top of page

NIO: Dit moet er gebeuren voor winstgevendheid

In het kort:

  • NIO heeft recentelijk nieuwe hoogten bereikt met recordleveringen en ambitieuze nieuwe technologieën, maar worstelt nog steeds met winstgevendheid en een toenemende concurrentie.

  • Het bedrijf zet in op een strategie van volumegroei en kostenreductie door de lancering van nieuwe merken zoals ONVO en Firefly, die gericht zijn op bredere consumentenmarkten.

  • Ondanks een forse daling van de aandelenkoers en de schijnbare onderwaardering, blijven er significante financiële en operationele risico’s die de toekomstige stabiliteit van NIO kunnen ondermijnen.


NIO, de Chinese fabrikant van elektrische voertuigen (EV's), staat op een keerpunt. Het bedrijf heeft recentelijk zijn leveringsrecord opnieuw gebroken, met in totaal 57.373 voertuigen in Q2 2024, wat een stijging is ten opzichte van het vorige record van 55.432 voertuigen in Q3 2023. Dit betekent dat NIO nu voor de derde opeenvolgende maand meer dan 20.000 voertuigen heeft geleverd, een prestatie die het bedrijf naar de voorgrond van de Chinese EV-markt duwt. Ondanks deze indrukwekkende cijfers, heeft de aandelenkoers van NIO een daling doorgemaakt, waarbij de marktkapitalisatie is geslonken tot slechts $8 miljard.


De aandelenkoers van NIO sinds de beursgang:

Bron: Macrotrends


Een belangrijke strategische zet van NIO is de introductie van het ONVO-merk in september 2024. Dit merk, dat voertuigen aanbiedt in een lager prijssegment (rond de $30.000), is ontworpen om een breder publiek aan te spreken. Dit is een significante verschuiving voor NIO, dat tot nu toe vooral bekend stond om zijn premium voertuigen. De L60, het eerste model onder het ONVO-merk, is gepositioneerd als een slimme elektrische mid-size SUV die moet concurreren met de Tesla Model Y, maar tegen een lagere prijs. De L60 heeft al 60.000 annulbare pre-orders ontvangen, wat de interesse van de markt weerspiegelt.


Daarnaast heeft NIO nieuwe technologieën geïntroduceerd, waaronder een 5nm AD-chip en het SkyOS-besturingssysteem, die niet alleen hun voertuigen maar ook hun ecosysteem van intelligente toepassingen en batterijwisselstations verbeteren. NIO heeft momenteel 2.400+ batterij wisselstations in bedrijf, en hun Nio Power-merk heeft recentelijk $207 miljoen opgehaald tegen een waardering van bijna $2 miljard.


Hoewel de technologische en operationele vooruitgang van NIO veelbelovend is, blijft het bedrijf een strijd voeren om zijn marges te verbeteren en winstgevend te worden. In Q1 2024 daalde de brutomarge van NIO’s auto-afdeling naar 9,2%, een aanzienlijke daling van 11,9% in het voorgaande kwartaal. Deze daling is gedeeltelijk te wijten aan de fluctuerende kwartaalcijfers van leveringen en de hoge kosten die gepaard gaan met het opbouwen van nieuwe merken zoals ONVO en Firefly.


De netto marge van NIO (2018-2024):

Bron: Macrotrends


De managementdoelen voor NIO zijn ambitieus: ze streven ernaar om maandelijks 30.000 voertuigen te leveren met een brutomarge van 20%. Voor het ONVO-merk zijn de doelen gesteld op 20.000 tot 30.000 voertuigen per maand met een brutomarge van 15%. Dit betekent dat, bij een verkoopprijs van $30.000 per voertuig, het ONVO-merk een bruto winst van ongeveer $4.500 per voertuig zou genereren. Bij een verkoopvolume van 30.000 voertuigen per maand zou dit resulteren in een kwartaalomzet van $405 miljoen alleen al voor het ONVO-merk.


