Mercedes ziet winst verdampen door deze mislukte strategie
In het kort:
Halvering van winst: Mercedes-Benz zag zijn winst halveren in het derde kwartaal door zwakke vraag en hevige concurrentie, vooral in China.
Kostenreductie: Mercedes gaat kosten verder verlagen, mede omdat de vraag in de luxemarkt niet meer aansluit op het aanbod.
Concurrentie uit China: De Chinese voorkeur voor betaalbare elektrische voertuigen zet druk op Mercedes, dat vasthoudt aan een “waarde boven volume”-strategie.
Mercedes-Benz meldde een forse winstdaling in het derde kwartaal van 2024, waarbij de nettowinst halveerde tot €1,7 miljard, vergeleken met €3,7 miljard een jaar eerder. De autoverkopen in China daalden met 17%, terwijl in Duitsland zelfs een daling van 25% werd gemeld. Duitse autofabrikanten hebben jarenlang geprofiteerd van de groei in de Chinese markt, maar deze afhankelijkheid blijkt nu een kwetsbaarheid. CFO Harald Wilhelm benadrukte dat Mercedes alle mogelijke kostenbesparingen onderzoekt in een poging de marges te herstellen en het hoofd te bieden aan de krimpende marktvraag.
De nettowinst van Mercedes-Benz (TTM) tot Q2 2024:
Bron: Alpha Spread
Mercedes, dat vorig jaar een derde van zijn auto's in China verkocht, ondervindt hier zwaar de gevolgen van de huidige economische malaise. De Chinese vraag naar luxeauto’s staat hierdoor namelijk onder druk, waarbij consumenten zich richten op goedkopere elektrische modellen, een segment waar Mercedes momenteel weinig in kan bieden.
De portfoliomanager Moritz Kronenberger van Union Investment, een van de top 30 investeerders in Mercedes, drong er bij het management op aan de strategie aan te passen aan de nieuwe marktomstandigheden. Mercedes blijft echter vasthouden aan zijn "waarde boven volume"-strategie en zet in op een nieuwe modellijn die vanaf volgend jaar moet zorgen voor een vraagherstel.
De aangepaste omzetmarge van Mercedes’ autodivisie daalde in het derde kwartaal naar 4,7%, een forse terugval ten opzichte van de 12,4% een jaar eerder. Dit is de laagste winstgevendheid sinds de pandemie, waarbij analisten meer hadden verwacht. CFO Harald Wilhelm benadrukte dat de resultaten “niet voldoen aan de ambities” van Mercedes, en kondigde verdere kostenbesparingen aan. Sinds 2019 heeft Mercedes al aanzienlijke vaste kosten verlaagd, maar Wilhelm waarschuwde dat de resterende kostenbesparingen moeilijker te realiseren zullen zijn.
Analist Daniel Schwarz van Stifel merkte op dat Mercedes, ondanks eerdere besparingen, steeds minder “laaghangend fruit” heeft om verdere kostenverlagingen te realiseren, zeker in vergelijking met concurrent Volkswagen. De winstdaling werd daarnaast versterkt door de hoge kosten voor de lancering van nieuwe modellen, zoals de G-Klasse SUV, waarvan de nieuwe versie in het vierde kwartaal wordt verwacht.
Mercedes-Benz kampte in Europa met teruglopende vraag naar batterij-elektrische voertuigen (BEV's). De verkoop van BEV's daalde met 31% op jaarbasis, terwijl plug-in hybride voertuigen een stijging van 10% lieten zien. De terugval in EV-verkopen is mede te wijten aan verminderde subsidies in Duitsland en andere Europese landen, evenals een gebrekkige laad-infrastructuur. Wilhelm gaf aan dat de vraag naar elektrische voertuigen veel lager is dan de industrie had verwacht, wat een “EV-winter” veroorzaakt waarin veel Europese autofabrikanten hun verwachtingen temperen.
Dit weerspiegelt een bredere trend binnen de Europese autosector, waarbij ook concurrenten zoals Volvo Cars en Volkswagen recent hun groeivoorspellingen hebben verlaagd. Renault is voorlopig de enige Europese autofabrikant die zijn financiële doelstellingen voor het volledige jaar heeft gehandhaafd.
CEO Ola Kaellenius waarschuwde dat de economische onzekerheid en vastgoedcrisis in China consumenten terughoudender maken met grote aankopen. Dit heeft een direct effect op de verkoop van Mercedes’ lucratieve S-Klasse modellen in het land. Bovendien lijkt de Chinese consument minder gecharmeerd van Duitse luxemerken. Mercedes ziet de verkoopprognoses voor 2024 somber in en verwacht een daling ten opzichte van vorig jaar.
Daarbij komt de dreiging van importtarieven op Chinese elektrische voertuigen, die de relatie tussen Europa en China verder kunnen compliceren. Mercedes, met belangrijke Chinese aandeelhouders zoals Beijing Automotive Group en Geely, ziet de importheffingen als een “fout” en heeft de Europese Commissie opgeroepen om deze voorlopig uit te stellen om verdere onderhandelingen mogelijk te maken.
De aandelenkoers van Mercedes-Benz sinds de beursgang:
Bron: CNBC
Ondanks de uitdagende omstandigheden boekte Mercedes een hoger dan verwachte vrije kasstroom. Dit kan het bedrijf helpen om zijn dividend in 2025 op peil te houden, wat beleggers gerust kan stellen. Mercedes plant bovendien aanvullende aandeleninkopen, waarvoor bij de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering goedkeuring wordt gevraagd.
Analisten, waaronder Tom Narayan van RBC Capital Markets, benadrukken dat de robuuste kasstroom ondanks de winstdaling belangrijk is voor het behoud van kapitaaluitkeringen aan aandeelhouders. Het aandeel Mercedes daalde weliswaar 3% op het nieuws, maar deze stabiliteit in kasstroom biedt een positieve noot voor lange termijn beleggers.
Sinds begin dit jaar zijn Mercedes’ aandelen 8% gedaald, hoewel ze beter presteren dan Volkswagen en Porsche AG, maar nog steeds zwakker dan de Duitse DAX-index, die een daling van 10% liet zien in de auto-industrie.
De opmerkingen van CFO Wilhelm over Mercedes' belang van 35% in Daimler Truck gaven de aandelen van Daimler Truck wel een opwaartse impuls van 4%. Wilhelm merkte op dat er “groot potentieel” ligt in Daimler Truck, dat later gerealiseerd zou kunnen worden.
Mercedes-Benz zit in een uitdagende positie waarin het moet balanceren tussen kostenbesparingen en de concurrentiedruk in een veranderende automarkt, vooral in China. De focus op high-end modellen lijkt nu niet aan te sluiten bij de vraag in de markt, en de dreiging van Europese importtarieven kan de Chinese samenwerking verder onder druk zetten.
Yorumlar