Tesla in 2025: Hoe ver kan het nog stijgen?
In het kort:
Tesla-aandelen stijgen met 3,75% dankzij positieve signalen van Bank of America (BofA), die zijn koersdoel verhoogt naar $400 op basis van Tesla’s groeiambities, robotaxi’s en het Optimus-project.
Nieuw budgetmodel EV en robotaxi’s staan centraal in Tesla’s strategie, met focus op lagere kosten en hogere marges door software.
Trump´s steun versterkt Tesla's positie en zorgt al sinds de verkiezing voor een zeer positief sentiment rondom Tesla aandelen.
Het aandeel Tesla (TSLA) steeg vandaag wederom weer, dit keer met 3,75% na sterke vooruitzichten van Bank of America (BofA) voor het aandeel in 2025. Analist John Murphy verhoogde het koersdoel van $350 naar $400 na een bezoek aan Tesla’s Giga Austin-fabriek. De reden achter deze optimistische visie: Tesla’s vooruitgang in robotaxi’s, softwaremarges en het langetermijnpotentieel van het Optimus-project.
De aandelenkoers van Tesla dit jaar:
Bron: Macrotrends
Een van de belangrijkste factoren die Tesla’s toekomstige koers ondersteunen, is de introductie van een betaalbaar elektrisch voertuig, gepland voor de eerste helft van 2025. Dit nieuwe model, met een prijs onder de $30.000, moet Tesla’s bereik in de markt aanzienlijk vergroten. Dit wordt bereikt door kostenbesparingen zoals efficiëntere motoren en een kleinere batterij, gecombineerd met een vereenvoudigd interieur.
Volgens Murphy zal dit niet het enige nieuwe model zijn; Tesla’s plannen omvatten meerdere innovaties in 2025, wat een grotere vraag en omzetgroei voorspelt.
Tesla’s vooruitgang in Full Self-Driving (FSD)-software is een andere reden waarom de koers blijft stijgen en Bank of America enthousiast is. Tijdens het bezoek demonstreerde Tesla een vrijwel autonome rit, zelfs onder uitdagende wegomstandigheden. Deze prestaties suggereren dat Tesla’s robotaxi’s op het punt staan gelanceerd te worden, met een gecontroleerde introductie gepland.
Het potentieel is groot: Tesla mikt op een jaarlijkse productie van 2 miljoen Cybercabs tegen 2026, waarmee het bedrijf een belangrijke speler in gedeelde mobiliteit wil worden.
Tesla’s Optimus-robot is een veelbelovende, al is het wel een meer futuristische pijler in het groeiplan. Optimus speelt al een rol in de productielijn, zoals bij het sorteren van batterijcellen, en wordt getest op complexere taken zoals het grijpen van voorwerpen. Tesla heeft plannen om eind 2025 1.000 Optimus-robots in te zetten in Giga Austin. Hoewel de volledige impact nog ver in de toekomst ligt, ziet BofA dit als een investering die Tesla een voorsprong geeft in robotica.
Een cruciaal punt in Tesla’s strategie is de verschuiving van hardware-inkomsten naar softwaregedreven marges. Producten zoals FSD en premiumconnectiviteit leveren hogere marges, wat Tesla’s winstgevendheid significant kan verbeteren. Momenteel heeft Tesla’s FSD een menselijke interventie slechts eens per 10.000 mijl nodig, hoewel dit nog niet vergelijkbaar is met Waymo, dat 17.000 mijl haalt.
Naast technologische vooruitgang profiteert Tesla van de stijgende waarde van bitcoin, die onlangs de grens van $100.000 doorbrak. Tesla heeft ook baat bij CEO Elon Musk’s actieve rol in crypto- en politieke initiatieven, zoals het DOGE-comité (Department of Government Efficiency), waarmee hij invloed uitoefent op beleidsvorming.
Tesla blijft een fascinerend bedrijf, maar ondanks de stijgende aandelenkoers en dit positieve nieuws zijn er ook wel wat aandachtspuntjes waar we ook naar moeten kijken:
Groeiverwachtingen zijn ambitieus en moeilijk te behalen
Elon Musk voorspelt een groei van 20-30% in 2025, voornamelijk aangedreven door een nieuw, betaalbaar EV-model. Echter, analisten hebben twijfels over deze doelstelling, voornamelijk voor de volgende twee punten:
Intense concurrentie in China en Europa: In China neemt BYD marktaandeel over met een jaar-op-jaar groei van 30%. Tesla daarentegen zag een omzetdaling van 5% in dezelfde markt. In Europa zorgt een extra EU-importtarief van 7,8% voor extra prijsdruk.
