Tesla verklaart oorlog aan de auto industrie
Elon musk krijgt zijn zin! De Amerikaanse Treasury heeft vrijdag aangekondigd de normen en dus de definitie van een "SUV" te veranderen om meer elektrische voertuigen van Tesla, General Motors en andere autoproducenten in aanmerking te laten komen voor een belastingvoordeel van maximaal $7.500 bij duurdere auto's.
Dit besluit volgt op de openbare kritiek van Elon Musk op de oude definitie via Twitter. Musk was ook kwaad op lobbywerk van autoproducenten zoals GM en Ford om te zorgen dat Tesla niet in aanmerking zou komen. De Amerikaanse overheid nodigt Tesla niet uit voor belangrijke meetings waar GM & Ford bij zitten. Dit heeft een politieke reden. GM & Ford zijn namelijk onderdeel van vakbonden die de democraten steunen terwijl Elon in de vrijemarkt opereert.
Deze verandering verhoogt de grens naar $80.000. Dit was eerder $55.000 voor voertuigen zoals de Tesla Model Y, Cadillac Lyriq, Ford Mustang Mach-E en Volkswagen's ID.4. Eerder kwalificeerden deze modellen van deze voertuigen zich niet omdat ze niet zwaar genoeg waren om als SUV door de normen van de Treasury te worden beschouwd.
Deze aftrekposten zijn onderdeel van de $437 miljard dure "Inflation reduction act" van Biden, die in augustus is goedgekeurd. Onder het wetsvoorstel kunnen SUVs tot $ 80.000 worden geprijsd om in aanmerking te komen voor EV-fiscale aftrekposten, terwijl auto's, sedans en stationwagons op of onder $ 55.000 moeten worden geprijsd.
Het is onduidelijk hoe het besluit de prijsverlagingen met 20% zal beïnvloeden die Tesla vorige maand aankondigde en die de Model Y in aanmerking brachten voor de aftrekposten. Tesla kan bijvoorbeeld de prijs weer verhogen en een hogere marge boeken of juist niets veranderen en dit als extra bijkomstigheid zien.
Wall Street was initieel zeer negatief over de prijsverlagingen van Tesla, de bankiers en analisten hadden gedacht dat dit komt door te weinig vraag naar Auto's van Tesla. Veel mensen zijn bezorgd dat dit een prijzenoorlog tussen elektrische voertuigen zou starten en de marge van andere autofabrikanten onder druk zou zetten, ondanks de stijgende grondstofkosten voor de voertuigen. Tesla geniet een aanzienlijk hogere winstmarge op haar elektrische voertuigen in vergelijking met traditionele autofabrikanten en staat dus competitief sterker.
Ford zei maandag dat het de prijs van zijn Mustang Mach-E met maximaal $5.900 zou verlagen om beter te kunnen concurreren met de Model Y van Tesla. Dit ondanks dat het algehele elektrische voertuigenbedrijf van het bedrijf niet momenteel winstgevend is, inclusief enkele Mach-E modellen die voor het bedrijf verlies maken.
Ford zei in een e-mailverklaring aan MSNBC op vrijdag dat de ambtenaren "van harte de overwegingen en harde werk van de Treasury waarderen".
GM bedankte ook de Treasury en prees de veranderingen: "De uitlijning op classificatie zal de benodigde duidelijkheid bieden aan consumenten en dealers, evenals aan regulatoren en fabrikanten".
De Alliance for Automotive Innovation, een lobby-groep voor de meeste autofabrikanten die in de VS opereren, prees ook de beslissing.
Tesla maakt enorme winsten op hun auto's terwijl de rest van de industrie verlies maakt bij elke auto en inmiddels nog meer verlies maakt dan eerder vanwege de prijzenoorlog. Ondertussen vreten ze ook hun eigen business op gezien ze geen winstgevende auto's kunnen verkopen voor elke elektrische auto die ze wel verkopen.
Bình luận