Slecht nieuws voor Tesla investeerders
In het kort:
Tesla wordt onderzocht door de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) vanwege mogelijke veiligheidsproblemen met het "Full Self-Driving" (FSD) systeem
Het onderzoek richt zich op de prestaties van FSD in situaties met verminderde zichtbaarheid, zoals mist of fel zonlicht, en kijkt naar software-updates die Tesla heeft doorgevoerd.
Tot nu toe zijn er 1.399 incidenten geregistreerd waarbij Tesla's rijhulpsystemen waren ingeschakeld vlak voor een botsing, waarvan 31 dodelijke ongevallen.
Tesla's "Full Self-Driving" (FSD) technologie ligt opnieuw onder de loep, nu de NHTSA een onderzoek is gestart naar de veiligheid van dit systeem in verschillende omstandigheden van verminderde zichtbaarheid. Het onderzoek volgt na een tragisch ongeval waarbij een Tesla, die gebruikmaakte van FSD, een voetganger heeft aangereden, waarbij deze om te het leven kwam. Daarnaast zijn er verschillende andere incidenten geregistreerd waarbij FSD (negatief) bij betrokken was tijdens omstandigheden zoals mist of fel zonlicht, waar het zicht op de weg beperkt was.
Dit specifieke onderzoek heeft betrekking op 2,4 miljoen Tesla-voertuigen, waaronder Model S, Model X, Model 3, Model Y en de Cybertruck, allemaal geproduceerd tussen 2016 en 2024. De vraag die hier centraal staat is of het FSD-systeem in staat is om adequaat te reageren in situaties met beperkt zicht, zoals regen, mist of tegenlicht. NHTSA wil ook inzicht krijgen in hoe de software-updates van Tesla zijn ontworpen om de veiligheid te verbeteren en wat hun impact tot nu toe is geweest.
Wat FSD nu al kan (in Amerika):
Bron: Tesla/YouTube
Tesla's FSD-systeem staat al langere tijd ter discussie vanwege de aard van het systeem: het voert bepaalde rijtaken uit, maar vereist nog steeds dat de bestuurder alert blijft en indien nodig ingrijpt. Tesla's rijhulpsystemen, waaronder FSD en Autopilot, zijn betrokken geweest bij een aanzienlijk aantal ongevallen. Volgens gegevens van de NHTSA waren er tot 1 oktober 2024 maar liefst 1.399 geregistreerde incidenten waarbij deze systemen binnen 30 seconden voor een botsing waren ingeschakeld.
Van deze incidenten hebben 31 geleid tot dodelijke slachtoffers. Wel moet ik zeggen het lastig te zeggen is of deze ongevallen er normaal gezien niet waren geweest, aangezien het niet gezegd is dat zonder FSD de bestuurder beter zou hebben gereageerd..
Lees ook: Zoveel kost deze dure beleggingsfout jou
Het recente onderzoek van de NHTSA richt zich nu specifiek op de omstandigheden waarin zichtbeperkingen een rol spelen, zoals mist en fel zonlicht. Tesla heeft in het verleden software-updates verspreid die via over-the-air updates de FSD-functionaliteit verbeteren. Het onderzoek zal zich ook richten op de timing en de effectiviteit van deze updates in het verbeteren van de rijveiligheid onder uitdagende weersomstandigheden.
Hoewel Tesla geen commentaar heeft gegeven op het lopende onderzoek, blijft het bedrijf hard werken aan het verbeteren van zijn FSD-technologie. Elon Musk kondigde onlangs nog aan dat het bedrijf van plan is om in 2025 volledig "onbewaakte" FSD op de markt te brengen in staten zoals Texas en Californië. Dit betekent dat het systeem zonder menselijke interventie zou kunnen functioneren, wat Tesla een stap dichterbij zou brengen naar de lang beloofde robotaxi-diensten.
Full Self-Driving (FSD) is cruciaal voor Tesla’s toekomstvisie en businessmodel. Het belangrijkste meetpunt om de voortgang richting volledig autonome voertuigen te beoordelen, is volgens Tesla-analist Matt Smith het aantal "miles between critical interventions".
Dit betekent het aantal mijlen dat een Tesla kan rijden op FSD voordat een menselijke bestuurder moet ingrijpen. Hoe hoger dit getal, hoe dichter Tesla bij de langverwachte onbewaakte FSD komt, waarbij voertuigen zonder menselijke supervisie kunnen rijden.
Hier zijn de belangrijkste redenen waarom FSD zo belangrijk is voor Tesla:
Autonomie en veiligheid
"Miles between critical interventions" geeft direct inzicht in de betrouwbaarheid van het FSD-systeem. Elke keer dat een bestuurder moet ingrijpen, wijst dit op een fout of tekortkoming in het systeem. Hoe langer een voertuig zonder menselijke interventie kan rijden, hoe veiliger het systeem wordt geacht.