De verkopen van Tesla in US, China en daarbuiten:
Bron: Tesla IR
Beperkte vraag naar het huidige productaanbod: Tesla’s modellen, zoals de Model 3 en Model Y, beginnen verouderd aan te voelen. Zelfs met kortingen waarmee Tesla gestart is, kaqn het moeilijk zijn om significant marktaandeel terug te winnen in markten met sterke lokale concurrentie die meer nieuwe modellen hebben uitgebracht.
Tesla’s autonome technologie blijft achter
Waymo, eigendom van Alphabet, is Tesla voorbijgestreefd in autonome rijtechnologie. Waymo heeft onlangs $5,6 miljard opgehaald en biedt nu meer dan 100.000 betaalde wekelijkse ritten aan.
Technologische achterstand: Tesla’s Full Self-Driving (FSD) software heeft meer menselijke interventies nodig dan Waymo. Dit maakt de geplande lancering van Tesla's robotaxi’s risicovol en mogelijk vertraagd.
Echter is dit nog wel een punt van twijfel, aangezien er ook al voorbeelden zijn te vinden waar Tesla beter presteert dan Waymo, bijvoorbeeld in deze review waarbij beide auto´s dezelfde route rijden en Tesla beter lijkt te presteren (vandaag online gekomen):
Bron: YouTube
Juridische risico's: Er lopen meerdere onderzoeken naar Tesla’s FSD-technologie. In een commerciële robotaxi-operatie kan Tesla volledig aansprakelijk worden gesteld voor ongelukken, wat een vertraging of zelfs afstel van de service kan betekenen.
Concurrentiedruk en marges onder druk
Hoewel Tesla bekend staat om zijn sterke marges, zie ik wel tekenen van druk door zowel externe als interne factoren:
Dalende omzetgroei in de automotivesector: In het afgelopen kwartaal groeide Tesla’s totale omzet met 8%, maar de automotive omzet steeg slechts 1%. Het verschil kwam voornamelijk door hogere inkomsten uit energiediensten en reguleringskredieten.
Het aandeel vanuit Automotive in de totale omzet van Tesla:
Bron: CNBC
Prijsconcurrentie: Chinese fabrikanten bieden EV’s aan tegen prijzen die Tesla niet kan evenaren, zelfs niet met een ‘low-cost’ model. Tesla’s strategie om prijzen te verlagen zal de marges verder drukken zonder garantie op marktaandeelwinst.
Trump´s aankomende tarieven op Chinese EV´s kunnen hier echter wel mee gaan helpen binnen de VS, terwijl het de vraag is hoe Tesla´s omzet in China vervolgens zal ontwikkelen.
Een duur gewaardeerd aandeel, waarbij veel hoop voor de toekomst is ingeprijst
Met een forward price-to-earnings (P/E) ratio van 87 is Tesla aanzienlijk duurder dan andere "Magnificent 7"-aandelen, zoals Nvidia (P/E < 30). Dit maakt het aandeel kwetsbaar voor een scherpe correctie bij tegenvallende resultaten.
De FWD P/E ratio van Tesla:
Bron: Seeking Alpha
Hoge verwachtingen voor EPS: Tesla’s EPS-consensus voor 2026 ligt op $4,07. Zelfs een kleine misser in het behalen van deze verwachtingen kan de waardering zwaar beïnvloeden:
De EPS verwachting van Tesla:
Bron: Seeking Alpha
Robotaxi-event als waarschuwing: Na het robotaxi-event zagen we direct een correctie in de aandelenkoers, wat aantoont hoe gevoelig Tesla’s waardering is voor tegenvallende verwachtingen.
Tesla blijft op dit moment in ieder geval nog fors stijgen, dankzij een combinatie van innovatie, strategische kostenbesparingen en een verschuiving naar margerijke software-inkomsten. Terwijl projecten zoals Optimus en robotaxi’s risicovol zijn, versterken ze Tesla’s imago als technologisch leider.
Voor beleggers biedt Tesla niet alleen kans op groei op de korte termijn, maar ook langetermijnwaarde door ambitieuze technologische doorbraken. Dit alles maakt Tesla een aantrekkelijke keuze voor wie wil profiteren van de toekomst van mobiliteit en robotica, ondanks het feit dat er ook aandachtspunten zijn, die ik in dit artikel ook graag wou belichten.
Comments