Tesla heeft zojuist deze cijfers bekend gemaakt en stijgt bijna 10%
In het kort:
Tesla rapporteerde beter dan verwachte winst met een aangepaste winst per aandeel van $0,72, tegenover de verwachte $0,59.
De totale omzet bedroeg $25,18 miljard, iets lager dan de voorspelde $25,47 miljard, met een stijging van 2% op jaarbasis.
Tesla profiteerde aanzienlijk van $739 miljoen aan milieu- of regelgevende kredieten, wat hun winstgevendheid versterkte.
Tesla heeft in het derde kwartaal van 2024 beter dan verwachte resultaten gepresenteerd, waardoor het aandeel met bijna 10% steeg in de nabeurshandel. Dit herstel kwam na een maand van forse verliezen voor het aandeel, dat in oktober meer dan 15% in waarde was gedaald. Ondanks dat de omzetverwachtingen niet werden gehaald, overtrof Tesla’s nettowinst de verwachtingen ruimschoots.
Cijfers en winstgroei
De aangepaste winst per aandeel bedroeg $0,72, wat aanzienlijk hoger lag dan de $0,59 die door analisten was voorspeld. Dit kwam neer op een nettowinst van $2,51 miljard, terwijl de verwachtingen rond de $2,01 miljard lagen. Dit betekende een winststijging van 8% op jaarbasis, waarmee Tesla een einde maakte aan vier opeenvolgende kwartalen van dalende jaar-op-jaar winsten.
De omzet steeg licht, met 2%, tot $25,18 miljard. Dit was net onder de door analisten verwachte $25,47 miljard. Ondanks dit omzetgemis bleven de resultaten solide dankzij de bijdrage van $739 miljoen aan regelgevende kredieten. Deze kredieten, die Tesla verkoopt aan andere autofabrikanten om te voldoen aan emissievereisten, blijven een belangrijke winstfactor voor het bedrijf. De brutomarge op deze kredieten is namelijk vrijwel 100%.
Energy generation en services blijven een belangrijke groeifactor en zijn inmiddels goed voor meer dan 20% van de omzet.
Milieu-kredieten en competitieve druk
De inkomsten uit milieukredieten waren aanzienlijk hoger dan de verwachte $539 miljoen, wat de winstgevendheid sterk beïnvloedde. Tesla's afhankelijkheid van deze kredieten, die het verkoopt aan traditionele autofabrikanten zoals Ford en General Motors, is cruciaal, vooral nu de concurrentie in zowel de VS als China toeneemt. Chinese fabrikanten zoals BYD en Nio blijven marktaandeel winnen, wat een grote uitdaging vormt voor Tesla’s groeiperspectief in deze regio's.
Verkoop en levering van voertuigen
Tesla meldde eerder in oktober een levering van 462.890 voertuigen voor het derde kwartaal, een stijging van 6% op jaarbasis. Dit was echter lager dan sommige verwachtingen van ongeveer 470.000 voertuigen, wat aanvankelijk zorgde voor negatieve reacties op de markt. Toch stelde Tesla in haar winstrapport dat het in 2024 een lichte groei van de voertuigleveringen verwacht, wat opnieuw een positieve verrassing was, gezien de eerder voorspelde daling naar 1,78 miljoen voertuigen in vergelijking met 1,81 miljoen in 2023.
De lancering van de Cybertruck heeft ook voor opwinding gezorgd. Ondanks kwaliteitsproblemen was de Cybertruck het op twee na best verkochte volledig elektrische voertuig in de VS, met meer dan 16.000 verkochte eenheden in het derde kwartaal. Tesla meldt ook dat het voor het eerst een positiefe bruto marge draait op Cybertrucks!
Tesla's AI-trainingcapaciteit en vooruitgang in Full Self-Driving (FSD)
Tesla heeft in het derde kwartaal van 2024 aanzienlijke stappen gezet in de ontwikkeling van hun AI-trainingcapaciteit, vooral gericht op de verbetering van hun Full Self-Driving (FSD)-software. De meest recente release, versie 12.5 van FSD (Supervised), introduceerde verbeteringen in veiligheid en rijcomfort, mogelijk gemaakt door een vijfvoudige toename in het aantal parameters en verbeterde architectonische keuzes. Deze ontwikkelingen worden verder opgeschaald in het vierde kwartaal.
Een cruciaal onderdeel van Tesla's vooruitgang in AI is de uitbreiding van hun rekenkracht. Het bedrijf heeft een cluster van 29.000 H100-equivalente GPU's geïnstalleerd in Gigafactory Texas en verwacht tegen het einde van oktober een capaciteit van 50.000 GPU's te bereiken. Dit stelt Tesla in staat om hun AI-modellen op veel grotere schaal te trainen, wat essentieel is voor de doorontwikkeling van FSD en andere autonome functies, zoals de "Actually Smart Summon", waarmee voertuigen autonoom naar de bestuurder rijden op parkeerplaatsen.
Daarnaast blijft Tesla indrukwekkende mijlpalen bereiken met FSD. Het totale aantal afgelegde kilometers met FSD (onder supervisie) bedraagt nu miljarden, en dit blijft groeien naarmate meer klanten, inclusief Cybertruck-eigenaren, toegang krijgen tot deze technologie. Met de uitrol van end-to-end neurale netwerken voor snelwegen, neemt Tesla een voortrekkersrol in de ontwikkeling van geavanceerde autonome rijtechnologie. Deze AI-investeringen zijn van vitaal belang voor Tesla’s strategie om zelfrijdende voertuigen naar een hoger niveau te tillen en concurrerend te blijven in de steeds drukkere markt voor elektrische en autonome voertuigen.
Comments