top of page

Rivian aandelen kelderen, Musk waarschuwt voor faillissement

In het kort:

  • UBS heeft het koersdoel van Rivian Automotive (RIVN)verlaagd naar $8 van $24 en JPMorgan naar $11.

  • Rivian rapporteerde een verlies van $1.36 per aandeel in Q4, terwijl de omzet verdubbelde tot $1.31 miljard.

  • De focus van Rivian ligt op de lancering van de R2, een kleiner en goedkoper voertuig, dat in maart wordt gepresenteerd en naar verwachting in 2026 in productie gaat.


Het is geen geheim dat de markt voor elektrische voertuigen (EV) niet bepaald een rustige cruise op de snelweg is, vooral niet voor de nieuwkomers zoals Rivian Automotive (RIVN). Na een dubbele afwaardering door UBS en JPMorgan, lijkt het bedrijf zich op glad ijs te bevinden.


Een Duik in de Aandelenkoers

Laten we eerst even naar de cijfers kijken, want daar draait het tenslotte om. UBS heeft Rivian van "kopen" naar "verkopen" gedowngraded, met een koersdoel dat kelderde van $24 naar $8. Een klap van 30.1% onder de slotkoers van donderdag. Ook JPMorgan heeft de verwachtingen voor het aandeel verlaagd vanaf "neutraal", met een nieuw koersdoel van $11. Harde cijfers, en het zegt veel over de verwachtingen van analisten over de toekomstige prestaties van het bedrijf.


De aandelenkoers van Rivian sinds de beursgang:


Kwartaalcijfers: Tussen Hoop en Vrees

De kwartaalcijfers van Rivian zijn een mix van licht en schaduw. Aan de ene kant hebben ze in Q4 een verlies van $1.36 per aandeel gerapporteerd, maar de omzet is verdubbeld naar $1.31 miljard. Dat klinkt misschien goed, maar in de wereld van EV's gaat dat niet helemaal op – de echte uitdagingen liggen nog te wachten voor het bedrijf.


En daar is Elon Musk, de grote man van Tesla, die niet verlegen zit om een pittige tweet. Hij waarschuwde dat Rivian binnen zes kwartalen failliet kan gaan als ze hun koers niet drastisch wijzigen. Hij benadrukte dat het ontwerp van Rivian's producten niet slecht is, maar dat het echte probleem zit in het bereiken van volumeproductie met positieve kasstromen. Musk adviseerde zelfs dat het managementteam "massaal kosten moet snijden en in de fabriek moet leven, anders gaan ze ten onder."


De EV-markt is uiterst competitief en Rivian's positie daarin is zeker kwetsbaar te noemen op dit moment. Tesla's Cybertruck vormt een directe concurrentie, terwijl andere gevestigde autofabrikanten zoals Ford hun eigen elektrische modellen uitbreiden.


Rivian moet niet alleen concurreren op het gebied van productontwerp en prijs, maar ook hun productiecapaciteit en efficiëntie verbeteren om te overleven in deze snel evoluerende markt



Vooruitzichten voor 2024: Een Moeilijke Weg

Voor 2024 voorspelt Rivian een productie van 57.000 voertuigen, in lijn met 2023, en verwacht een lichte stijging in de levering van consumenten- en bedrijfsvoertuigen. De aankondiging van het ontslag van 10% van hun personeel wijst op pogingen om kosten te besparen en de efficiëntie te verhogen. Desondanks zal het een uitdaging zijn om de negatieve perceptie onder investeerders en analisten te keren.


De R2: Een Lichtpuntje aan de Horizon?

In maart presenteert Rivian de R2, hun nieuwe troef in het EV-spel. Dit kleinere, goedkopere model, geprijsd rond de $40.000, zou in 2026 in productie moeten gaan. Het is duidelijk dat Rivian hoopt dat de R2 een gamechanger zal zijn in het middensegment van de SUV-markt. Maar zoals elke ervaren belegger weet, zijn hoop en realiteit niet altijd synchroon, helemaal voor innovatieve bedrijven als Rivian.


Daarnaast heeft Rivian strategische samenwerkingen met bedrijven als AT&T voor connectiviteitsdiensten en Amazon voor de levering van elektrische bestelwagens. Voor Amazon is een belangrijke bondgenoot gebleken voor Rivian, wat tevens een kwetsbaarheid is voor Rivian, zoals in het laatste kwartaal te zien is geweest.


Amazon's belang bij Rivan

De relatie tussen Amazon en Rivian is een opvallend voorbeeld van hoe grote technologiebedrijven steeds meer invloed krijgen in de automobielsector. Met een aanzienlijk aandeel van 16.7% in Rivian, speelt Amazon een cruciale rol in de strategische richting en het succes van de EV-fabrikant.


Van Exclusiviteit naar Diversificatie

Een interessante ontwikkeling is Rivian's besluit om de exclusiviteit van hun contract met Amazon aan te passen. Dit betekent dat Rivian nu de vrijheid heeft om hun elektrische bestelwagens aan andere klanten te verkopen. Deze stap naar diversificatie kan cruciaal zijn voor Rivian om hun afhankelijkheid van Amazon te verminderen en hun klantenbasis te verbreden.


Rivian's afhankelijkheid van Amazon werd echter meteen duidelijk in hun Q4 resultaten van 2023, waarbij een lagere levering aan Amazon direct een negatieve impact had op hun bruto marge. Deze "verwachte seizoensgebondenheid" benadrukt de invloed die grote klanten zoals Amazon kunnen hebben op de bedrijfsprestaties van Rivian.


Interessant is dat Amazon niet alleen op Rivian leunt voor hun elektrificatie-initiatieven. Hun samenwerking met Stellantis om voertuigen met Amazon-software in het dashboard te ontwikkelen, toont aan dat Amazon meerdere paden bewandelt om hun vloot te verduurzamen.


Conclusie: Rivian op een Kruispunt

Het is duidelijk dat Rivian op een kruispunt staat. Aan de ene kant hebben ze een product dat potentie heeft in een markt die op zoek is naar innovatie. Aan de andere kant zijn er serieuze twijfels over hun vermogen om winstgevend te worden en hun productiedoelstellingen te halen.


Met de aandelenkoers die meer lijkt op een achtbaanrit dan een gestage klim, zullen beleggers goed moeten opletten. Zal de R2 het tij kunnen keren, of is het slechts een druppel op een gloeiende plaat? De tijd zal het leren.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page