top of page

Tesla-aandeel daalt 49%: Musk's rol onder vuur

Jelger Sparreboom

In het kort:

  • Tesla’s aandelenkoers is sinds december 2024 met bijna 50% gedaald, mede door politieke onrust rond Elon Musk en toenemende concurrentie van BYD.

  • Toekomstige groei hangt af van innovaties zoals zelfrijdende technologie en robotica, maar regelgevende en marktrisico’s blijven aanwezig.

  • Ondanks de forse correctie blijft Tesla relatief hoog gewaardeerd, met een forward P/E van 93, en een standaard P/E van 121.


Tesla, Inc. (NASDAQ:TSLA) staat momenteel onder druk. De aandelenkoers is sinds het hoogtepunt in december 2024 met ongeveer 50% gedaald, waarmee het een van de slechtst presterende aandelen in de S&P 500 is geworden. De daling komt na een reeks gebeurtenissen die het bedrijf in een ander daglicht hebben geplaatst.


Koersdaling Tesla:

Bron: Ycharts
Bron: Ycharts

Kritiek op Musk

Tesla bevindt zich momenteel in een crisis. De rol van CEO Elon Musk lijkt een belangrijke oorzaak. Zijn politieke campagne en positie als co-hoofd van de Department of Government Efficiency (DOGE) onder Trump hebben het merk Tesla flinke reputatieschade toegebracht. Demonstraties bij Tesla-showrooms in het Verenigd Koninkrijk, brandende EV’s en meldingen van vandalisme door demonstranten in de VS laten de groeiende weerstand zien. Deze onrust wordt aangewakkerd door Musks plannen voor forse bezuinigingen door DOGE en politieke bemoeienis, wat woede oproept bij Democraten – de groep die eerder juist het meest enthousiast werd van EV’s. Op X roepen mensen op om hun Tesla’s te verkopen en het bedrijf te boycotten. 



Twee prominente Tesla-aanhangers, Dan Ives van Wedbush Securities en Ross Gerber van Gerber Kawasaki, hebben publiekelijk aangedrongen op een statement van Musk. Ives noemt dit een “spannend moment” voor investeerders en vindt dat Musk na een rampzalige start van 2025 zijn focus op Tesla moet hervinden, los van zijn DOGE-ambities. Hij verwacht een reactie uiterlijk bij de Q1-earningscall in mei. 


“The company’s reputation has just been destroyed by Elon Musk. Sales are plummeting so, yeah, it’s a crisis. You literally can’t sell the best product in the marketplace because the CEO is so divisive.” - Ross Gerber

Tesla krijgt klappen van alle kanten, verergerd door een algemenere correctie op de aandelenmarkt die tech- en Magnificent 7-bedrijven hard raakt. Toch zien sommige beleggers in de negatieve golf een kans: “koop als er bloed op straat ligt.”


Concurrentie

De groeihype die Tesla jarenlang omhoog dreef, lijkt te vervagen. Ooit werd het bedrijf geprezen als de onbetwiste leider in de elektrische-voertuig-revolutie, met modellen zoals de Model S (gelanceerd in 2012), Model 3 (2017) en Model Y (2019) die bewezen dat EV’s betrouwbaar, snel en aantrekkelijk konden zijn.

 

Maar tegenwoordig groeit de concurrentie. Chinese gigant BYD komt gevaarlijk dichtbij Tesla’s positie als grootste EV-producent buiten China. In 2024 verkocht BYD 1,76 miljoen volledig elektrische voertuigen, dichtbij Tesla’s 1,79 miljoen – ook omzet komt erg dicht bij elkaar.


 

Omzet Tesla versus BYD:

Bron: Ycharts
Bron: Ycharts

BYD’s nieuwe snelladers, die in vijf minuten 260 mijl bereik kunnen toevoegen, overtreffen Tesla's laders momenteel . In Europa dalen Tesla’s verkopen door een zwakke vraag en de opkomst van lokale spelers zoals Volkswagen, Mercedes-Benz en Stellantis, die betaalbare alternatieven introduceren. Zelfs in de VS, goed voor bijna 50% van Tesla’s omzet, kampt het bedrijf met tegenwind door gewijzigde belastingvoordelen voor EV’s, wat de Model 3 hard raakt.


De financiële cijfers vertellen een somber verhaal. In het vierde kwartaal van 2024 leverde Tesla een recordaantal voertuigen af, bijna 2 miljoen op jaarbasis, maar de omzet uit de automobielsector daalde met 8% tot $19,8 miljard. Dit komt door lagere gemiddelde verkoopprijzen (ASP’s), een gevolg van prijsverlagingen en kortingen om overtollige voorraden weg te werken.


