NIO kwartaalcijfers: kan het bedrijf winstgevend gaan worden?
In het kort:
Morgan Stanley analist Tim Hsiao verlaagt het koersdoel van Nio aandelen van $13 naar $10, wijzend op uitdagingen en een vertraagde winstgevendheid tot 2026.
Nio rapporteerde een daling van de brutowinstmarge naar 7,5%, fors lager dan de verwachtingen.
Dit is een aanzienlijke vermindering ten opzichte van voorgaande jaren, wat de groeivooruitzichten tempert.
Nio staat op een kruispunt. Analisten van Morgan Stanley hebben het koersdoel voor Nio's aandelen verlaagd van $13 naar $10, wijzend op de hobbelige weg die voor ligt. Deze herziening volgt op een jaar waarin Nio meer dan 36% van zijn waarde verloor. Volgens analist Hsiao zal het bedrijf de komende twee jaar geconfronteerd worden met aanzienlijke uitdagingen, waaronder lagere leveringsverwachtingen voor 2024 en 2025, en een diepere verliespost dan eerder gerapporteerd in 2023.
De aandelenkoers van NIO sinds de beursgang:
Nio leverde in het vierde kwartaal 50.045 voertuigen, een aantal dat de bovenkant van de eerder afgegeven prognose van 47.000 tot 49.000 voertuigen overtreft, goed voor een jaar-op-jaar stijging van 24,95% maar een daling van 9,72% vergeleken met het derde kwartaal. De brutomarge kwam uit op 7,5%, wat onder de verwachting van 10,2% van Wall Street analisten lag, gedaald van 8,0% in het vorige kwartaal, voornamelijk door lagere marges op energieoplossingen door uitbreiding van het energienetwerk, deels gecompenseerd door een hogere voertuigmarge.
Nio rapporteerde een omzet van RMB 17.1 miljard ($2.4 miljard) in het vierde kwartaal van 2023, een stijging van 6.5% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dit cijfer lag boven de verwachtingen en de eigen voorspellingen van het bedrijf. Ondanks een afname in voertuigleveringen, slaagde Nio erin om zijn voertuigmarge te verbeteren naar 11.9%, een positieve ontwikkeling ten opzichte van eerdere perioden.
De forse daling in de brutomarge tot 7.5%, lager dan de verwachtingen van Wall Street, wijst echter op uitdagingen in kostenefficiëntie, voornamelijk veroorzaakt door de uitbreiding van het energie/batterij netwerk. Dit toont aan dat Nio nog steeds aan het worstelen is met het in balans brengen van investeringen in groei en het behouden van financiële gezondheid. De brutomarge betreft hier de algemene winstgevendheid van het bedrijf na alle kosten van de verkochte auto´s, terwijl de voertuigmarge specifiek kijkt naar de winstgevendheid van de voertuigen zelf.
Nio's strijd om kosten in te dammen is zichtbaar zowel bovenaan als onderaan de inkomstenstaat. In 2023 rapporteerde het bedrijf een brutowinstmarge van slechts 5,5%, een daling ten opzichte van de 10,4% en 18,9% die in de voorgaande jaren werd gemeld. Dit wijst op een toenemende druk op de winstgevendheid, vooral gezien het feit dat Nio nog steeds ver verwijderd is van het realiseren van winst op EBITDA-basis.
Analisten verwachtingen
Analist Vincent Sun heeft de eerlijke waarde schatting voor Nio verlaagd naar $9.10 per aandeel, een weerspiegeling van zowel de verminderde voertuigmarge als de stijgende operationele kosten. Hoewel de voertuigmarge met 5 procentpunten jaar op jaar is verbeterd naar 11,9%, bleef deze achter bij de eerdere richtlijnen van het bedrijf. Nio staat onder druk vanwege prijspromoties voorafgaand aan model upgrades en toenemende concurrentie, klaarblijkelijk juist binnen het premium-segment.
Desondanks blijft hij optimistisch over de lange termijn vooruitzichten voor Nio, dankzij verwachte verbeteringen in de voertuigmarge en strategische samenwerkingen met andere autofabrikanten op het gebied van batterij wisselservices en oplaadtechnologieën. Deze initiatieven zouden moeten helpen om de operationele efficiëntie te verbeteren en uiteindelijk de winstgevendheid van het segment te verhogen.
De toekomst voor NIO
Ondanks de uitdagingen heeft Nio plannen om zijn marktaandeel uit te breiden door te focussen op auto´s in de lagere prijsklasse te en zijn eerste model onder het Alps-merk te lanceren in het derde kwartaal. Het bedrijf handhaaft zijn doelstelling om in het volledige jaar 200,000 eenheden te verkopen. Voor het eerste kwartaal verwacht het management een stabiele tot licht stijgende voertuiglevering, met een levering van 31.000 tot 33.000 voertuigen. Het bedrijf verwacht een totale omzet die jaar op jaar met 2% kan dalen tot 4% kan stijgen.
Ondanks een tumultueuze rit is de kernvraag die veel beleggers en analisten bezighoudt: biedt de huidige neergang van NIO aandelen, met een daling van 28,65% over de afgelopen 12 maanden, een niet te missen koopkans of is het een waarschuwingssignaal? In de kern van deze discussie ligt NIO's volatiliteit en het uitdagende traject naar winstgevendheid. Met een historische piek van $62.8 en een huidige waardevermindering van dik 90% vanaf die top, lijken NIO's aandelen voor sommigen misschien een koopje.
Echter, met de uitgestelde winstverwachtingen tot 2026 en de voortdurende neerwaartse bijstellingen van winstschattingen, rijst de vraag of NIO's huidige aandelenkoers werkelijk de onderliggende waarde van het bedrijf weerspiegelt of dat het juist een valkuil is voor waardebeleggers.
De recente financiële resultaten versterken het beeld van een onderneming in zwaar weer; NIO heeft de verwachtingen van analisten het afgelopen jaar consequent niet waargemaakt, een teken dat er voorzichtigheid geboden is. Toch is er een zilveren randje: een voertuigmarge van 11,9% in het vierde kwartaal van 2023 toont enige veerkracht ondanks de concurrentiedruk en een verzadigende EV-markt.
Terwijl Nio navigeert door een periode van financiële onzekerheid en marktuitdagingen, blijven analisten kritisch voor de komende jaren, maar voorzichtig optimistisch over de lange termijn vooruitzichten van het bedrijf. Verbeteringen in operationele efficiëntie, voertuigmarges en strategische partnerschappen zijn nu echt essentieel voor Nio om succesvol te worden. Beleggers zullen echter geduldig moeten zijn, aangezien de weg naar winstgevendheid langer en hobbeliger lijkt dan aanvankelijk verwacht.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
ความคิดเห็น