Het verhogen van deze marges en het bereiken van de productiedoelen zijn cruciaal, aangezien NIO in Q1 2024 een nettoverlies van ongeveer $700 miljoen rapporteerde. Dit verlies komt bovenop de noodzaak om de cash burn te beheersen en toekomstige kapitaalwervingen te beperken, wat anders zou kunnen leiden tot verdere verwatering van het aandelenkapitaal.


NIO beschikt momenteel over een kaspositie van $6,3 miljard, wat het bedrijf enige ademruimte geeft. Echter, gezien de voortdurende verliezen en de kapitaalintensieve aard van de automobielindustrie, is het bedrijf mogelijk gedwongen om in de toekomst opnieuw kapitaal op te halen. Dit zou kunnen leiden tot verdere verwatering van de aandelen en een verhoogd risico voor aandeelhouders.


De Chinese EV-markt is extreem competitief, met merken zoals BYD die agressief concurreren met goedkopere modellen zoals de Seagull. Bovendien lijkt NIO marktaandeel te verliezen; in Q1 2024 daalde de omzet van het bedrijf met 8,7% jaar-op-jaar, terwijl de totale markt voor elektrische voertuigen in China met 14,7% groeide.


De netto kaspositie van NIO (2018-2024):

Bron: Macrotrends


Ondanks de operationele uitdagingen lijkt NIO op basis van traditionele waarderingsmodellen ondergewaardeerd. Dit wordt echter als gerechtvaardigd beschouwd gezien de operationele en marktrisico’s. NIO heeft te maken met intensieve concurrentie, met rivalen zoals Li Auto en XPeng die aanzienlijke omzetgroei hebben laten zien in dezelfde periode waarin NIO’s omzet stagneerde.


De omzet(groei) van NIO (2018-2024):

Bron: Macrotrends


Het risico voor investeerders wordt verder verhoogd door de mogelijkheid van toekomstige kapitaalwerving, wat kan leiden tot aanzienlijke verwatering van aandelen en daarmee een verdere afname van de aandeelhouderswaarde. Dit, gecombineerd met de politieke en economische onzekerheden die inherent zijn aan de Chinese markt, maakt NIO een risicovolle investering.


NIO bevindt zich op een cruciaal punt in zijn ontwikkeling. Hoewel de recente recordleveringen en technologische innovaties veelbelovend zijn, blijft het bedrijf geconfronteerd met aanzienlijke uitdagingen op het gebied van winstgevendheid en concurrentie. De komende kwartaalresultaten zullen cruciaal zijn om te bepalen of NIO in staat is zijn brutomarges te verhogen en de verliezen te beperken.



Wat moet NIO doen om een ommekeer te maken?

Als NIO een succesvolle ommekeer wil realiseren en een duurzame toekomst wil opbouwen, moet het bedrijf enkele strategische keuzes maken. Op basis van recente ontwikkelingen en mijn eigen analyse, zijn hier de stappen die ik denk dat NIO zou moeten overwegen om zijn financiële positie te verbeteren en uiteindelijk winstgevend te worden.


Uitbreiden en diversifiëren van het productaanbod

NIO heeft een slimme zet gedaan door het ONVO-merk te lanceren en de aankomende Firefly-modellen in de pijplijn te hebben. Deze diversificatie naar verschillende prijscategorieën kan het bedrijf helpen om een breder publiek aan te spreken en de verkoopvolumes aanzienlijk te verhogen. Ik denk dat dit essentieel is om hun marktaandeel te vergroten, vooral in het competitieve middensegment waar prijsbewuste consumenten domineren.


Wat ik graag zou zien, is dat NIO de lanceringen van deze nieuwe modellen versnelt. De markt lijkt klaar voor deze producten, vooral gezien de sterke vraag naar de L60, die al de verwachtingen overtreft met pre-orders die 2 tot 3 keer hoger liggen dan verwacht. Als NIO erin slaagt om deze voertuigen snel op de markt te brengen, kunnen ze niet alleen profiteren van deze vraag, maar ook een sterke concurrentiepositie opbouwen voordat andere spelers zich in dit segment mengen.


