top of page
Michiel Vermeulen

Is Tesla overgewaardeerd? Dit zeggen analisten

In het kort:

  • Tesla's beurswaarde overschreed $1 biljoen na sterke kwartaalresultaten en veel enthousiasme in de markt, ondanks onzekerheden over beleidswijzigingen en vertragingen in robotaxi-ontwikkelingen.

  • UBS handhaaft een verkoopadvies met een koersdoel van $226, wijzend op mogelijke overwaardering en risico's zoals de afschaffing van belastingvoordelen voor elektrische voertuigen.

  • De sterke groei in autoverkopen en energieproducten blijft indrukwekkend, maar fundamentele uitdagingen en vertragingen in technologische lanceringen temperen de lange termijnverwachtingen.


Tesla heeft de afgelopen weken opnieuw de show gestolen op de beurs met een ongekende stijging van $350 miljard in marktkapitalisatie, waarmee het bedrijf nu de magische grens van $1 biljoen heeft doorbroken. Deze spectaculaire groei werd aangewakkerd door de verkiezingsoverwinning van Donald Trump, die veel beleggers hoop doet koesteren dat zijn beleid de elektrische voertuigmarkt een flinke impuls zal geven. Toch zijn analisten van UBS iets voorzichtiger en wijzen zij erop dat deze stijging vooral te maken heeft met de marktexuberantie en animal spirits dan met daadwerkelijke verbeteringen in de fundamenten van Tesla.


De positieve stijging van Tesla’s aandelen wordt deels toegeschreven aan de steun die Musk en Tesla zelf aan Trump gaven tijdens zijn verkiezingscampagne, wat de hoop voedde dat het bedrijf zou profiteren van de mogelijke beleidswijzigingen van de nieuwe president. Beleggers lijken te denken dat de nieuwe regering gunstig zal zijn voor bedrijven als Tesla, vooral gezien de vermeende versoepeling van de regelgeving rond zelfrijdende auto’s en elektrische voertuigen (EV’s). Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, aldus UBS.


De zwitserse bank wijst erop dat één van de voorgestelde beleidswijzigingen van Trump een negatieve invloed kan hebben op Tesla. De potentiële afschaffing van belastingvoordelen voor de aanschaf van elektrische voertuigen zou het bedrijf kunnen dwingen om de prijzen van zijn auto’s te verlagen, wat uiteraard invloed heeft op de marges en winstgevendheid van Tesla. Terwijl sommige concurrenten van Tesla misschien geen groot probleem zouden hebben met dergelijke veranderingen, zou een bedrijf dat zo afhankelijk is van subsidies en belastingvoordelen zoals Tesla, op de lange termijn in de problemen kunnen komen.


Daarnaast is er de kwestie van de autonome voertuigen, waar Tesla groot op inzet met de veelbesproken robotaxi. Het plan om een zelfrijdende taxi-service op de markt te brengen werd door Musk al aangekondigd, maar volgens UBS is het onwaarschijnlijk dat de robotaxi voor 2026, mogelijk zelfs pas 2027, in productie gaat. Dit betekent dat hoewel Tesla zich momenteel sterk profileert als een pionier op het gebied van kunstmatige intelligentie en zelfrijdende technologieën, het daadwerkelijke product pas in de verre toekomst een realiteit wordt. Dit creëert onzekerheid over de daadwerkelijke toekomstige winstpotentie van het bedrijf in deze technologische sector.


Maar Tesla heeft in zijn laatste kwartaalresultaten wel degelijk indrukwekkende cijfers gepresenteerd. De omzet voor Q3 2024 bereikte $25,2 miljard, een stijging van 8% ten opzichte van het jaar ervoor. De autoverkoop blijft de grootste drijfveer van de groei, met een toenemende vraag naar de Model 3 en Model Y. Daarnaast heeft Tesla zijn energieproductie, met de Powerwall en Megapack, flink uitgebreid, wat bijdraagt aan de positieve resultaten. Het bedrijf boekte in Q3 een operationele winst van $2,7 miljard, een stijging van 54% ten opzichte van vorig jaar.

De productie van Tesla’s voertuigen in Q3 was eveneens solide, met 469.796 geproduceerde voertuigen en 462.890 leveringen. De nieuwe Cybertruck begint langzaam aan zijn opmars en Tesla ziet een recordaantal Powerwall-installaties. Toch moeten we niet vergeten dat deze groei mogelijk niet voldoende is om de hoge verwachtingen van beleggers te rechtvaardigen, zeker met de langverwachte lancering van de robotaxi die pas in 2026 of zelfs 2027 op de markt wordt verwacht.


Ondanks deze onzekerheden en mogelijke risico’s, is Tesla's beurskoers in de afgelopen weken blijven stijgen. Dit is voor een groot deel te danken aan de enthousiaste marktreacties op de bedrijfsprestaties van Tesla. Het bedrijf wist afgelopen maand met sterke kwartaalresultaten te komen, wat bijdroeg aan de positieve stemming onder beleggers. De massale toename in de waarde van het bedrijf heeft niet alleen Musk zelf enorm veel rijkdom gebracht (hij is nu de rijkste persoon ter wereld met een geschat vermogen van $348 miljard), maar ook een stijging in de bredere waardering van Tesla als bedrijf.


Desondanks heeft UBS zijn verkoopadvies voor het aandeel gehandhaafd, met een koersdoel van $226 per aandeel – een aanzienlijk lagere waarde dan het huidige niveau van $352 per aandeel. Dit suggereert dat UBS denkt dat de koers van Tesla sterk overgewaardeerd is, vooral gezien de onzekerheden rondom toekomstige beleidswijzigingen en de lange weg naar de volledige implementatie van zelfrijdende technologie. Deze prijsstijging lijkt dus meer gedreven door marktspeculatie dan door concrete verbeteringen in de fundamentele bedrijfsvoering van Tesla. Ook andere analisten lijken deze mening te delen.

De hamvraag voor beleggers is natuurlijk hoe Tesla zich zal ontwikkelen in de komende maanden en jaren. Zal de markt blijven reageren op de ‘animal spirits’ die de aandelenkoers hebben opgejaagd, of zal de realiteit van beleidswijzigingen en vertraagde productlanceringen de koers op termijn weer naar beneden trekken? Tesla heeft ontegenzeggelijk een enorme invloed op de markt, niet alleen door zijn vooruitstrevende technologieën, maar ook door de enorme marktkapitalisatie die het bedrijf nu vertegenwoordigt.


Desondanks blijven er significante risico’s. De afschaffing van belastingvoordelen voor EV’s kan Tesla hard raken, terwijl de vertraging in de lancering van de robotaxi de toekomstige groeiverwachtingen kan temperen. Tegelijkertijd blijft het bedrijf in staat om winstgevende kwartaalresultaten te rapporteren, wat het enthousiasme van beleggers blijft voeden. De huidige hoge aandelenprijs van Tesla weerspiegelt echter niet altijd de onderliggende risico’s en onzekerheden van het bedrijf.


Conclusie: Tesla's enorme marktkapitalisatie heeft zowel voordelen als nadelen voor beleggers. De exuberantie op de beurs lijkt de echte fundamentele risico’s en uitdagingen te maskeren die het bedrijf in de toekomst zou kunnen tegenkomen. Terwijl sommige analisten blijven wijzen op de potentie van Tesla, blijven anderen zoals UBS waakzaam en sceptisch. Wat dit betekent voor de lange termijn is moeilijk te voorspellen, maar één ding is zeker: Tesla blijft een van de meest besproken en speculatieve aandelen op Wall Street.

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page