Waarom BYD & Tesla (en anderen zoals NIO en Xpeng) blijven dalen
In het kort:
BYD, een belangrijke speler in de Chinese markt voor elektrische voertuigen (EV's), voorspelt dat de hevige concurrentiestrijd in deze markt nog twee tot drie jaar zal aanhouden. Het bedrijf meldt een aanzienlijke winststijging van minstens 74% in het afgelopen jaar, met een winst tussen 29 en 31 miljard yuan ($4.09 tot $4.37 miljard).
BYD, dat zowel met Tesla samenwerkt als concurreert, heeft in het vierde kwartaal meer batterij-aangedreven auto's verkocht dan Tesla. Tesla blijft echter een gerespecteerde concurrent en leverancier voor BYD.
Ondanks recordleveringen in het vierde kwartaal vielen de aandelen van BYD, te midden van een prijzenoorlog in China en geopolitieke spanningen, waardoor het netto-inkomen in het vierde kwartaal lager uitviel dan in het voorgaande kwartaal.
In het landschap van de Chinese elektrische voertuigenmarkt neemt BYD een prominente plaats in. Deze markt, gekenmerkt door felle concurrentie en innovatie, staat voor een uitdagende periode. Yunfei Li, algemeen directeur branding en public relations bij BYD, stelt dat deze strijd nog twee tot drie jaar zal voortduren tot er duidelijke winnars zijn die dit winstgevend kunnen voortzetten. Deze voorspelling weerspiegelt de dynamische en snel veranderende aard van de EV-markt in China en brengt ook zorgen mee voor kleinere spelers zoals NIO die nog altijd flinke verliezen boeken. Zie bijvoorbeeld hoe EV makers dit jaar zijn begonnen.
BYD's recente financiële resultaten laten een opmerkelijke groei zien. Het bedrijf rapporteerde een winststijging van ten minste 74% in het afgelopen jaar, wat neerkomt op een winst tussen 29 en 31 miljard yuan. Deze cijfers zijn een duidelijke indicatie van BYD's groeiende invloed in de EV-markt. Het is interessant om te zien hoe BYD zich positioneert in deze competitieve markt, niet alleen als concurrent maar ook als cliënt en respectabele industriegenoot van Tesla. Daarnaast is het flink winstgevend zoals Tesla en zal elke druk moeten kunnen weerstaan die het komende jaren tegen komt.
De concurrentiestrijd tussen BYD en Tesla is een interessant aspect van de EV-markt. Hoewel BYD in het vierde kwartaal meer batterij-aangedreven auto's heeft verkocht dan Tesla, blijft Tesla een belangrijke speler. Elon Musk, CEO van Tesla, bevestigde dat BYD een leverancier is voor Tesla, wat wijst op een complexe maar wederzijds voordelige relatie tussen de twee bedrijven.
Ondanks de sterke verkoopcijfers en marktpositie van BYD, is de weg niet zonder obstakels. BYD’s aandelen daalden na de update van de winstcijfers, die onder de verwachtingen van analisten lagen. Zij rekenden op minimaal 31.5 Miljard Yuan. Dit is deels te wijten aan agressieve prijsverlagingen in het vierde kwartaal om verkoopdoelen te bereiken. Deze prijsverlagingen zijn een duidelijk teken van de hevige concurrentie en prijzendruk in de Chinese EV-markt.
Verder spelen geopolitieke spanningen een rol in de uitdagingen voor BYD. De Europese Commissie onderzoekt of Chinese subsidiebeleid EV-fabrikanten, waaronder BYD, een oneerlijk voordeel biedt. Dit onderzoek kan implicaties hebben voor BYD’s internationale expansieplannen en toekomstige groeitrajecten. Om wat olie op het voor te gooien, waarschuwde Elon Musk ook voor China en de oneerlijke importtarieven.
Lees ook: Elon Musk slaat alarm over China
In de context van deze ontwikkelingen is het duidelijk dat BYD en Tesla zich in een cruciale fase van bevinden. De resultaten en strategieën van het bedrijf in de komende jaren zullen bepalend zijn voor zijn positie in de wereldwijde EV-markt. Met een focus op innovatie, strategische samenwerkingen en het navigeren door een complexe markt, blijft BYD een sleutelspeler om in de gaten te houden.
Comments