Verbetering door software-updates: Tesla beweert met FSD v13 een significante verbetering van deze metric te realiseren. CEO Elon Musk heeft zelfs gesproken over een verbetering van 5x tot 10x. Dit betekent dat voertuigen duizenden mijlen zouden kunnen rijden zonder dat een bestuurder hoeft in te grijpen, wat een enorme stap zou zijn richting volledig autonome voertuigen en dus positief voor Tesla´s MOAT als bedrijf.
Pad naar volledig onbewaakte FSD en robotaxi´s
Voor Tesla is de weg naar onbewaakte FSD afhankelijk van het behalen van betrouwbare cijfers in deze metric. Musk heeft herhaaldelijk benadrukt dat Tesla tegen 2025 FSD zonder supervisie wil lanceren in staten zoals Californië en Texas. Als Tesla erin kan slagen een punt te bereiken waar interventies slechts eens per duizend of zelfs tienduizenden mijlen nodig zijn, zou dit kunnen betekenen dat het systeem klaar is voor volledig autonome toepassingen. Voor nu lijken beleggers nog weinig vertrouwen te hebben in de komende Robotaxi´s, als we kijken naar de aandelenkoers van Tesla t.o.v. concurrenten in de taximarkt:
Bron: Morningstar
FSD v13 en verder: Tesla verwacht met de aankomende FSD v13-release een mijlpaal te bereiken waarbij voertuigen veel minder vaak interventies nodig hebben. Musk heeft gezegd dat verdere updates in korte tijd nog eens een 6x verbetering zouden kunnen brengen. Dit zou de weg openen voor toepassingen zoals robotaxi's en volledig autonome deelritten.
Strategische en financiële voordelen
Het succes van Tesla’s FSD-technologie hangt samen met zijn langetermijnstrategie. Als Tesla onbewaakte FSD op grote schaal weet te realiseren, zou dit een gamechanger zijn voor de transportsector en een enorme bron van inkomsten. Enkele belangrijke financiële en strategische voordelen zijn:
Robotaxi's en mobiliteitsdiensten: Volledig autonome voertuigen zouden de deur openen voor diensten zoals Tesla’s geplande robotaxi’s, waarbij voertuigen zonder bestuurder passagiers kunnen vervoeren. Dit zou niet alleen de kosten voor consumenten verlagen, maar ook een geheel nieuwe inkomstenstroom voor Tesla creëren. Succesvolle stappen richting onbewaakte FSD kunnen zeker gaan leiden tot een enorme waardeverhoging van Tesla-aandelen. De marktwaarde van Tesla is sterk gekoppeld aan de verwachtingen rondom autonome rijtechnologie. Een doorbraak in FSD kan het vertrouwen van investeerders fors gaan verbeteren en ervoor zorgen dat beleggers meer waarde in Tesla zien.
Mocht de FSD vertaging op gaan lopen of zelfs helemaal van de baan worden gehaald kan de onderstaande waardering (kijkend naar EPS FWD) wellicht een deukje verwachten:
Bron: Seeking Alpha
Concurrentievoordeel
Tesla is niet de enige speler die werkt aan autonome rijtechnologie. Bedrijven zoals Waymo en Cruise investeren ook zwaar in zelfrijdende systemen. Door de focus op het verbeteren van "miles between critical interventions" en het snel uitrollen van updates via de grote Tesla-vloot, kan Tesla echter sneller blijven innoveren, is de hoop. Dit geeft Tesla een voorsprong ten opzichte van concurrenten die afhankelijk zijn van kleinere testvloten of traditionele testmethoden.
Vloot en data: Tesla gebruikt zijn wereldwijde vloot van miljoenen voertuigen om via shadow mode te testen, waarbij nieuwe software stilletjes op de achtergrond meedraait om situaties in kaart te brengen zonder de controle over te nemen. Dit stelt Tesla in staat om de software sneller te verbeteren en te verfijnen zonder direct gevaar voor bestuurders.
Desondanks blijft de vraag of Tesla erin slaagt om deze ambitieuze belofte waar te maken. Experts blijven voor nu nog sceptisch, vooral gezien de huidige onderzoeken en de veiligheidszorgen rond het systeem. Tesla heeft in het verleden al vaker optimistische tijdlijnen voorgesteld, die later moesten worden aangepast.
Het recente onderzoek van de NHTSA naar Tesla’s FSD-technologie markeert een belangrijke ontwikkeling in de lopende discussies over de veiligheid van autonome voertuigen. De focus ligt nu op de capaciteit van het systeem om adequaat te reageren onder omstandigheden met beperkt zicht, een cruciale factor gezien de groeiende populariteit van elektrische en zelfrijdende voertuigen. De uitkomsten van dit onderzoek zullen naar verwachting grote invloed hebben op de verdere ontwikkeling van Tesla’s FSD en de toekomst van autonome voertuigen in het algemeen.
Comments