Is de downgrade van Tesla aandelen terecht?
In het kort:
Tesla's Q1 resultaten laten een daling van 9% in de totale omzet zien, voornamelijk door verminderde autoverkoop.
Concurrentie in de EV-markt, vooral van BYD, zet druk op Tesla's marktaandeel en dwingt tot prijsverlagingen.
Tesla behoudt een sterke ROE, maar de verminderde omloopsnelheden en hoge waardering ten opzichte van concurrenten zijn punten van zorg.
Tesla (NASDAQ:TSLA) heeft recent enkele uitdagingen ondervonden die vragen oproepen over de toekomstige groei van het bedrijf. In het eerste kwartaal van 2024 rapporteerde Tesla een daling van 9% in de totale omzet, voornamelijk gedreven door een afname in de autoverkoop. Terwijl de omzet uit energieopwekking en opslag stabiel bleef, suggereert de daling in autoverkoop dat de EV-markt mogelijk een schudfase heeft bereikt. In deze fase verlagen bedrijven hun prijzen om marktaandeel te behouden, wat Tesla en enkele van zijn concurrenten hebben gedaan.
De aandelenkoers van Tesla sinds de beursgang:
BRON: Macrotrends
BYD Company Limited (OTCPK:BYDDF) is momenteel de wereldleider in EV-marktaandeel met ongeveer 17,1%. Hun voertuigverkopen stegen met 23,64% op jaarbasis tot 936.446, wat druk zet op Tesla's inspanningen, vooral in China. Bovendien rapporteren andere EV-bedrijven zoals NIO (NIO) en Ford (F) positieve resultaten, wat verdere zorgen oproept over Tesla's concurrentiepositie.
Tesla's recente prijsverlagingen roepen de vraag op of deze aanpassingen tijdelijk zijn of een langdurige trend vertegenwoordigen. CEO Elon Musk claimt dat de prijsverlagingen te wijten zijn aan overproductie, maar de bredere marktdynamiek en economische indicatoren suggereren anders. Stijgende autoleningen delinquentiepercentages, volatiele consumentenvertrouwen, toenemende werkloosheid en stagflatie wijzen op een uitdagende verkoopomgeving voor duurzame goederen zoals auto's.
De ROE van Tesla de afgelopen 2 jaar:
BRON: Macrotrends
Ondanks de uitdagingen zijn er ook positieve signalen. Tesla introduceert nieuwe modellen zoals de Model 3 Performance en de zelfrijdende Robotaxi, die mogelijk nieuwe markten kunnen aanboren. Bovendien kan een verlichting van stagflatie de inputkosten van Tesla verlagen, wat gunstig kan zijn voor de marges.
Tesla staat bekend om zijn elektrische voertuigen, maar er schuilt wellicht een groot potentieel in de energie-afdeling van het bedrijf. De vraag naar Tesla's energieoplossingen, zoals de Megapacks voor commerciële energieopslag en de Powerwalls voor thuisgebruik, groeit snel. In 2023 verdubbelde het aantal energieopslaginstallaties ten opzichte van het jaar ervoor, met een totale opslagcapaciteit van 14,7 GWh. De winst van deze divisie verviervoudigde bijna, wat wijst op een verschuiving in Tesla's inkomstenstructuur.
Tesla heeft een sterke positie in de markt voor energieopslag dankzij zijn expertise in batterijtechnologie. Het bedrijf produceert zowel de batterijen voor zijn elektrische voertuigen als voor zijn energieopslagsystemen, wat zorgt voor flexibiliteit en kostenefficiëntie. De Megapack, een grootschalige batterij voor energieopslag, wordt momenteel geproduceerd in de Gigafactory in Lathrop, Californië, met plannen om de productiecapaciteit verder uit te breiden naar 40 GWh. Tesla's Megapacks worden vaak gebruikt als vervanging voor dure, vervuilende aardgascentrales en als opslag voor hernieuwbare energieprojecten zoals wind- en zonneparken.
