Is dit de redding voor EV fabrikant Fisker?
In het kort:
Fisker, de geplaagde fabrikant van elektrische voertuigen, is in vergevorderde gesprekken met Nissan.
Fisker heeft te kampen met financiële moeilijkheden, waaronder een nettoverlies van $400 miljoen in 2023 en een kaspositie van onder de $400 miljoen.
Fisker heeft eerder al aangekondigd 15% van zijn personeelsbestand te moeten schrappen.
In de wereld van elektrische voertuigen waar elke start-up met grote dromen begint, bevindt Fisker zich in zwaar weer. De fabrikant van elektrische voertuigen, ooit het pronkstuk van innovatie en duurzaamheid, staat op de rand van de afgrond. Maar zoals in elk goed drama, verschijnt er een redder in nood: Nissan. De Japanse autofabrikant zou naar verluidt meer dan $400 miljoen in de zakken van Fisker willen storten, een zet die zowel als een financiële injectie als een strategische alliantie kan worden gezien.
De aandelenkoers van Fisker sinds de beursgang:
Financiële perikelen en de strijd om voortbestaan
2023 was voor Fisker een jaar om snel te vergeten. Een nettoverlies van maar liefst $400 miljoen en een schatkist die gevaarlijk leeg raakt met minder dan $400 miljoen, brengt de toekomst van het bedrijf in gevaar. De aandelenkoers van Fisker nam een duikvlucht en verloor 34% van zijn waarde, waarmee de financiële crisis van het bedrijf in de schijnwerpers werd gezet. Deze neerwaartse spiraal dwong het bedrijf om 15% van zijn personeel te laten gaan en zijn investeringen in toekomstige projecten op een laag pitje te zetten, in afwachting van een reddingsdeal.
Een strategische alliantie met Nissan
De voorgenomen investering van Nissan in Fisker is niet alleen een financiële zegen voor de wankelende EV-start-up, maar ook een strategische zet die Nissan een voet tussen de deur geeft in de Amerikaanse markt voor elektrische pickups. Met plannen om Fiskers geplande Alaska pickup vanaf 2026 in een van Nissans Amerikaanse fabrieken te bouwen, en zelfs een eigen elektrische pickup op hetzelfde platform te ontwikkelen, lijkt Nissan zijn zinnen te hebben gezet op uitbreiding in dit snelgroeiende segment.
Een hobbelige weg vooruit
Ondanks een voorlopige omzetstijging van $128,3 miljoen ten opzichte van het voorgaande jaar tot $200,1 miljoen in het vierde kwartaal, blijft de weg vooruit voor Fisker onzeker. De aankondiging van de personeelsreducties en de worsteling met vertragingen en problemen met leveranciers onderstrepen de uitdagingen waar het bedrijf voor staat. Fisker's CEO, Henrik Fisker, erkende dat 2023 een uitdagend jaar was, met vertragingen die het bedrijf ervan weerhielden de Ocean SUV zo snel uit te leveren als gehoopt.
Terwijl Nissan en Fisker de handen ineen slaan in een poging om de storm te doorstaan, blijft de vraag of deze alliantie genoeg zal zijn om Fisker weer op koers te krijgen en de toekomst van elektrische voertuigen vorm te geven. Eén ding is zeker: de EV-markt blijft onvoorspelbaar, met hoge pieken en diepe dalen.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments