. Deze beweging komt op een moment waarop Tesla de FSD Beta v12 uitrolt, een versie die volgens CEO Elon Musk, bekend om zijn neiging om superlatieven te gebruiken, "verbluffend" is.
De kern van deze software-update ligt in de significante verbeteringen aan de achterkant, met name de leer-algoritmen die nu gebruikmaken van "end-to-end neurale netwerken". Dit houdt in dat de besluitvorming van het systeem gebaseerd is op diepgaand leren van Tesla's enorme dataset van rijgegevens, in plaats van dat programmeurs de logica handmatig coderen. Hoewel dit een technologische doorbraak impliceert, blijft FSD officieel een niveau 2-systeem officieel gezien. Dit betekent dat de bestuurder verantwoordelijk blijft voor het besturen van het voertuig, ondanks de ambities van Tesla dat de software uiteindelijk in staat zal zijn tot niveau 5-autonomie, of "robotaxi"-operaties.
De kosten voor FSD zijn substantieel - momenteel $12.000 in de VS, omlaag van $15.000 en €7.500 in Europa vanwege de beperkte functionaliteit - waardoor veel eigenaren afzien van de aankoop. Als reactie op de hoge prijs biedt Tesla ook een abonnementsmodel aan voor $199 per maand. Echter, de adoptie van zowel de koop- als abonnementsmodellen is relatief laag gebleven. Tesla heeft in het verleden al eens gratis proefperioden aangeboden als verkoopstimulans of als onderdeel van promoties, maar de algemene acceptatie blijft een uitdaging.
De recente aankondiging van Musk dat elke Tesla-eigenaar tijdelijk toegang krijgt tot FSD wijst op een agressieve strategie om bredere adoptie en acceptatie van de technologie te stimuleren. Het is overigens een veel gebruikt sales model voor SAAS producten om klanten proof of concent te tonen. Het initiatief om demo-ritten van FSD aan te bieden aan elke nieuw geleverde Tesla kan echter logistieke uitdagingen opleveren, vooral tijdens de traditioneel drukke eindekwartaalleveringen van Tesla.
Bovendien roept de belofte van een gratis proefperiode vragen op over de toegankelijkheid voor eigenaren van Tesla's met oudere hardwareversies. Hoewel Tesla benadrukt dat elke auto sinds oktober 2016 over de benodigde hardware voor FSD beschikt, bleek dat oudere moddelen met oudere hardware niet over de vereiste rekenkracht beschikte voor FSD-taken en geüpgraded moest worden. Tesla heeft gratis upgrades aangeboden aan kopers van FSD, maar voor de abonnementsdienst wordt nu een vergoeding gevraagd voor hardware die al is aangeschaft.
De actie van Tesla om een gratis proefperiode voor FSD aan te bieden, benadrukt de ambitie van het bedrijf om zijn technologie op de voorgrond te plaatsen in de evolutie naar volledige autonome voertuigen. Echter, zoals opgemerkt in de feedback van gebruikers en experts, is er nog een lange weg te gaan voordat FSD de ambiteuze volledige autonomie kan waarmaken.
Het verbeteren van de systeemprestaties en het overbruggen van de kloof van niveau 2 naar niveau 3 autonomie - waarbij het voertuig verantwoordelijk is voor de rijtaak onder bepaalde omstandigheden - blijft een cruciale stap in het realiseren van Tesla's visie voor de toekomst van zelfrijdende technologie. Te gelijker tijd is het een enorme stap want Tesla kan verantwoordelijk worden gehouden voor alle schade bij een ongeluk. Het kan dus ook een strategische keuze zijn om het nog officieel level 2 te blijven noemen tot ze een stuk verder zijn.
Comments