Tesla's energieafdeling draagt momenteel voor 9,4% bij aan de totale omzet, maar met een jaarlijkse groei van gemiddeld 62% per kwartaal sinds Q1 2023, kan deze divisie tegen 2026 mogelijk de omzet van de autosector overtreffen. Dit wordt versterkt door de hoge marges op Megapacks, die naar schatting rond de 50% liggen. Deze financiële flexibiliteit stelt Tesla in staat om strategisch te prijzen en marktaandeel te winnen in zowel de opslag- als de zonnepaneel markt.
Verschillende inkomstenbronnen van Tesla in Q1 2024:
BRON: Tesla Q1 kwartaalcijfers
Tesla ontwikkelt ook innovatieve oplossingen voor de energiemarkt, zoals het concept van de virtuele energiecentrale (VPP). Dit netwerk van verbonden Powerwalls kan samenwerken om als een enkele, grote energiebron te fungeren, wat nuttig is voor kortetermijnondersteuning van het stroomnet. Tesla's Autobidder, een realtime handelsplatform, beheert deze energiebronnen en maakt snelle handelsbeslissingen mogelijk. Dit platform heeft zich al bewezen in projecten zoals de Hornsdale Power Reserve in Australië, waar het aanzienlijke kostenbesparingen en netwerkstabiliteit heeft opgeleverd.
Tesla's energie-afdeling heeft dus een mogelijk indrukwekkend groeipad voor zich. Met een wereldwijd marktaandeel van ongeveer 30% in de markt voor batterij-energieopslagsystemen (BESS) en ambitieuze uitbreidingsplannen, heeft het bedrijf het potentieel om een belangrijke speler in de wereldwijde energiemarkt te worden. CEO Elon Musk heeft verklaard dat Tesla's energieoplossingen mogelijk meer omzet kunnen genereren dan de autosector, en met de huidige groei lijkt dit binnen handbereik.
Door zijn focus buiten energieopslagsystemen ook te verleggen naar AI en robotica creëert Tesla een unieke positie in de markt voor geavanceerde fysieke producten. Dit strategische initiatief biedt niet alleen groeikansen, maar kan ook zorgen voor een stabiele toekomst voor het bedrijf in een snel veranderende technologische wereld.
Een van de meest veelbelovende gebieden waarin Tesla zich onderscheidt, is de ontwikkeling van autonome voertuigen. Tesla's Full Self-Driving (FSD)-systeem heeft het potentieel om te domineren op het gebied van autonome taxi's dankzij de schaalgrootte van Tesla's operaties. Daarnaast introduceert Tesla de Optimus, een veelzijdige humanoïde robot, ontworpen om repetitieve en gevaarlijke taken uit te voeren. Dit toont aan dat Tesla niet alleen streeft naar innovatie in voertuigen, maar ook in robotica.
Tesla's AI-gestuurde platform voor energiehandel, bekend als Autobidder, en de ontwikkeling van virtuele energiecentrales (VPP) zijn revolutionair in de energiebranche. Deze technologieën stellen Tesla in staat om gedistribueerde energiebronnen te combineren tot een enkele, grote energiebron. Dit biedt aanzienlijke voordelen voor net-stabiliteit en kostenbesparingen, wat Tesla positioneert als een belangrijke speler in de wereldwijde energiemarkt.
Tesla maakt gebruik van geavanceerde automatisering in zijn Gigafactories, met behulp van robotica voor de assemblage van voertuigen en batterijen. Bovendien ontwikkelt Tesla de Dojo, een supercomputer geoptimaliseerd voor AI-machine learning. Deze technologie zal een significante impact hebben op Tesla's AI-gedreven functies, waaronder FSD, en toont de betrokkenheid en het potentieel van Tesla in AI-onderzoek en -ontwikkeling.
Hoewel Tesla momenteel te maken heeft met financiële tegenvallers, zoals een daling van de brutomarge en toenemende productiekosten, worden deze problemen gezien als tijdelijk. De agressieve prijsverlagingen, de toegenomen productiekosten door verstoringen in de toeleveringsketen en investeringen in nieuwe modellen en productiefaciliteiten zijn enkele factoren die bijdragen aan de huidige financiële situatie. Desondanks blijft Tesla goed gepositioneerd voor de toekomst dankzij zijn strategische verschuiving naar AI en robotica. Echter is dit op dit moment nog niet terug te zien in de cijfers, wat voor veel analisten een reden is om Tesla lager te waarderen.
