Netflix start met advertenties: Aandeel Netflix kopen?
In het kort:
Netflix's advertentiebusiness, gestart in 2022, toont een sterke groei: bijna 70% meer abonnees kozen in Q3 2023 voor hun advertentiepakketten.
Het management van Netflix is optimistisch en ziet deze advertentietak als een potentiële multi-miljarden inkomstenbron in de toekomst.
Ondanks het vroege stadium van deze nieuwe inkomstenbron, suggereren de eerste resultaten een positieve trend.
Netflix heeft in hun recente kwartaalcijfers goed nieuws gedeeld over hun omzet en groei. Hoewel de meeste mensen tot nu toe Netflix kennen als een streamingdienst zonder reclames, zijn ze sinds eind 2022 al begonnen met het plaatsen van advertenties. Natuurlijk is dit nog nieuw voor Netflix, maar de eerste resultaten zien er erg goed uit.
Een van de meest interessante details van de kwartaalcijfers van Netflix was natuurlijk hun advertentie-afdeling. In het derde kwartaal van 2023 is het aantal abonnees dat kiest voor onze advertentiemogelijkheden met bijna 70% gestegen ten opzichte van het vorige kwartaal. Dit betekent dat nu ongeveer 30% van alle nieuwe aanmeldingen in de 12 landen waar we advertenties aanbieden voor dit type abonnement kiest," zo liet het management weten in hun brief aan de aandeelhouders voor kwartaal 3.
Dit helpt Netflix om een direct doel te bereiken: het aantal abonnees voor hun advertentiepakketten te laten groeien. "We willen dat Netflix een must-have wordt voor adverteerders. Dat is essentieel om advertenties echt een belangrijk deel van onze inkomsten te laten worden," legde het management uit in hun kwartaalrapport.
Dit is overigens niet de eerste keer dat Netflix positieve cijfers deelt over deze nieuwe inkomstenbron. Eerder dit jaar, in hun Q1-update, gaven ze aan dat de inkomsten per lid van hun advertentiepakket in de VS zelfs hoger liggen dan de inkomsten per lid van hun standaard pakket zonder advertenties. Wat ook opviel, is dat er maar weinig mensen zijn overgestapt van de standaard en premium pakketten. Dus deze aantrekkelijk geprijsde pakketten trekken vooral nieuwe abonnees aan.
Is Netflix een goede belegging? Natuurlijk waarschuwde Netflix beleggers ook voor te veel enthousiasme op de korte termijn. Het kost tijd om een nieuwe business op te bouwen, en zoals het management in hun brief aan de aandeelhouders zei, wordt niet verwacht dat de advertentie-inkomsten in 2023 een grote rol zullen spelen in hun totale inkomsten.
Maar het management is wel erg optimistisch over de lange termijn. Ze verwachten dat deze nieuwe business uiteindelijk zal uitgroeien tot een multi-miljarden inkomstenbron. Daarom investeert Netflix actief, zelfs buiten hun huidige samenwerking met Microsoft. Netflix is bezig met het opzetten van hun eigen verkoopafdeling en technische infrastructuur om de capaciteiten van Microsoft verder (op eigen hand) aan te kunnen vullen.
Netflix's groei in de markt van digitale advertenties is nog maar net begonnen, maar de vroege indicatoren zijn positief. Met een groeiend aantal abonnees dat kiest voor advertentieplannen en investeringen in eigen technologie, kan Netflix's advertentiebusiness de komende jaren een belangrijke groeimotor worden.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl
Comments