Voor het hele jaar 2024 bleef de totale omzet nagenoeg vlak op $97,7 miljard, een groei van slechts 0,9% vergeleken met 2023. De operationele marge kromp met 200 basispunten naar 6,2%, gedrukt door prijsdruk en hogere R&D-uitgaven voor projecten zoals Full Self-Driving (FSD) en de Optimus-robot. Toch steeg de aangepaste EBITDA-marge naar 19,1%, wat de aangepaste winst per aandeel licht deed stijgen naar $0,73, hoewel dit onder de verwachtingen van analisten lag.


Earnings per share reëel versus verwachting:

Bron: Seeking Alpha
Bron: Seeking Alpha

 

Optimisme van Musk

Toch blijft Musk optimistisch. Hij ziet Tesla’s toekomst in zelfrijdende taxi’s en robotica. Full Self-Driving (FSD), dat al in juni 2025 als betaalde dienst zonder supervisie in Austin moet starten, staat gepositioneerd als een gamechanger. Musk claimt dat FSD de bruikbaarheid van een auto vervijfvoudigt, wat de waarde ervan flink kan vergroten.


Daarnaast probeerde hij tijdens de recentste jaarcijferpresentatie, ruis rondom het aandeel te verwijderen:

Bron: Tesla investors relations
Bron: Tesla investors relations

De zelfrijdende auto’s van Tesla staan momenteel op niveau 2, waarbij een bestuurder altijd paraat moet zijn, terwijl concurrenten zoals Waymo en Cruise al niveau 4 bereiken in specifieke situaties. Tesla’s camera-gebaseerde aanpak (Tesla Vision) wordt bekritiseerd ten opzichte van rivalen die radar gebruiken. Veiligheidsincidenten en regelgevende hobbels in Europa en China vertragen de wereldwijde uitrol verder.


Dan is er Optimus, Tesla’s humanoïde robot. Musk voorspelt dat dit project op lange termijn $10 biljoen aan omzet kan genereren, een claim die Goldman Sachs’ schatting van een $38 miljard-markt voor humanoïde robots tegen 2035 ver overstijgt. In 2025 wil Tesla duizenden Optimus-robots intern inzetten, met verkoop aan externe bedrijven vanaf medio 2026. Tot nu toe blijft het bij testen in Tesla’s eigen fabrieken, waar de robots simpele taken uitvoeren.


Concurrenten zoals Agility Robotics verkopen al hun Digit-robots aan bedrijven zoals Amazon en GXO, terwijl Boston Dynamics met zijn Atlas-robot en software-ecosysteem Orbit klanten als BMW en DHL bedient. Figure AI en Apptronik werken samen met autofabrikanten zoals BMW en Mercedes-Benz, ondersteund door techreuzen als Google. Tesla’s voorsprong in eigen productiefaciliteiten wordt hierdoor minder uniek.

 

 

Waardering

De waardering van Tesla blijft lastig. Ondanks de koersdaling van 50% sinds december 2024 noteert het aandeel nog steeds een forward P/E-ratio van 93 en een standaard PE van 121. Dit is weliswaar een stuk lager dan de 1200 PE van drie jaar geleden, maar is alsnog erg hoog: beleggers verwachten dus harde groei komende jaren.


Tesla (forward) PE:

Bron: Ycharts
Bron: Ycharts

De automobielsector blijft Tesla’s kern, goed voor 80% van de omzet, maar kampt met structurele problemen. In Europa erodeert het marktaandeel door zwakke vraag en lokale concurrentie, terwijl BYD Tesla dwingt tot verdere prijsverlagingen. De energieopslag- en generatiesector, met producten zoals Megapack en Powerwall, groeit wel, maar compenseert de autozwakte nog niet volledig.


Nieuwe initiatieven, zoals een goedkopere Model Y-variant in 2025 (gerucht rond $25,000) en uitbreiding van de Semi-truckproductie, moeten de groei aanjagen, maar analisten betwijfelen of dit op korte termijn voldoende is.


Tesla’s beloftes van zelfrijdende taxi’s en humanoïde robots houden investeerders in spanning. Full-self-driving kampt met vertragingen door veiligheids- en regelgevingskwesties, en Optimus is nog ver verwijderd van commerciële schaal. Ondertussen knaagt de concurrentie aan Tesla’s voorsprong.

 

Toch hebben Tesla en Musk vaker voor hete vuren gestaan, zo zakte het aandeel 65% in 2022 door de hoge inflatie en renteverhogingen. De vraag is of Musk, Tesla weer kan redden van deze nieuwe crisis.


Tesla koers 2022 versus S&P500

Bron: Ycharts
Bron: Ycharts

 

Commentaires


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page