De brutomarge van Tesla sinds de beursgang:
BRON: Macrotrends
De cash conversion cycle (CCC), ook wel de netto operationele cyclus of cash cycle genoemd, is een maatstaf die uitdrukt, in dagen, hoe lang het duurt voordat een bedrijf de contanten die worden uitgegeven aan voorraad omzet in contanten door de verkoop van zijn product of dienst. De CCC biedt inzicht in hoe snel een bedrijf contant geld kan omzetten, van de initiële investering tot de uiteindelijke opbrengsten. Een lagere CCC is beter, omdat dit betekent dat het bedrijf efficiënter is in het beheren van zijn voorraden, verkopen en betalingen.
Een bedrijf dat snel zijn voorraad verkoopt, snel betaling ontvangt van klanten, en langzaam zijn rekeningen betaalt, zal een korte CCC hebben, wat duidt op een gezonde cashflowpositie. Omgekeerd, als een bedrijf lang doet over het innen van betalingen, te veel voorraad heeft, of zijn rekeningen snel betaalt, zal de CCC langer zijn, wat kan wijzen op mogelijke liquiditeitsproblemen.
Het is belangrijk om te erkennen dat de CCC niet voor alle sectoren even relevant is. Voor retailers zoals Walmart en Target is de CCC cruciaal, omdat zij veel voorraad beheren en verkopen. Voor softwarebedrijven en verzekeringsmaatschappijen, die geen grote voorraden beheren, is de CCC minder van toepassing. Voor Tesla is het echter wel een interessante maatstaf om in de gaten te houden.
Bedrijven kunnen ook een negatieve CCC hebben, zoals Amazon en kortgeleden nog Tesla, waar ze betalingen ontvangen voordat ze hun leveranciers betalen. Dit kan een bron van contant geld zijn voor het bedrijf. De CCC biedt dus waardevolle inzichten in de operationele efficiëntie en het kasbeheer van een bedrijf, en helpt bij het beoordelen van de financiële gezondheid en het liquiditeitsrisico.
Hoe korter de cash cycle, hoe beter, omdat dit aangeeft dat er minder tijd verstrijkt voordat contanten weer beschikbaar zijn. De cash conversion cycle van Tesla is nu weer positief geworden, voornamelijk door een daling in de dagen dat leveranciers worden betaald. Desalniettemin zijn de omloopsnelheden van voorraden en activa gedaald, wat suggereert dat Tesla mogelijk zijn verkooppotentieel heeft overschat.
De cash conversion cycle van Tesla sinds de beursgang:
BRON: discoverci
Wat de waardering betreft, is Tesla's prijs-omzetverhouding van 6,59x relatief hoog in vergelijking met concurrenten zoals BYD en NIO. Ook de EV/EBITDA en PEG-ratio's wijzen op mogelijke overwaardering, wat beleggers en analisten zorgen baart. De onderliggende vraag blijft natuurlijk in hoeverre we de andere divisies van Tesla al mee moeten rekenen in onze waardering, iets waar discussie over blijft bestaan.
Prijs-omzetverhouding van Tesla:
BRON: Macrotrends
Het primaire risico van deze analyse is dat het de Tesla-aandelen de recente dip nog steeds als overgewaardeerd beschouwd. Bovendien zijn niet alle potentiële groeifactoren, zoals de invloed van AI op de supply chain en de energieopslagbusiness van Tesla, volledig meegenomen in de analyse. Tesla's aandelen worden nu gedowngraded van een 'Strong Buy' naar een 'Hold'. De systematische uitdagingen en de hevige concurrentie binnen de EV-markt vormen echter volgens veel analisten nog steeds aanzienlijke risico's voor Tesla's toekomstige groei.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments