Tesla kwartaalcijfers: Dit verwachten analisten
In het kort:
Tesla rapporteert op 23 oktober zijn derdekwartaalresultaten, met verwachte omzetgroei van 9,49% tot $25,57 miljard, maar een winstdaling van 12,12% tot $0,58 per aandeel.
Ondanks een stijging van de leveringen met 6,4% blijft Tesla's margedruk groot door stijgende productiekosten en agressieve prijsverlagingen.
Tesla's energietak, met producten zoals de Megapack en Powerwall, laat daarentegen sterke groei zien, met een omzetstijging van 39,1%.
Oktober was geen gemakkelijke maand voor Tesla-aandeelhouders. Met een daling van meer dan 15% in de aandelenkoers, veroorzaakt door een mix van teleurstellende kwartaalleveringen en een robotaxi-evenement dat de verwachtingen niet waarmaakte, kijken veel beleggers gespannen naar het derde kwartaalrapport dat op 23 oktober wordt gepubliceerd. Dit rapport wordt gezien als een laatste kans om vertrouwen terug te winnen in een periode waarin de marges onder druk staan en de concurrentie in de EV-markt heviger wordt.
De aandelenkoers van Tesla aandelen het afgelopen jaar:
Bron: Macrotrends
Analisten voorspellen voor het derde kwartaal een omzet van $25,57 miljard, een stijging van 9,49% op jaarbasis, volgens recente schattingen. De winst per aandeel (EPS) wordt geschat op $0,58, een daling van 12,12% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze daling weerspiegelt de uitdagingen waarmee Tesla geconfronteerd wordt, zoals stijgende productiekosten en agressieve prijsverlagingen om marktaandeel te behouden in een steeds competitievere markt.
Deze verlaging in de verwachtingen voor Tesla zien we ook terug in de EPS forecast:
Bron: Seeking Alpha
Ondanks de verwachte omzetgroei komt Tesla's prestatie onder druk te staan door margedruk. In het tweede kwartaal van 2024 zag Tesla zijn brutomarge dalen tot onder de 18%, de marges in het derde kwartaal worden voorspeld op 18,3%, een daling ten opzichte van dezelfde periode in 2023. De brutomarge in de autosector daalde nog verder, mede door de hoge productiekosten en Tesla's eerdere prijsverlagingen om de vraag te stimuleren binnen de competitie in voornamelijk China.
De brutomarge van Tesla (2010-2024):
Bron: Macrotrends
Tesla rapporteerde begin oktober dat het in het derde kwartaal wereldwijd 462.890 voertuigen leverde, een stijging van 6,4% op jaarbasis. Dit omvat 439.975 Model 3/Y's en 22.915 voertuigen van andere modellen, zoals de Model S en Model X. Hoewel deze stijging een positieve trend laat zien en de consensusverwachting van 461.000 eenheden werd overtroffen, bleef het aantal leveringen onder de prognose van Barclays en de consensus, beiden uitgingen van 470.000 eenheden.
Barclays voorspelde eerder dat Tesla 470.000 voertuigen zou leveren in Q3, wat een stijging van 8% op jaarbasis zou betekenen. Deze verwachting bleek echter te optimistisch. In eerdere kwartalen rapporteerde Tesla 386.810 geleverde voertuigen in het eerste kwartaal van 2024 en 443.956 eenheden in het tweede kwartaal. Deze opwaartse trend in leveringen werd voortgezet maar niet genoeg om beleggers te overtuigen. De vraag is nu wat de marge per verkochte auto zal gaan doen, iets wat deze lagere verkopen wellicht kan compenseren, al geldt het tegenovergestelde uiteraard ook.
De levering van Tesla´s (leveringen/productie):
Bron: Reuters
Deze tegenvaller voedde de zorgen over Tesla's groeipotentieel, vooral omdat het bedrijf agressief prijsverlagingen heeft doorgevoerd om de verkoop te stimuleren.
De productie van Tesla werd in het derde kwartaal eveneens beïnvloed door geplande fabriekssluitingen, waardoor de leveringen lager uitvielen dan verwacht. Dit voedt de bezorgdheid over Tesla's capaciteit om op lange termijn aan de vraag te voldoen zonder de marges verder te drukken.
Tesla's automarktsegment blijft de kern van het bedrijf, maar de marges staan onder druk door een combinatie van factoren. Agressieve prijsverlagingen, stijgende productiekosten en een intensievere concurrentie van andere EV-fabrikanten (voornamelijk BYD) hebben het voor Tesla moeilijk gemaakt om zijn eerder steeds winstgevender wordend model in stand te houden. Analisten voorspellen dat de omzet uit de autoverkopen in het derde kwartaal zal groeien met 13,1% tot $22,19 miljard, maar dat de marges dus zullen blijven krimpen.
Voor het volledige jaar 2024 wordt verwacht dat de winst per aandeel met ongeveer 30% zal dalen ten opzichte van 2023. Dit is een opmerkelijke terugval voor een bedrijf dat jarenlang aanzienlijke winstgroei liet zien. De focus ligt nu sterk op hoe Tesla de marges kan herstellen, zonder de prijsverlagingen terug te draaien die momenteel nodig lijken om de verkoopvolumes op peil te houden.
