top of page

Uber aandelen: Dit is waarom analisten enthousiast zijn vlak voor de cijfers

Rens Boukema

In het kort:

  • Verwachtingen voor Q4: Uber rapporteert woensdag kwartaalcijfers, met een verwachte omzetstijging van 18% naar $11,76 miljard, maar een winstdaling van 27% naar $1,04 miljard door een eenmalige bate in Q4 2023.

  • Beleggersvertrouwen groeit: Analisten zijn positief over Uber, met een gemiddelde koersdoel van $90,50 (35% boven de huidige koers), ondanks zorgen over autonome voertuigen.

  • Sterk kasstroompotentieel: Uber genereert naar verwachting $6,5 miljard vrije kasstroom in 2024, oplopend tot $8 miljard in 2025, en koopt agressief eigen aandelen in.


Uber rapporteert woensdag zijn vierdekwartaalcijfers, met een verwachte omzetstijging van 18% naar $11,76 miljard, terwijl de winst naar verwachting met 27% daalt naar $1,04 miljard. De daling wordt grotendeels toegeschreven aan een eenmalige bate van $1 miljard in Q4 2023 uit de herwaardering van Uber’s aandelenbelangen.


De winstgroei van Uber:

Bron: Macrotrends
Bron: Macrotrends

Zonder deze eenmalige bate zou de daling minder fors zijn, maar de markt kijkt toch kritisch naar de winstgevendheid van Uber. Beleggers vragen zich af of de groei van het bedrijf zich ook kan vertalen naar duurzame winstgroei, vooral nu het bedrijf steeds meer moet investeren in technologie en regelgeving rondom autonome voertuigen.


Ondanks deze winstdaling en zorgen over de impact van autonome voertuigen (AV’s), blijven analisten over het algemeen positief over het aandeel, met een gemiddeld koersdoel van $90,50 (35% boven de huidige koers).


De omzetgroei van Uber:

Bron: Macrotrends
Bron: Macrotrends

Uber genereert bovendien sterke kasstromen, met een verwachte vrije kasstroom van $6,5 miljard in 2024 en $8 miljard in 2025, en gebruikt dit kapitaal om agressief eigen aandelen in te kopen. Analisten benadrukken over het algmeen voornamelijk dat de markt Uber Eats onderschat, aangezien dit segment een stabiele inkomstenbron biedt en minder gevoelig is voor de dreiging van AV’s. De consensus onder analisten is dat Uber ondergewaardeerd is en de komende jaren zijn aandeelhouders aanzienlijk kan belonen. Analisten schatten dat Uber in de komende vijf jaar de helft van zijn marktkapitalisatie kan teruggeven aan aandeelhouders via aandeleninkoop en kasstromen.


Uber is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een dominante speler in de mobiliteits- en bezorgmarkt. Het bedrijf rapporteert woensdag zijn vierdekwartaalcijfers, waarbij analisten een sterke omzetgroei verwachten, maar een lagere winstgevendheid.


Een van de grootste zorgen van beleggers is de impact van autonome voertuigen op Uber’s businessmodel. In 2024 daalde het aandeel met 2%, deels door de angst dat zelfrijdende auto’s de rol van Uber-chauffeurs op termijn overbodig maken.


De aandelenkoers van Uber sinds de beursgang:

Bron: Macrotrends
Bron: Macrotrends

Volgens analisten van Bank of America zijn deze zorgen echter sterk overdreven. Hoewel autonome voertuigen veel potentie hebben, wijzen zij erop dat de uitrol ervan veel langer zal duren dan veel beleggers denken. Technische uitdagingen, regelgeving en publieke acceptatie vormen nog steeds grote obstakels.


Uber zelf lijkt zich niet tegen autonome voertuigen te verzetten, maar kiest voor een hybride strategie. Het bedrijf heeft samenwerkingsverbanden gesloten met Waymo (Alphabet) en Nvidia om AV-technologie te integreren in zijn platform. Dit betekent dat Uber in de toekomst deels kan profiteren van de uitrol van zelfrijdende auto’s, zonder dat het zijn huidige model opgeeft.


