Microsoft breidt uit in de gamingindustrie
In het kort:
Microsoft heeft eindelijk groen licht gekregen voor de overname van game-uitgever Activision Blizzard na meer dan anderhalf jaar juridische strijd, met een overnamesom van 68,7 miljard dollar.
De overname versterkt de positie van Microsoft in de gamingindustrie, met populaire franchises zoals Call of Duty en Candy Crush in hun portfolio, en biedt gamers meer toegang tot deze spellen, vooral voor Xbox-gebruikers.
De Britse Competition and Markets Authority (CMA) keurde de overname goed na enkele toezeggingen om de concurrentie in de game-industrie te waarborgen, waarmee de weg vrij is voor een historische transactie in de gamingwereld.
Microsoft heeft na anderhalf jaar van juridische strijd groen licht gekregen voor de overname van game-uitgever Activision Blizzard voor een duizelingwekkende som van 68,7 miljard dollar (60 miljard euro). Deze overname versterkt de positie van Microsoft in de gamingindustrie, met populaire franchises zoals Call of Duty en Candy Crush in hun portfolio.
Historische overname in de gamingindustrie
De overname, oorspronkelijk aangekondigd in januari 2022, heeft de gaminggemeenschap al lang in spanning gehouden, vooral te midden van beschuldigingen van (seksueel) wangedrag en discriminatie bij Activision Blizzard. Topman Bobby Kotick werd beschuldigd van het verdoezelen van deze meldingen. Het nieuws van zijn aanstaande vertrek als onderdeel van de overname werd goed ontvangen onder de werknemers.
Juridische strijd en mededingingszaken
Internationale mededingingsautoriteiten hadden hun zorgen geuit over de overname, met name de vrees dat Microsoft de populaire Call of Duty-franchise exclusief naar hun eigen Xbox-platform zou trekken, waardoor concurrenten zoals Sony's PlayStation-spelcomputer buitenspel zouden worden gezet. Na juridische gevechten werd de overname uiteindelijk goedgekeurd, hoewel de FTC (Federal Trade Commission) nog steeds in hoger beroep gaat om Microsoft te dwingen Activision af te stoten.
In het geval van de overname van Activision Blizzard door Microsoft, was de FTC betrokken bij het beoordelen van de mededingingsaspecten van de transactie om ervoor te zorgen dat deze geen monopolistische situatie zou creëren of de concurrentie in de gamingindustrie zou schaden.
Toezegging CMA en de rol van Xbox
Een andere zorg betrof de opkomende markt van cloudgaming en de rol van Xbox in deze sector. Met Activision-games in handen en een omvangrijke cloudinfrastructuur, zag de Britse Competition and Markets Authority (CMA) het potentieel voor Microsoft om een (te) dominante positie te verwerven. Microsoft besloot daarom de cloudgamingrechten voor deze games voor vijftien jaar aan Ubisoft te verkopen, behalve in Europa, waar de rechten beschikbaar moeten worden gesteld aan alle cloudgamingproviders volgens de Europese Commissie.
Microsoft versterkt positie in smartphonegaming
Naast de traditionele gamingmarkt heeft Microsoft ook de smartphonegamingmarkt in het vizier. Met de overname van Activision Blizzard, bekend van populaire smartphonegames zoals Candy Crush, hoopt Microsoft zijn positie in deze sector aanzienlijk te versterken. Hoewel Apple en Google momenteel de markt domineren, biedt de overname Microsoft de kans om zich meer te profileren.
Wat dit betekent voor gamers
Voor gamers die een Xbox bezitten, wordt het gemakkelijker om spellen van Activision Blizzard te spelen. Bovendien zullen sommige spellen exclusief beschikbaar zijn op Microsoft-platformen zoals Windows en Xbox. Dit is vergelijkbaar met de eerdere overname van Bethesda door Microsoft, waarbij Bethesda exclusieve spellen voor het bedrijf begon te ontwikkelen.
Conclusie
De overname van Activision Blizzard door Microsoft markeert een historische gebeurtenis in de game-industrie en versterkt de positie van Microsoft in zowel de traditionele gamingmarkt als de groeiende wereld van smartphonegaming. Het besluit van de CMA om de overname goed te keuren na de aangebrachte wijzigingen zal de gaminggemeenschap zeker beïnvloeden, met meer exclusieve spellen en nieuwe mogelijkheden voor gamers over de hele wereld.
Comments