top of page

Kan BYD zijn markt gaan vergoten met dit nieuwe EV model?

In het kort:

  • BYD kondigt aan dit jaar zijn eerste elektrische pick-up truck te lanceren, en wil daarmee direct concurreren met Ford, Tesla, en Toyota.

  • De Chinese automaker, die tijdelijk de grootste EV-producent ter wereld was, zag in het eerste kwartaal een daling van 43% in EV-verkopen, terwijl Tesla met 8,5% daalde.

  • Deze nieuwe pick-up truck, waarvan de prijs nog onbekend is, varieert in het BYD-aanbod van de Seagull van onder de $10.000 tot de U9 supercar van 1,68 miljoen yuan.


Het Chinese BYD zet een ambitieuze stap in de snelgroeiende markt voor elektrische voertuigen met de aankondiging van een geheel nieuwe elektrische pick-up truck, die nog dit jaar wordt gelanceerd. Met deze zet daagt BYD enkele van de grootste namen in de auto-industrie uit, waaronder Tesla, Ford, en Toyota.


BYD, dat vorig jaar de wereldwijde titel van grootste EV-fabrikant behaalde,ondersteund door agressieve prijsstellingen en steeds meer wereldwijde groei, heeft de titel in het eerste kwartaal van dit jaar verloren. Ondanks deze terugval, en een daling van 43% in de EV-verkopen ten opzichte van het voorgaande kwartaal, blijft BYD een prominente speler op de mondiale EV-markt.


Hun portfolio omvat een indrukwekkende reeks van voertuigen, van de betaalbare Seagull tot een eerder gepresenteerde luxueuze U9 supercar, hoewel ze momenteel niet actief zijn op de Amerikaanse markt, de grootste markt voor pick-up trucks. Maar wellicht kan dit laatste binnenkort gaan veranderen.


Concurrentie en capaciteiten

De aankomende pick-up truck van BYD is gepositioneerd om de strijd aan te gaan met bekende modellen zoals de Ford Ranger en F-150 Lightning, de Toyota Hilux, en de Tesla Cybertruck. De focus van BYD op de wereldmarkt wordt weerspiegeld in de keuze om deze truck te ontwikkelen als een middelgroot tot groot model, dat de huidige beperkingen van veel EV pick-up trucks in China overstijgt. Deze strategie wijst op een duidelijke intentie om wereldwijde markten te veroveren, inclusief die waar pick-up trucks een significant marktaandeel hebben.


Een stevige verkoopstijging in maart

In maart verkocht BYD in totaal 301.631 eenheden, een scherp contrast met de verkoop in februari, die een daling van 36% tot 121.748 eenheden zag. Deze neergang in februari - de eerste jaarlijkse daling sinds medio 2020 - werd grotendeels toegeschreven aan de timing van het Chinese Nieuwjaar en wakkerde zorgen aan over een mogelijk afnemende vraag naar BYD's modellen. Echter, de verkoopcijfers van maart tonen aan dat deze zorgen wellicht voorbarig waren.


De verkoop samenstelling in maart liet een sterke prestatie zien over het hele productaanbod van BYD. Het bedrijf verkocht 139.902 batterij-elektrische voertuigen (BEVs), een toename van 36%, en 161.729 plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEVs), een stijging van 56% ten opzichte van maart 2023. Daarnaast verkocht BYD 828 commerciële EV's en bereikte een nieuwe mijlpaal door alleen al in maart 38.434 eenheden te exporteren.


De strijd met Tesla

In het vierde kwartaal van 2023 overtrof BYD tijdelijk Tesla als het best verkopende BEV-merk wereldwijd. Echter, deze voorsprong bleek van korte duur, aangezien voorlopige cijfers voor het eerste kwartaal van 2024 aangeven dat BYD 300.114 BEVs en 324.284 PHEVs verkocht, in totaal 624.398 eenheden. Ondanks deze indrukwekkende prestatie wordt verwacht dat Tesla BYD heeft overtroffen wat betreft pure EV-verkopen, met schattingen die rond de 450.000 BEVs liggen in dezelfde periode.



Top verkopen van BYD

De Song SUV leidde de weg qua verkopen in maart met 78.490 verkochte eenheden, gevolgd door de Qin sedan, met 40.569 eenheden. Beide modellen zijn in China beschikbaar in PHEV- en BEV-varianten.


Ook de nieuwe en goedkopere Seagull (of Dolphin Mini) liet zijn stempel achter als BYD's derde meest populaire model, met 34.830 verkochte eenheden, wat de aantrekkingskracht van het merk over verschillende marktsegmenten benadrukt.


Ondanks de tijdelijke terugval in februari, onderstrepen BYD's robuuste verkopen in maart de veerkracht en groeiende aantrekkingskracht van het merk in een steeds competitievere EV-markt - zelfs als het tijdelijk de kroon voor BEV-verkopen aan Tesla moet afstaan.


Een stap voorwaarts in innovatie en intelligentie

Deze beweging van BYD kan ook gezien worden als een stap vooruit in de evolutie van de pick-up truck, met potentieel voor aanzienlijke verbeteringen op het gebied van intelligentie en comfort vergeleken met traditionele brandstof-modellen. Hoewel specifieke details over het ontwerp en de capaciteiten van de truck nog niet te vinden zijn, belooft de introductie van deze elektrische pick-up een nieuwe fase in de voortdurende innovatie binnen de EV-sector.


Gemakkelijk aandelen BYD kopen? Dat kan bij DeGiro

De aankondiging van BYD's eerste elektrische pick-up truck markeert een nieuwe ontwikkeling in de elektrische voertuigen-markt. Terwijl BYD zijn positie als toonaangevende EV-fabrikant herpositioneert, belooft deze nieuwe toevoeging aan hun portfolio niet alleen de concurrentie aan te scherpen, maar ook de lat hoger te leggen voor wat mogelijk is binnen het segment van elektrische pick-up trucks. Dit initiatief onderstreept BYD's inzet voor innovatie en haar streven om een leidende rol te blijven spelen op de wereldmarkt voor elektrische voertuigen.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page