top of page
Michiel Vermeulen

Is de toekomst van Alibaba in gevaar?

In het kort:

  • Alibaba, de Chinese techreus, wordt geconfronteerd met aanzienlijke uitdagingen die het geloof van veel beleggers hebben beschadigd.

  • Het abrupte vertrek van CEO Daniel Zhang en de uitstel van de IPO voor de Freshippo-supermarkt wijzen op grote onzekerheden.

  • De nieuwe CEO Eddie Wu's toekomstvisie voor Alibaba blijft vaag.


Alibaba is niet zomaar een naam: het is de trots van China op het gebied van tech en innovatie. Deze techgigant heeft echter de afgelopen tijd enkele teleurstellingen op de weg ondervonden. Het gaat hierbij niet alleen om verschuivingen binnen het management, maar ook om grote wisselingen in bedrijfsstrategieën. Deze veranderingen hebben tot gevolg gehad dat vele analisten en beleggers nu met onzekere gevoelens naar het bedrijf kijken. Ze vragen zich af of Alibaba de belofte van zijn gloriedagen nog kan waarmaken in deze moeilijke tijden.


Het onverwachte vertrek van Daniel Zhang

Toen Daniel Zhang in 2015 de teugels in handen nam als CEO van Alibaba, verwachtten velen dat hij het bedrijf naar nieuwe hoogtes zou leiden. Onder zijn leiderschap beleefde het bedrijf inderdaad enkele gouden jaren. Daarom schokte zijn recente aankondiging over zijn vertrek uit zowel de rol van voorzitter als CEO veel beleggers. Hoewel de beslissing tot herstructurering van Alibaba in zes nieuwe divisies al opmerkelijk was, kwam Zhang's plotselinge besluit om de Cloud business te verlaten als een donderslag bij heldere hemel.


Maar het verhaal gaat verder dan alleen bestuurswisselingen. Kijkend naar de prestaties van Alibaba's Cloud Intelligence-divisie, zijn de cijfers enigszins verontrustend. Ondanks het feit dat het vorig jaar zwarte cijfers schreef, bleef de jaar-op-jaar groei steken op slechts 4%. In een markt waar reuzen zoals Huawei Cloud, Tencent Cloud en Baidu AI Cloud strijden om dominantie, heeft Alibaba's cloud-tak moeite om indruk te maken. Deze magere groeicijfers in een anders zo lucratieve sector werpen vragen op over Alibaba's toekomstige strategie.


IPO Freshippo: Teleurstellende planning

De plannen van Alibaba om zijn supermarktdivisie Freshippo naar de beurs te brengen, zijn al een behoorlijke tijd uitgesteld, wat misschien wel wijst op grotere problemen binnen het bedrijf. Freshippo, niet zomaar een divisie, maar een grote tak met een netwerk van meer dan 300 winkels, had de belofte om als onafhankelijk bedrijf kapitaal van externe investeerders aan te trekken.


Alibaba had met deze strategie twee duidelijke doelen voor ogen: ten eerste wilde het bedrijf zijn kernactiviteiten ontzien door de minder winstgevende fysieke winkels en bezorgdiensten apart te zetten. Ten tweede bood het Freshippo de kans om zelf te investeren en haar netwerk van winkels te vergroten.


Het lijkt erop dat de verwachtingen te optimistisch waren. Ondanks de plannen voor een beursgang van Freshippo, bleken beleggers er terughoudend te zijn. Ze zagen wel de voordelen voor Alibaba bij een afsplitsing, maar twijfelden aan de groeikansen van Freshippo op eigen benen. Dit roept vragen op over Alibaba's ambities om andere onderdelen, zoals Cainiao Smart Logistics en de International Digital Commerce Group, ook zelfstandig naar de beurs te leiden.


Een toekomstbeeld met veel vragen

De nieuwe CEO van Alibaba, Eddie Wu, heeft onlangs een duidelijke visie voor het bedrijf gepresenteerd: een toekomst gedreven door kunstmatige intelligentie (AI). Dit klinkt veelbelovend, maar zoals diverse experts opmerken: het is één ding om over AI te praten, maar het omzetten van deze woorden naar concrete omzet is een heel ander verhaal.


De nadruk die Wu legt op het verbeteren van de klantervaring en het stimuleren van jong talent is bewonderenswaardig. Maar zoals Jack Ma, mede-oprichter van Alibaba, eens zei: "Hard werken alleen is niet genoeg. Zonder een helder plan zet je de toekomst van een bedrijf op het spel." En dat is precies waar de huidige zorgen omtrent Alibaba liggen.


Wat nu?

De toekomst voor Alibaba zit vol vraagtekens. Hoewel sommigen nog steeds overtuigd zijn van het bedrijf, wijzen recente signalen erop dat de beste groeijaren van Alibaba wellicht voorbij zijn. Beleggers doen er goed aan om de situatie scherp te volgen en altijd weloverwogen keuzes te maken. Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Wil je meer lezen?

Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page