Verbeteren van de winstmarges

Hoewel NIO indrukwekkende leveringscijfers laat zien, is het duidelijk dat de marges een probleem blijven. Met een brutomarge die in Q1 2024 tot 9,2% is gedaald, moet het bedrijf dringend manieren vinden om efficiënter te opereren.


Ik geloof dat er veel ruimte is voor verbetering in hun productieprocessen. Door te investeren in geavanceerde technologieën en meer automatisering in hun fabrieken, zou NIO in staat kunnen zijn om de productiekosten per eenheid te verlagen, wat direct ten goede zou komen aan de marges. Bovendien moeten ze strategisch omgaan met prijsaanpassingen, vooral in het licht van mogelijke invoerheffingen in de EU. Hoewel het doorberekenen van deze kosten aan de consument een logische stap lijkt, is het cruciaal dat dit op een manier gebeurt die de verkoop niet schaadt.


Kapitaalbeheer en het vermijden van verdere verwatering

Een van de grootste zorgen voor mij als ik naar NIO kijk, is de voortdurende cashburn en de noodzaak om extra kapitaal aan te trekken. Dit leidt vaak tot verwatering van aandelen, wat de waarde voor bestaande aandeelhouders ondermijnt. Dit is een probleem dat ik zie bij veel opkomende bedrijven in de EV-sector, en het is iets waar NIO voorzichtig mee moet zijn.


Wat NIO zou kunnen doen, is zich richten op het verminderen van niet-essentiële uitgaven en het optimaliseren van hun cashflowbeheer. Ze moeten prioriteit geven aan investeringen die een direct rendement opleveren. Bijvoorbeeld, marketingcampagnes voor hun nieuwe modellen of uitbreiding naar markten waar een hoge vraag is, zouden een verstandige inzet van middelen kunnen zijn. Daarnaast denk ik dat NIO meer strategische partnerschappen zou moeten nastreven. Dit kan helpen om toegang te krijgen tot nieuwe markten of technologieën zonder dat dit meteen leidt tot extra financiële verplichtingen en verwatering van aandelen.


Uitbreiden naar internationale markten met lokale productie

Hoewel NIO voornamelijk gericht is op de Chinese markt, zijn er zeker kansen in internationale markten zoals de EU en de VS. De recente dreigingen van tariefheffingen in de EU benadrukken echter de noodzaak voor NIO om serieus te kijken naar lokale productie.


Als NIO erin zou slagen om productiecapaciteit op te bouwen in regio's met een hoge vraag, zoals Europa en Noord-Amerika, zou dit niet alleen hun afhankelijkheid van export verminderen, maar ook de kosten verlagen. Dit zou een slimme manier zijn om concurrerend te blijven, vooral in markten waar invoerheffingen de prijzen kunnen opdrijven.


Communiceren van een duidelijke winstgevendheidsstrategie

Ten slotte is het voor NIO essentieel om duidelijk en transparant te zijn in hun communicatie met investeerders. Wat ik graag zou zien, is dat NIO vaker updates geeft over de voortgang van hun strategische initiatieven en dat ze duidelijke guidance bieden over verwachte marges en kasstromen. Dit zou niet alleen helpen om het vertrouwen van investeerders te herstellen, maar ook de waardering van het aandeel ondersteunen.



Voor beleggers die bereid zijn om risico’s te nemen, kan de huidige koerszwakte een kans bieden om posities op te bouwen. Het blijft echter een zeer speculatieve belegging, gezien de aanzienlijke risico’s die voortvloeien uit zowel de interne operationele uitdagingen als de bredere marktomstandigheden. De toekomst van NIO hangt af van hun vermogen om hun strategische doelen te realiseren en hun financiële positie te stabiliseren te midden van een steeds competitiever wordende markt.

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page