Het rit-segment van Uber:

Bron: Uber
Bron: Uber

Daarnaast zijn er concurrenten die directe AV-bedreigingen vormen, zoals Tesla (TSLA), dat werkt aan een eigen autonome taxidienst. Toch is het onzeker hoe snel en in welke mate Tesla’s technologie echt een bedreiging zal vormen.


Volgens experts blijven er voor Uber fundamentele voordelen bestaan, ongeacht de AV-ontwikkeling. Het platform blijft cruciaal voor het balanceren van vraag en aanbod, iets wat AV’s nog niet volledig kunnen overnemen. Bovendien is Uber wereldwijd actief, terwijl AV-initiatieven zich nog vooral beperken tot specifieke steden en regio’s.


Volgens beleggers is dit een belangrijk signaal. Het laat zien dat Uber niet afhankelijk is van externe financiering en zijn aandeelhouders actief beloont. Dit is een contrast met veel andere techbedrijven, die nog steeds grote verliezen draaien en afhankelijk zijn van nieuwe kapitaalinjecties.


Uber Eats genereert momenteel ongeveer 25% van Uber’s totale EBITDA en is minder gevoelig voor de impact van autonome voertuigen. In tegenstelling tot de ritdelingsactiviteiten, waar AV’s mogelijk een verstoring kunnen veroorzaken, heeft Uber Eats minder concurrentie van zelfrijdende technologie.


De groei van Uber Eats:

Bron: Uber
Bron: Uber

Als Uber Eats gewaardeerd zou worden tegen dezelfde multiple als concurrent DoorDash (DASH), zou dit betekenen dat de kernactiviteiten van Uber – de ritdelingsbusiness – slechts 4,8x EBITDA waard zijn. Dit is extreem laag in vergelijking met andere techbedrijven met vergelijkbare groeivooruitzichten.


Bovendien kan de inzet van autonome technologie juist extra winstmarges genereren voor Uber Eats. Denk aan de opkomst van kleine bezorgrobots en drones, die kosten verlagen en efficiëntie verhogen. Als Uber deze technologie succesvol integreert in Uber Eats, zou dat de winstgevendheid van het bedrijf verder kunnen verhogen.


De operationele marge van Uber:

Bron: Macrotrends
Bron: Macrotrends

Naast mobiliteit en bezorging wordt Uber Freight steeds belangrijker als groeipijler. Na een moeilijke periode wist Uber Freight in Q3 weer een omzetgroei van 2% te realiseren naar $1,31 miljard, met een kwartaal-op-kwartaal groei van 3%.


Dit is een belangrijke ontwikkeling, aangezien veel retailbedrijven juist lagere logistieke kosten rapporteren, wat normaal gesproken een negatieve impact op transportbedrijven zou hebben. Het feit dat Uber Freight blijft groeien, toont aan dat het platform unieke waarde biedt binnen de supply chain-markt.


Het freigt-segment van Uber:

Bron: Uber
Bron: Uber

Uber’s groeiende focus op autonoom transport binnen de vrachtmarkt biedt extra potentieel. Op termijn kan Uber Freight ocean shipping koppelen aan autonome vrachtwagens, waarmee het bedrijf een sterke positie in de logistieke keten kan innemen. Dit zou de totale adresbare markt voor Uber fors vergroten. Bovendien is Uber Freight bijna break-even, wat betekent dat het niet langer een grote rem vormt op de winstgevendheid van het moederbedrijf.


Als we naar analisten luisteren lijkt Uber op korte termijn dus zeker kansen hebben om verder te groeien, ondanks de eenmalige tegenwind in de winstcijfers. Op middellange termijn ondersteunt de sterke vrije kasstroom de koers, terwijl op lange termijn het bedrijf goed gepositioneerd is om te profiteren van technologieontwikkelingen in zowel mobiliteit als bezorging.

0 opmerkingen

Comentários


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page