Is dit de meest ondergewaardeerde Chinese EV startup?
In het kort:
Li Auto miste de verwachtingen voor Q1 2024 qua omzet en winst, maar bleef toch winstgevend met sterke leveringsgroei.
De marges op voertuigen daalden kwartaal-op-kwartaal, maar blijven hoger dan die van concurrenten zoals XPeng en NIO.
Li Auto biedt hiermee volgens sommige analisten de beste waarde voor EV-investeerders onder de Chinese start-ups, met hoge leveringsvolumes en betere marges.
Li Auto (NASDAQ: LI) heeft vorige week een gemengd resultaat laten zien voor het eerste kwartaal van het fiscale jaar. Het bedrijf miste zowel de omzet- als winstverwachtingen, maar liet desondanks een sterke groei zien in leveringen en omzet. Hoewel de marges op voertuigen kwartaal-op-kwartaal daalden, blijft Li Auto een winstgevende speler in de markt voor elektrische voertuigen (EV), in dit artikel kijk ik naar dit laatste kwartaal, en hoe Li Auto zich verhoudt tot concurrenten als Xpeng en NIO.
De aandelenkoers van Li Auto sinds de beursgang:
BRON: Macrotrends
Li Auto genereerde $3,54 miljard aan inkomsten, wat lager was dan de verwachtingen. De aangepaste winst per aandeel bedroeg $0,17. Dit markeert een 32,3% groei in voertuigverkopen jaar-op-jaar, met een totale omzet van 24,3 miljard Chinese Yuan ($3,4 miljard). Ter vergelijking, XPeng rapporteerde een omzet van 5,54 miljard Chinese Yuan ($0,77 miljard) met een groei van 57,8%.
De kerncijfers van Li Auto de afgelopen 4 jaar:
BRON: Macrotrends
Een belangrijk punt van zorg is de daling van de voertuigmarge met 3,4 procentpunt kwartaal-op-kwartaal naar 19,3%. Dit is echter nog steeds significant hoger dan de marges van concurrenten: XPeng behaalde slechts een voertuigmarge van 5,5%. Dit illustreert de sterke unit-economie van Li Auto, ondanks de margedaling.
Voor het tweede kwartaal verwacht Li Auto tussen de 105.000 en 110.000 voertuigen te leveren, wat neerkomt op een jaar-op-jaar groei van maximaal 27,1%. Op kwartaalbasis zou dit een rebound van 33,7% betekenen. De verwachte totale omzet voor Q2 ligt tussen de 29,9 en 31,4 miljard Chinese Yuan ($4,1 - $4,3 miljard), wat een mogelijke groei van 9,4% jaar-op-jaar impliceert.
Li Auto biedt volgens veel analisten nu echter de beste waarde onder de Chinese EV-startups vanwege zijn efficiënte productielijn en hoge fabriek-output. Het bedrijf wordt momenteel gewaardeerd op een prijs-omzetverhouding van 1,11X, wat gunstiger is dan die van NIO (1,29X) en XPeng (1,58X). Li Auto heeft in het eerste kwartaal 3,7 keer meer EV's geleverd dan XPeng en 2,7 keer meer dan NIO. Li Auto is een bedrijf dat, gezien zijn winstgevendheid, indrukwekkende marges en hoge leveringsvolumes wellicht mogelijkheid biedt tot een herwaardering.
De prijs-omzet verhouding van Li Auto sinds de beursgang:
BRON: Companiesmarketcap
Het grootste risico voor Li Auto zit hem in de voertuigmarges. Een verslechtering van deze marges heeft investeerders teleurgesteld, vooral omdat Li Auto momenteel de beste marges heeft in de sector. Ook het achterblijven bij concurrenten in leveringsgroei zou een negatieve impact hebben.
Een bijkomend probleem voor Li Auto en andere Chinese EV-fabrikanten is de dreigende verhoging van de tarieven door de Biden-regering. De tarieven op Chinese EV's en batterijen zullen onder de Sectie 301 van de Trade Act van 1974 naar verwachting verviervoudigen tot meer dan 100%. Hoewel dit slecht nieuws lijkt voor Chinese EV-makers, exporteren ze momenteel niet veel voertuigen naar de VS en hebben ze geen grote plannen om dit op korte termijn te doen. Toch zou dit een extra druk kunnen leggen op de al kwetsbare marges van bedrijven zoals Li Auto, al verwacht ik dat dit in deze fase van het bedrijf, qua buitenlandse verkoop, dus nog weinig impact zal hebben.
Li Auto heeft ook aangekondigd dat de lancering van hun nieuwste volledig elektrische SUV's wordt uitgesteld tot de eerste helft van 2025. Het bedrijf gaf als voornaamste reden een tekort aan laadstations, wat de verkoop en acceptatie van nieuwe modellen belemmert. Li Auto is van plan om tegen het einde van het jaar 500 tot 600 extra displaylocaties en meer dan 10.000 laadstations toe te voegen om een consistente verkoop van meer dan 10.000 eenheden per model te waarborgen.
Een van de belangrijkste problemen die Li Auto aanhaalde voor de vertraging is namelijk het gebrek aan voldoende laadstations. Tot nu toe heeft Li Auto slechts ongeveer 400 laadstations in China gebouwd, vergeleken met de 2.000 van Tesla en de 2.200 van NIO. Dit tekort beïnvloedt niet alleen de verkoop van toekomstige modellen, maar ook de huidige modellen zoals de Mega elektrische minivan. Li Auto had gehoopt 8.000 eenheden van de Mega per maand te verkopen, maar realiseert momenteel slechts 3.000 eenheden per maand.
Ondanks de tegenvallende resultaten en de verlaging van de vooruitzichten, blijft Li Auto investeren in infrastructuur en productverbeteringen. CEO Xiang Li benadrukte tijdens de presentatie van de resultaten de sterke vraag naar de Li L6, met meer dan 41.000 bestellingen in de eerste verkoopperiode. Het bedrijf streeft naar een robuuste opschaling van de productie om aan deze vraag te voldoen. Echter, de uitdagingen met betrekking tot infrastructuur en de concurrentie blijven groot.
Het bedrijf Li Auto biedt op papier wellicht de beste waarde voor EV-investeerders onder de Chinese startups dankzij zijn winstgevendheid, hoge marges en lage prijs-omzetverhouding vergeleken met XPeng en NIO, maar er zijn ook zeker uitdagingen. Het is nu afwachten hoe Li Auto deze lastige periode voor EV bedrijven door kan komen, wel geef ik het bedrijf, gezien het al winstgevend is, meer kans dan sommige van de concurrenten in deze markt.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments