top of page

Tesla en BYD kunnen vanaf deze maand sterke concurrentie verwachten

In het kort:

  • Xiaomi's EV Lancering: Xiaomi's aandelen maakten een sprong na de aankondiging van de verkoopstart van hun langverwachte elektrische voertuigen deze maand.

  • Concurrentiestrijd verhit: De entree van Xiaomi in de EV-markt, geleid door miljardair en mede-oprichter Lei Jun, voegt een nieuwe dimensie toe aan de concurrentiestrijd in China.

  • Een potentiële gamechanger: Met een prijsrange tussen 250.000 yuan en 370.000 yuan, richt Xiaomi's SU7 zich op concurrentie met de lagere prijsmodellen van Tesla en BYD.


Xiaomi's strategische zet om de elektrische voertuigenmarkt te betreden, markeert een belangrijke ontwikkeling in de concurrentiestrijd tegen gevestigde spelers zoals Tesla en BYD. Met de aankondiging van hun eerste elektrische voertuigmodel, de SU7, die vanaf 28 maart beschikbaar zal zijn in 29 steden, laat Xiaomi zien dat het serieus is over zijn ambities in de EV-sector. Deze stap komt op een moment waarop de markt getuige is van intense prijzenoorlogen en toenemende concurrentie.


De aandelenkoers van Xiaomi sinds de beursgang:



Xiaomi's beslissing om samen te werken met Beijing Automotive Group Co. voor de productie van de SU7 wijst op een slimme strategische zet om de lange wachttijd voor productievergunningen te omzeilen. Met specificaties die doen denken aan een sportwagen, inclusief een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 2.78 seconden, en de SU7 en SU7 Max die beiden respectievelijk een actieradius van 668 km en 800 km hebben dankzij batterijen van Contemporary Amperex Technology, positioneert Xiaomi de SU7 als een directe uitdager voor Tesla's Model 3 en andere concurrenten in de markt.


Ondersteund door een 101kWh accu en 800V snellaad-technologie die in slechts 5 minuten tijd 220 km bereik kan toevoegen, of 510 km in 15 minuten, kan dit zeker een verschil gaan maken. Ook is het zeker geen mismaakte auto als je het mij vraagt, echter is dat natuurlijk een persoonlijke mening..


De nieuwe SU7 van Xiaomi:

(BRON: Xiaomi)


Prijs en concurrentie

De prijsstelling van de SU7, geschat tussen 250.000 en 370.000 yuan, plaatst Xiaomi in een competitieve positie tegenover Tesla's Shanghai-geproduceerde Model 3, die geprijsd is tussen 245.900 yuan en 285.900 yuan. Deze competitieve prijsstelling, gecombineerd met Xiaomi's sterke merk en distributienetwerk in China, kan Tesla dwingen om zijn strategieën opnieuw te evalueren, vooral in een markt waar prijsgevoeligheid een significante rol speelt bij aankoopbeslissingen. Komende tien jaar heeft Xiaomi laten weten van plan te zijn $10 miljard in de EV-ontwikkeling te zullen investeren, om zo in de top 5 verkopers van EV´s te komen binnen 15 tot 20 jaar vanaf nu.


Het feit dat Xiaomi, een gigant op het gebied van smartphones, zich waagt aan elektrische voertuigen, toont een ambitie om de gevestigde orde uit te dagen. Met een wachtlijst die nu al opent in 59 winkels verspreid over China, lijkt Xiaomi's EV-initiatief gericht te zijn op het snel vastleggen van marktaandeel.


Terwijl BYD zijn focus verlegt naar het concurreren met auto's met verbrandingsmotoren door de prijzen van zijn EV's te verlagen, bereidt Xiaomi zich nu voor op de strijd binnen deze prijzenoorlog met de lancering van de SU7. Deze bewegingen illustreren een verschuiving in de strategieën van EV-fabrikanten, waarbij de nadruk niet alleen ligt op het overtreffen van elkaar in technologische innovaties, maar ook in het toegankelijker maken van EV's voor een breder publiek.



De inzet van Xiaomi in de EV-markt, samen met de agressieve prijsstrategieën van BYD en Tesla in China, onderstreept een periode van duidelijke transformatie in de automobielsector, waarbij nieuwe spelers en bestaande giganten strijden om dominantie. Voor Tesla betekent dit een oproep om zowel hun innovatie als hun marktstrategieën voortdurend te herzien om competitief te blijven in een snel evoluerende markt. De EV-markt in China belooft voor nu dan ook enkel extra oververhit te zullen worden, komende kwartalen zullen we zien of Xiaomi dit nog eens kan versterken.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een email naar rens@debelegger.nl

Commenti


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page