top of page

Nederlandse verzekeringen keihard onderuit

In het kort:

  • Verzekeraar NN Group heeft te maken met problemen na een rechtszaak over de verkoop van ‘woekerpolissen’

  • De rechtszaak legde een gebrek aan transparantie en eerlijkheid van NN Group bloot in de communicatie over de kosten en consequenties van het vroegtijdig stopzetten van hun financiële producten.

  • NN Group is van plan in beroep te gaan, maar deze situatie onderstreept wel de groeiende verwachting dat bedrijven open, eerlijk en verantwoordelijk moeten handelen.


Verzekeraar NN Group bevindt zich momenteel in zwaar weer na een uitspraak in een rechtszaak over zogenaamde ‘woekerpolissen’. Dit is een situatie die niet alleen de NN Group raakt, maar ook bedrijven als ASR en mogelijk Aegon. Het bedrijf NN eens bekend als Nationale-Nederlanden, heeft volgens het gerechtshof in Den Haag onrechtmatig kosten in rekening gebracht bij klanten, wat de deur opent voor mogelijke grootschalige schadeclaims.


De context en impact

Woekerpolissen zijn verzekeringen die tussen de jaren negentig tot de financiële crisis in 2008 voornamelijk zijn verkocht. Ze werden aan de man gebracht als een soort spaarplan waarbij klanten elke maand een bedrag zouden betalen, en dat zou dan meer waard worden door investeringen. Het idee was dus dat klanten later een mooi bedrag zouden krijgen.


Maar het liep anders. Veel klanten kwamen erachter dat ze veel minder geld kregen dan ze dachten. Dit kwam door allerlei kosten en veranderingen in de premie die van tevoren niet duidelijk waren. Sommige mensen betaalden dus elke maand, maar zagen hun geld verdwijnen in de kosten en lage opbrengsten in plaats van dat het meer waard werd.


Dit hele probleem heeft niet alleen de klanten geraakt. Toen de rechter onlangs besloot dat NN Group, een van de bedrijven die deze woekerpolissen verkocht, inderdaad fout zat, daalden de aandelen van het bedrijf met meer dan 12% op de beurs. En het bleef niet bij NN. Ook andere bedrijven die soortgelijke producten hebben verkocht, zoals ASR en Aegon, zagen hun aandelen fors dalen.


Het belang van de klanten

Het hof heeft geoordeeld dat NN Group, door de manier waarop zij informatie heeft verstrekt, kosten heeft gerekend die klanten niet zagen aankomen. Ze rekenden kosten voor administratie en verkoop, en ook commissies voor de verkopers. Vooral was er kritiek op hoe onduidelijk NN was over wat er zou gebeuren als klanten hun producten vroegtijdig wilden stopzetten, en over de kosten van de levensverzekering die klanten ook moesten betalen.


Wat hier vooral een rol speelde, was dat de kosten van de levensverzekering hoger werden als de beleggingen minder opleverden dan verwacht. Volgens de rechter was de manier waarop NN dit deed ‘oneerlijk’ en ‘niet te vertrouwen’.


Het is enorm belangrijk dat bedrijven duidelijk en eerlijk zijn over wat klanten kunnen verwachten. Ze moeten transparant zijn over hun producten en diensten. Dit is de basis van consumentenbescherming. Als bedrijven niet eerlijk zijn over wat ze verkopen, en als klanten niet krijgen wat ze verwachten, dan kan dat grote problemen opleveren. Niet alleen voor de klanten, maar ook voor het bedrijf zelf, omdat dit het vertrouwen in het bedrijf kan schaden. En wanneer het vertrouwen in een bedrijf weg is, kan dat grote gevolgen hebben, niet alleen voor de waarde van het bedrijf op de beurs, maar ook voor hoe het bedrijf in de toekomst kan opereren.



De toekomst voor NN

NN Group is niet blij met de uitspraak en heeft al gezegd dat ze naar de Hoge Raad stappen om in beroep te gaan. Ze vinden dat het hof niet goed heeft gekeken naar hoe de regels waren toen de beleggingsverzekeringen werden verkocht. Volgens NN waren er in de jaren negentig andere ideeën over hoe je klanten moest vertellen over financiële producten.


Maar we leven nu in een wereld waar mensen—klanten, maar ook de mensen die de regels maken en de mensen die beleggen—informatie en eerlijk zakendoen heel belangrijk vinden. De uitspraak van het hof en de mogelijke claims die NN moet betalen kunnen dus grote gevolgen hebben. Niet alleen voor hoe mensen naar NN kijken, maar ook voor hoe stabiel het bedrijf financieel is, en mogelijk ook voor andere verzekeraars.


Bedrijven worden meer en meer geacht verantwoordelijkheid te nemen voor hun acties en open en eerlijk te zijn in hun communicatie en transacties. In zo'n wereld kunnen beschuldigingen van oneerlijkheid en gebrek aan transparantie ernstige en langdurige gevolgen hebben voor het imago en de reputatie van een bedrijf.


Dit is daarom een cruciaal moment voor NN en mogelijk andere verzekeraars. Ze moeten niet alleen hun juridische strategieën heroverwegen, maar ook hun benadering van klantcommunicatie en transparantie. De focus moet nu liggen op het herwinnen van klantvertrouwen door middel van transparantie, eerlijkheid en integriteit. Als ze dit écht goed doen, kan de huidige beursdaling misschien wel wat overdreven zijn.


Aandelen NN Group kopen via DEGIRO

Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Wil je meer lezen?

Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page