De EPS forecast per jaar, met een hernieuwde groei vanaf 2025:
Bron: Seeking Alpha
Het robotaxi-evenement op 10 oktober werd door Tesla met veel fanfare gepresenteerd, waarbij Elon Musk het als een van de belangrijkste momenten voor Tesla neerzetten, toch stelde het beleggers toch teleur. CEO Elon Musk toonde het nieuwe Cybercab-model, een tweezitsvoertuig zonder stuur, en een grotere Robovan.
Hoewel de modellen futuristisch en ambitieus oogden, bleven de details over wanneer deze voertuigen daadwerkelijk operationeel zullen zijn en hoe ze zullen bijdragen aan Tesla's winstgevendheid helaas wat vaag.
Musk herhaalde zijn voorspelling dat volledige autonome rijtechnologie "volgend jaar" zal worden uitgerold in Californië en Texas, maar beleggers en analisten blijven sceptisch hierover. Tesla’s geschiedenis van ambitieuze tijdlijnen die niet worden gehaald, maakt het moeilijk om volledig vertrouwen te hebben in deze beloftes. Morgan Stanley-analist Adam Jonas noemde het evenement "teleurstellend", waarbij hij wees op het gebrek aan concrete details over de autonome rijstrategieën van Tesla.
Lees ook: Slecht nieuws voor Tesla investeerders
Cathie Wood van Ark Invest daarentegen bleef positief en kocht na het evenement voor $3 miljoen aan Tesla-aandelen, in lijn met haar langetermijnvisie dat Tesla's robotaxi’s tegen 2029 goed zullen zijn voor 90%! van de bedrijfswaarde. Desondanks bleef de markt sceptisch, wat zich vertaalde in een scherpe daling van de aandelenkoers na het evenement.
Een van de (op dit moment) weinige heldere punten in Tesla's portfolio blijft het segment voor energieopslag en -generatie. Tesla zag zijn energieopslagcapaciteit in het derde kwartaal toenemen tot 6,9 GWh, een indrukwekkende stijging van 73,3% op jaarbasis. Dit segment omvat producten zoals de Megapack en Powerwall, en is een van de meest winstgevende takken van het bedrijf. De omzet uit dit segment wordt geschat op $2,17 miljard, een stijging van 39,1% ten opzichte van vorig jaar.
De omzet ui het energieopslag- en generatiesegment:
Bron: Ycharts
Deze sterke groei in het energieopslagsegment biedt Tesla enige compensatie voor de tegenvallende marges in de autosector. Met name de hoge vraag naar energieopslagoplossingen in de residentiële maar ook de commerciëlere markten biedt Tesla een belangrijke kans om zijn omzetbasis te diversifiëren en winstgevendheid op lange termijn te waarborgen.
Tesla bevindt zich op een cruciaal kruispunt. Aan de ene kant blijft het bedrijf zijn omzet gestaag verhogen, mede door de sterke prestaties in zijn energietak en een groeiend aantal leveringen. Aan de andere kant staat Tesla voor grote uitdagingen op het gebied van marges en winstgevendheid, vooral in zijn kernsegment van elektrische voertuigen. Agressieve prijsverlagingen, hogere productiekosten en een intensievere concurrentie van nieuwe spelers op de EV-markt zorgen ervoor dat Tesla's kortetermijnvooruitzichten onzeker blijven.
Tesla heeft recentelijk bijna al zijn Bitcoin ter waarde van $760 miljoen overgezet naar onbekende wallets, wat speculaties voedt dat de EV-gigant misschien wel van plan is om zijn cryptobezittingen (deels) te verkopen. Volgens een rapport van CoinDesk verplaatsten wallets die aan Tesla gelinkt zijn meer dan 11.500 Bitcoin (BTC), terwijl de oorspronkelijke wallets nu slechts $6,65 aan BTC bevatten. Deze verplaatsing kan belangrijke implicaties hebben voor de bredere cryptomarkt.
Het is nog onduidelijk of Tesla daadwerkelijk van plan is zijn Bitcoin te verkopen of dat de verplaatsing andere redenen heeft, zoals beveiliging of het herstructureren van bezittingen. Tesla’s stap volgt echter op een langere periode waarin de correlatie tussen Tesla's aandelenprijs en de Bitcoin-waarde zwakker werd. Waar eerder de bewegingen van BTC en Tesla-aandelen vaak synchroon liepen, meldde een rapport van Morgan Stanley dat deze correlatie sinds september 2023 afneemt.
De publicatie van de derdekwartaalcijfers op 23 oktober kan veel gaan zeggen over de richting die Tesla op korte termijn opgaat. Analisten en beleggers zullen vooral letten op signalen over hoe Tesla van plan is om zijn marges te herstellen en of de langverwachte autonome technologie eindelijk dichterbij komt.
Voor langetermijnbeleggers lijkt Tesla nog steeds aantrekkelijk, vooral gezien de groeikansen in de energieopslagmarkt en de ambitieuze visie van Musk op het gebied van autonoom rijden en robotica. Voor beleggers met een kortere horizon zijn er echter wel risico’s aanwezig, gezien de voortdurende margedruk en het ontbreken van onmiddellijke katalysatoren voor een stijging van de aandelenkoers. De komende weken zullen cruciaal zijn om te zien of Tesla erin slaagt het tij te keren of dat verdere koersdalingen onvermijdelijk zijn.
Comments