top of page

Tesla zakt volledig weg in Europa: Reden voor paniek?

Rens Boukema

In het kort:

  • Tesla verkoopt 45% minder auto's in Europa in januari en verliest marktaandeel van 1,8% naar 1,0%.

  • BYD bereikt recordkoers na samenwerking met AI-bedrijf DeepSeek, waarmee het zelfrijdende auto's goedkoper en toegankelijker maakt.

  • Nieuwe trends in de EV-markt: Europa ziet een groei van 34% in de verkoop van elektrische auto's, terwijl Tesla juist terrein verliest.


Tesla (NASDAQ: TSLA) heeft een dramatische start van 2025 in Europa. Uit cijfers van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) blijkt dat Tesla in januari slechts 9.945 auto's verkocht in Europa. Dat is 45% minder dan de 18.161 auto's in januari 2024. Het marktaandeel in de hele automarkt van Tesla in Europa kelderde daarmee van 1,8% naar 1,0%.


De verkopen van Tesla in Europa:

Bron: European Automobile manufacturers´ associaiton
Bron: European Automobile manufacturers´ associaiton

Deze daling staat in schril contrast met de algemene Europese markt voor elektrische auto's, die juist met 34% groeide tot 124.341 eenheden in januari. Elektrische voertuigen hebben nu een marktaandeel van 15% binnen de Europese autoverkopen.


Hoewel de totale Europese autoverkopen in januari met 2,6% daalden, is Tesla’s neergang veel scherper. Grote markten zoals Frankrijk (-6,2%), Italië (-5,8%) en Duitsland (-2,8%) lieten een daling zien, terwijl Spanje met +5,3% juist een groei noteerde.


De Shanghai Gigafactory, die goed is voor 50% van Tesla’s wereldwijde productie, draait nu op volle capaciteit. Maar het probleem is duidelijk: groei is onmogelijk zonder uitbreiding. En met een stagnerende binnenlandse markt en dalende export naar Europa, staat de fabriek onder druk.


Shanghai is dus Tesla’s belangrijkste productiefaciliteit buiten de VS, maar het businessmodel staat onder druk:


  • In 2024 exporteerde Tesla 260.000 auto’s vanuit China, waarvan 100.000 Model 3’s naar Europa.

  • 80.000 Model 3’s en 80.000 Model Y’s gingen naar andere regio’s, waaronder Australië en Zuidoost-Azië.

  • Europese verkopen zijn in januari 2025 zoals je zag met 45% gedaald, wat betekent dat Tesla minder exportmogelijkheden heeft.


Omdat capaciteitsbenutting cruciaal is voor kostenbeheersing, is Tesla genoodzaakt nieuwe markten te vinden voor zijn Shanghai-productie. Maar met een verzadigde Chinese markt:

Bron: Seeking Alpha
Bron: Seeking Alpha

en toenemende handelstarieven in Europa, wordt dit steeds moeilijker...


Volgens analisten zijn er meerdere oorzaken voor Tesla’s zwakke start van 2025 in Europa:


  1. Sterke vergelijkingsbasis – Januari 2024 was een uitzonderlijk sterke maand door de lancering van de vernieuwde Model 3. In 2025 ontbreekt zo’n katalysator.

  2. Aankomende Model Y Juniper – De facelift van de Model Y (Juniper refresh) wordt in mei verwacht. Veel potentiële kopers wachten mogelijk op deze vernieuwde versie.

  3. Imago en politiek sentiment – CEO Elon Musk heeft zich recent kritisch uitgelaten over Duitse politiek, de EU en immigratiebeleid, wat zijn populariteit in bepaalde Europese markten kan hebben geschaad.


Elon Musk zijn uitspraken en acties wordt niet gewaardeerd in Duitsland:

Bron: YouGov
Bron: YouGov

De nieuwe Model Y Juniper moet Tesla weer in de race brengen. Dit model krijgt een aerodynamischer ontwerp en begint bij €60.990 voor de AWD-versie in Duitsland. Maar of dit genoeg is om het marktaandeel te herstellen, blijft de vraag.


BYD zet Tesla verder onder druk

Terwijl Tesla in Europa onderuitgaat, beleeft de Chinese concurrent BYD een topmaand. Het aandeel BYD nadat het bedrijf een samenwerking aankondigde met AI-specialist DeepSeek.


De aandelenkoers van BYD:

Bron: CNBC
Bron: CNBC

'God’s Eye': Zelfrijdende technologie voor de massa

BYD introduceert een nieuw zelfrijdend systeem genaamd "God’s Eye", dat beschikbaar zal zijn op auto’s vanaf 69.800 yuan (€9.200). Hiermee wil BYD autonoom rijden niet langer als een luxeoptie, maar als een standaard veiligheidsfunctie positioneren.


Met de AI-technologie van DeepSeek wordt verwacht dat BYD's auto’s:


  • Betere stemherkenning en spraakbesturing krijgen

  • Geavanceerdere autonome rijmogelijkheden bieden

  • Lagere productiekosten realiseren dan concurrenten


Deze zet kan de concurrentiedruk op Tesla verder verhogen. Waar Tesla nog steeds wacht op goedkeuring voor zijn volledig autonome rijtechnologie in China, zet BYD grote stappen in toegankelijkheid en schaalbaarheid.


BYD is niet de enige Chinese speler die inzet op AI-rijtechnologie. Geely, Great Wall Motor en Leapmotor werken ook aan integratie van DeepSeek’s systemen. Dit benadrukt hoe snel de concurrentie in de EV-markt zich ontwikkelt, met China als absolute koploper.


De combinatie van een scherpe verkoopdaling in Europa en toenemende druk van Chinese EV-spelers maakt 2025 een uitdagend jaar voor Tesla. Het bedrijf zal moeten bewijzen dat het zijn marktaandeel kan heroveren, vooral nu rivalen zoals BYD zelfrijdende technologie goedkoper en toegankelijker maken.

Hoewel de introductie van de Model Y Juniper in mei een positieve impuls kan geven, blijft het onzeker of dit voldoende is om Tesla’s terugval in Europa te compenseren. Ondertussen lijkt BYD met zijn AI-strategie een stevige voorsprong te nemen in de volgende fase van de EV-markt.

 

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page