top of page
Rens Boukema

Dit is waarom NIO ruim 87% is gedaald & is het een koopkans?

In het kort:

  • Nio, de Chinese producent van luxe-elektrische voertuigen, heeft in de afgelopen drie jaar een dramatische daling vanaf het hoogtepunt van ruim 87% in aandelenwaarde doorgemaakt, terwijl de S&P 500 gedurende dezelfde periode met 15% is gestegen.

  • Ondanks een indrukwekkende groei van 60% in voertuigleveringen in oktober en een stijging van 36,3% op jaarbasis, blijft Nio achter bij concurrenten zoals XPeng en Li Auto.

  • Het bedrijf staat voor financiële uitdagingen, waaronder een scherpe daling van de brutomarges tot 1% in het tweede kwartaal van 2023, vergeleken met meer dan 13% een jaar eerder. Toch streeft Nio naar herstel, met plannen om de brutomarges tegen het vierde kwartaal van 2023 naar 15% te brengen en mogelijke kostenbesparingen.


Het aandeel van Nio heeft een aanzienlijke waardevermindering ondergaan, waarbij het in de afgelopen drie jaar met 85% is gedaald tot ongeveer $8, terwijl de S&P 500 gedurende dezelfde periode met 15% steeg. Deze onderprestatie de afgelopen drie jaar met een jaarlijkse afname van respectievelijk -35%, -69%, en -19% in 2021, 2022, en 2023 laat de sterke neerwaartse druk op de koers zien. Ter vergelijking; de S&P 500 behaalde in die jaren rendementen van 27%, -19%, en 14%.


Hieronder is het koersverloop van NIO in de afgelopen 5 jaar te zien:


Financiële druk en herstelplannen

Nio staat onder druk vanwege prijsoorlogen en prijsdruk als gevolg van concurrentie op de Chinese markt. Deze druk heeft geleid tot zorgen onder beleggers, vooral na de aangekondigde prijsverlagingen door Nio, wat resulteerde in een daling van de gemiddelde verkoopprijzen en een afname van de brutomarges tot 1% in het tweede kwartaal van 2023. Het bedrijf heeft echter plannen aangekondigd om de brutomarges tegen het vierde kwartaal van 2023 te herstellen tot ongeveer 15%, gestimuleerd door de volumetoename van nieuwe modellen.



Resultaten NIO 2023

Nio, de Chinese producent van elektrische voertuigen, rapporteerde een verlies van $835,1 miljoen in het tweede kwartaal van 2023, meer dan dubbel zo hoog als het verlies een jaar eerder. De terugval in leveringen van luxe EV's werd toegeschreven aan de overgang naar een nieuw voertuigplatform en bredere economische uitdagingen in China.

Belangrijke financiële cijfers:

  • Omzet: $1,21 miljard, onder de verwachte $1,25 miljard.

  • Aangepast verlies per aandeel: 45 cent, vergeleken met de verwachte 25 cent.

Nio's aandelen daalden met 5% na de aankondiging. De brutowinstmarge op voertuigen was 6,2%, lager dan het voorgaande jaar maar verbeterd ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.


De lancering van vernieuwde modellen in mei en juni stimuleerde de leveringen, met 20.462 voertuigen in juli. In totaal werden er in het tweede kwartaal 23.520 voertuigen geleverd, voornamelijk tegen aanzienlijke kortingen om de uitgaande modellen te verkopen.


CEO William Bin Li is optimistisch over een solide groei in voertuigleveringen in de tweede helft van 2023. Nio verwacht tussen de 55.000 en 57.000 voertuigen te leveren in het derde kwartaal, met een verwachte omzet tussen $2,61 miljard en $2,69 miljard, vergeleken met $1,83 miljard vorig jaar.


Het wordt interessant om te zien hoe dicht de werkelijke cijfers van NIO bij deze voorspellingen zullen liggen en of het bedrijf de marktverwachtingen kan overtreffen. De kwartaalcijfers van het derde kwartaal zijn nog niet bekend, maar het zal spannend worden of NIO deze cijfers en stijging in brutomarge waar kan maken. NIO heeft nog geen exacte datum bekendgemaakt voor de publicatie van de derde kwartaal cijfers.


Concurrentie op de EV markt

Om de marktpositie van Nio beter te begrijpen, moeten we ook kijken naar de prestaties van zijn concurrenten. Li Auto, een andere Chinese EV-producent, overtrof de verwachtingen in het derde kwartaal, met een winst per ADR-aandeel van 45 cent en een omzetstijging van 271% YoY tot RMB 34,68 miljard (ongeveer $4,75 miljard). Li Auto rapporteerde ook een brutomarge van 22%, wat aanzienlijk hoger is dan het zorgwekkende niveau van 1% bij Nio. Li Auto verwacht 125.000-128.000 leveringen in het vierde kwartaal, wat aanzienlijk hoger is dan de 105.108 leveringen in het derde kwartaal.


XPeng, een andere concurrent van Nio, rapporteert zijn derdekwartaalcijfers op 15 november. In september leverde XPeng meer dan 15.000 Smart EV's, een stijging van 12% ten opzichte van de vorige maand en een indrukwekkende toename van 81% op jaarbasis. De sterke prestaties van zowel Li Auto als XPeng benadrukken de uitdagingen waarmee Nio wordt geconfronteerd in een concurrerende markt.


Uitstel van Amerikaanse markttoetreding

Recente rapporten suggereren dat Nio zijn plannen om de Amerikaanse markt te betreden tegen 2025 in overweging neemt en mogelijke partnerschappen onderzoekt om zijn "meeslepende gebruikerservaring" naar Noord-Amerika te brengen. Ganesh Iyer, CEO van Nio USA, benadrukte de overwegingen van het bedrijf voor partnerschappen en de flexibiliteit om zich aan te passen aan de marktvereisten.


Uiteenlopende verwachtingen voor NIO

Terwijl sommige analisten optimisme uiten over Nio's herstel, benadrukken anderen dat een meer ingrijpende herstructurering nodig is voor een aanzienlijke herwaardering van het aandeel.


NIO heeft aangekondigd 10% van het personeelsbestand te verminderen om de kosten te verlagen en heeft plannen om tussen de $206 miljoen en $276 miljoen per jaar te besparen. Deze kostenbesparingen zouden moeten bijdragen aan het verbeteren van de brutomarges, maar het blijft de vraag of ze voldoende zullen zijn om de algehele financiële gezondheid van het bedrijf te herstellen.


Recente positieve ontwikkelingen, zoals de aankondiging van oktoberleveringen en kostenbesparende maatregelen, hebben het vertrouwen van sommige analisten vergroot. Tim Hsiao van Morgan Stanley, een fervent voorstander van Nio, handhaaft een koopadvies met een koersdoel van $18,70.


Conclusie

In een tijd van intense concurrentie en dynamische marktomstandigheden bevindt Nio zich op een kruispunt. Terwijl het bedrijf streeft naar herstel met positieve stappen zoals kostenbesparingen en herstel van brutomarges, blijven de uitdagingen van prijsdruk en wereldwijde EV-vraag bestaan. De markt kijkt nu naar de reactie van Nio op deze uitdagingen en de mogelijke koers van herstel in de snel evoluerende wereld van elektrische voertuigen. Als NIO de verwachtingen waar weet te maken zal het momenteel negatieve sentiment rond het aandeel snel positief om kunnen keren.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page