top of page

Palo Alto Networks zet vol in op Artificial Intelligence (AI)

In het kort:

  • CEO Nikesh Arora ziet AI als een game-changer voor de klanttevredenheid en efficiëntie van Palo Alto Networks.

  • Met behulp van Artificial Intelligence voltooide het bedrijf één taak in slechts vier uur, waar normaliter een team van zes personen twee weken voor nodig zou hebben.

  • Hoewel Arora de veelbelovende kansen van AI inziet, wijst hij ook op de potentiële gevaren, zoals het genereren van deepfakes, en dringt hij aan om altijd voorzichtig te blijven.

Palo Alto Networks, een grote speler in de cybersecurity-markt, heeft onlangs de voordelen van Artificial Intelligence (AI) in de schijnwerpers gezet. De CEO van het bedrijf, Nikesh Arora, sprak onlangs met CNBC’s Jim Cramer over de revolutionaire impact van deze technologie op zowel klanttevredenheid als de bedrijfsefficiëntie.


Arora schetste een toekomst waarin AI niet alleen processen efficiënter en sneller maakt, maar ook de klanttevredenheid naar een hoger niveau tilt. Hij benadrukte: "Ik zie een toekomst waarin deze technologie [AI] zowel de efficiëntie van bedrijven als de tevredenheid van hun klanten aanzienlijk verhoogt. Er gaat enorm veel efficiëntie en klantgeluk uit voortkomen."



Deze visie werd vervolgens ondersteund door een recente prestatie binnen Palo Alto Networks waarbij AI werd ingezet voor een marketingproject, waarbij de technologie een klus in slechts vier uur wist te voltooien. Voor dezelfde klus zou normaal gesproken een team van zes personen minimaal twee weken nodig hebben.


Deze resultaten zijn niet alleen indrukwekkend, maar ze hebben ook een daadwerkelijke impact op de resultaten volgens CNBC. In het derde kwartaal van 2023 rapporteerde Palo Alto Networks een groei van ruim 24% op jaarbasis, met een totale omzet van maar liefst $1,7 miljard. Vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder, toen het bedrijf $1,4 miljard rapporteerde, is dit een stijging van ruim 20%.


Palo Alto is bovendien zeker niet nieuw met de technologie van AI. Het bedrijf gebruikt al jaren AI-technologieën om complexe cybersecurityproblemen aan te pakken. Ondanks de goede ervaringen met Artificial Intelligence benadrukte Arora dat er ook grote risico's aan de technologie kleven.



Een van de meest besproken zorgen rond generatieve AI is het vermogen om zogenaamde deepfakes te creëren. Dit zijn digitale creaties die er vaak levensecht uitzien, maar zijn gemanipuleerd om een vals verhaal te vertellen of desinformatie te verspreiden. Arora erkent dit gevaar, maar blijft desondanks optimistisch:


"De maatschappij zal ongetwijfeld met deepfakes te maken krijgen, maar ik ben ervan overtuigd dat we uiteindelijk oplossingen zullen vinden." Als voorbeeld noemde hij het idee van het gebruiken van zogenoemde 'veiligheidswoorden', zodat mensen de authenticiteit kunnen verifiëren niet misleid worden door onbetrouwbare AI-creaties.


In het licht van de uitspraken van Nikesh Arora over de rol van generatieve AI binnen de cybersecurity-markt, wordt duidelijk dat de technologie zonder twijfel veelbelovend is. Het is echter wel belangrijk om te onthouden dat ondanks de huidige toepassingen en voordelen die AI biedt, de technologie echt nog in de kinderschoenen staat. We hebben nog een flinke reis voor de boeg om echt alles uit AI te halen en alle ins en outs ervan in de cybersecuritywereld en daarbuiten te begrijpen.


Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page