top of page

Mastercard laat iets heel belangrijks zien in hun kwartaalcijfers

In het kort:

  • Mastercard heeft opnieuw sterke kwartaalcijfers gerapporteerd, die boven de verwachtingen van Wall Street uitstegen.

  • Er was een significante groei van 11% in het aantal betalingstransacties en het aantal Mastercard-kaarten groeide met 7%.

  • Het netwerkeffect van Mastercard zorgt voor een sterke afhankelijkheid van consumenten en bedrijven op hun betaalsysteem, versterkt door hun uitgebreide acceptatie wereldwijd.


Mastercard heeft indruk gemaakt met zijn recente kwartaalcijfers, die ruimschoots de verwachtingen van Wall Street overtroffen. Het aandeel steeg dan ook met bijna 4%, wat de grootste stijging voor het aandeel is sinds dit jaar. Er was veel positiefs te zien in de kwartaalcijfers van Mastercard en daar gaan we in dit artikel wat dieper op in.


In het tweede kwartaal rapporteerde Mastercard een aangepaste winst van $3,59 per aandeel, wat hoger was dan de verwachte $3,51 van analisten (FactSet). De omzet van $6,96 miljard overtrof ook de verwachtingen van $6,8 miljard. Een belangrijk cijfer om te zien hoe goed het bedrijf het doet is het switched volume. Dit laat het totale aantal betalingstransacties zien die zijn verwerkt via het Mastercard-platform.

In het tweede kwartaal van 2023 waren er nog 35,5 miljard transacties, wat in het huidige kwartaal (Q2 2024) is gestegen naar 39,4 miljard, een groei van ruim 11%. Dit geeft aan dat de gebruiksfrequentie van Mastercard-producten toeneemt, wat suggereert dat meer mensen en bedrijven afhankelijk zijn (het ecosysteem) en vertrouwen hebben in hun betaalsysteem.


Het netwerkeffect van Mastercard zorgt er namelijk voor dat zowel consumenten als bedrijven sterk afhankelijk zijn van hun diensten. Mastercard is immers cruciaal voor wereldwijde handel door zijn breed geaccepteerde betaalplatform. Naarmate meer mensen en bedrijven het gebruiken, wordt het netwerk steeds onmisbaarder. Dit wordt nog eens versterkt door de integratie van Mastercard in het financiële systeem, waar banken, bedrijven en online platforms vertrouwen op hun veilige en efficiënte betalingsverwerking. Door deze netwerkeffecten zijn de overstapkosten bovendien erg hoog, waardoor je uiteindelijk vrij afhankelijk bent van het betaalsysteem van Mastercard.

Het is ook interessant om te letten op het aantal kaarten dat in omloop zijn. Het gaat hierbij om zowel Mastercard-creditcards en Maestro betaalkaarten. In de afbeelding hierboven zien we dat het aantal Mastercard-kaarten steeg van 3.19 miljard in het tweede kwartaal van 2023 naar 3.42 miljard in het huidige kwartaal, een toename van 7%. Deze groei duidt op een toenemend vertrouwen en gebruik van Mastercard's diensten, waardoor het netwerkeffect wat we net beschreven steeds sterker wordt.


Daardoor wordt het dus ook steeds moeilijker voor bestaande klanten om te switchen naar bijvoorbeeld Visa, waardoor we kunnen verwachten dat het aantal transacties (switched transactions) de komende jaren ook steeds verder zal toenemen.


Volgens de CEO van Mastercard, Michael Miebach, was dit een zeer sterk kwartaal. Hij wijst vooral op de sterke groei van 17% in cross-border volume. Dit verwijst naar de totale waarde van alle transacties die over landsgrenzen heen gaan, zoals internationale aankopen. Volgens Miebach is deze groei vooral relevant gezien de eerdere internationale storingen van de pandemie.

Een ander interessant aspect is de groei in het segment Value-added Services and Solutions. Dit segment omvat een reeks diensten die verder gaan dan de standaard transactieverwerking. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld beveiligingsoplossingen, data-analyse, consulting diensten, en technologische innovaties die bedrijven helpen hun efficiëntie te verbeteren en nieuwe klantenervaringen te bieden. De omzet steeg in dit segment met ruim 18%.

Miebach benadrukte daarnaast hoe betalingen en diensten elkaar versterken om unieke waarde voor klanten te creëren en verder te bouwen aan de verschuiving naar digitaal. Voor 2024 verwacht het bedrijf nu een omzetgroei in de lage dubbele cijfers, een bijstelling ten opzichte van eerdere voorspellingen die ook uitgingen van een groei in de lage dubbele cijfers, maar dan aan de onderkant van die schaal. We kunnen dus spreken van een licht positieve bijstelling in de guidance.


Als we Mastercard gaan vergelijken met Visa komen we in dit kwartaal tot een aantal interessante punten. Allereest heeft Mastercard een kleiner marktaandeel in vergelijking met Visa. Dit kan in bepaalde contexten als een nadeel worden gezien, maar het biedt ook ruimte voor groei. Mastercard heeft de mogelijkheid om relatief makkelijker meer marktaandeel te winnen dan een groter bedrijf zoals Visa.

En dit zien we ook terug als we de groei van beide bedrijven gaan vergelijken. Waar Mastercard een jaarlijkse omzetgroei van 12,62% noteerde, blijft Visa achter met 9,70%. Deze trend in overtreffen zet zich voort over meerdere tijdspannes; Mastercard's omzetgroei over drie jaar, uitgedrukt als een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR), bedraagt 18,49%, tegenover 15,53% bij Visa. Ook op het gebied van EBITDA en operationele winst laat Mastercard sterkere cijfers zien, met een jaarlijkse EBITDA-groei van 14,68% vergeleken met 9,54% bij Visa.

Daarbij moeten we natuurlijk wel benoemen dat zowel Mastercard en Visa beide prachtige bedrijven zijn, waarbij Mastercard dit kwartaal opnieuw zijn kracht en groeipotentieel heeft aangetoond. Met indrukwekkende prestaties op verschillende financiële fronten bevestigt Mastercard zijn positie als een robuuste speler op de markt. Dit laat niet alleen zien dat het bedrijf goed gepositioneerd is voor toekomstige groei, maar versterkt ook het vertrouwen van bedrijven en consumenten in zijn producten en diensten.

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page