top of page

Het verborgen goudmijntje van Alphabet dat Tesla nachtmerries bezorgt

Rens Boukema

In het kort:

  • Waymo bewijst zich als marktleider in autonoom rijden met 150.000 betaalde ritten per week en een groeiende marktaanwezigheid in de VS en Japan. Veiligheid is aantoonbaar beter dan menselijke bestuurders.

  • Groot marktpotentieel: De autonome taxi-industrie kan groeien naar $175 miljard binnen de ridesharing-markt, met kostenvoordelen tegenover Uber en Lyft.

  • Waymo's waarde voor Alphabet: Analisten schatten dat Waymo in 2030 tussen $350 miljard en $850 miljard waard kan zijn, mogelijk als spin-off.


Alphabet-dochter Waymo heeft in 2024 een enorme stap gezet in de markt voor autonoom rijden. Het bedrijf bood 4 miljoen volledig autonome ritten aan en verwerkte in totaal 5 miljoen ritten, waarmee het een sterke speler werd naast traditionele ridesharing-diensten als Uber (UBER) en Lyft (LYFT). Momenteel rijdt Waymo in San Francisco, Los Angeles en Phoenix, met uitbreiding naar Austin, Atlanta en Miami in 2025. De eerste internationale markt wordt Tokio via een samenwerking met Nihon Kotsu.


Het aantal ritten in San Franscisco:

Bron: Earnestanalytics
Bron: Earnestanalytics

Waymo’s autonome voertuigen presteren op veiligheidsgebied beter dan menselijke bestuurders. Uit een studie van Swiss Re blijkt:


  • 88% minder schadeclaims vergeleken met menselijke bestuurders.

  • 92% minder letselclaims over 25,3 miljoen autonome mijlen.

  • Slechts 9 schadeclaims en 2 letselclaims, terwijl menselijke bestuurders op dezelfde afstand 78 schade- en 26 letselclaims zouden veroorzaken.


Het totale kostenplaatje:

Autonomous Vehicles: Opportunities, Strategies, and Disruptions
Autonomous Vehicles: Opportunities, Strategies, and Disruptions

Waymo zit in een markt met gigantisch potentieel. ARK Invest voorspelt:


  • Bij $2 per mijl: marktwaarde van $134 miljard.

  • Bij $1 per mijl: marktwaarde van $1 biljoen.

  • Bij $0,25 per mijl: marktwaarde van $5 biljoen.


Een meer conservatieve inschatting:

  • Precedence Research verwacht dat de wereldwijde ridesharing-markt groeit van $126 miljard in 2024 naar $350 miljard in 2030.

  • Als Waymo 50% van deze markt verovert, betekent dat een omzet van $175 miljard.


Waymo’s businessmodel heeft een kostenvoordeel tegenover Uber en Lyft. Een autonome taxi kost naar schatting $3 per rit in operationele kosten, inclusief brandstof, onderhoud en verzekering. Bij 100.000 mijl per jaar per auto betekent dit jaarlijkse kosten van $50.000.


Deze lage kosten maken het mogelijk om agressieve prijsconcurrentie te voeren, terwijl traditionele ridesharing-platformen te maken hebben met inflatie en stijgende loonkosten.

In San Francisco nam Waymo sinds januari 2024 al 14% van de ridesharing-uitgaven over, zoals je hierboven al zag, wat een indicatie is van de disruptie die het kan veroorzaken.


Waymo heeft een sterke concurrentiepositie na het vertrek van GM’s Cruise en Apple uit de autonome voertuigenmarkt. De resterende concurrenten zijn:


  • Zoox (Amazon): een paar jaar achter Waymo.

  • Motional & Mobileye: nog in ontwikkelingsfase.

  • Tesla (TSLA): afhankelijk van een onzekere visie op robotaxi’s.


Waymo introduceert in 2025 zijn eerste speciaal gebouwde autonome taxi: de ZEEKR RT, een elektrische minivan die de efficiëntie en capaciteit verhoogt.


De ZEEKR RT:

Bron: CarsnewsChina
Bron: CarsnewsChina

Maar wat is Waymo nou waard?

Momenteel wordt Waymo op $45 miljard gewaardeerd na een financieringsronde van $5,6 miljard in 2024, geleid door Alphabet en investeerders als Andreessen Horowitz, Fidelity en Tiger Global. Maar de echte waarde ligt veel hoger. Mocht Waymo zijn groei versnellen, dan kan Alphabet tientallen miljarden extra investeren zonder financiële druk.


Analistenvoorspellingen voor 2030:

  • Deepwater Asset Management: Waymo kan $350 miljard - $850 miljard waard zijn als spin-off.

  • Trefis: Waymo kan Alphabet’s totale marktwaarde meer dan verdrievoudigen.


Vergelijking met Tesla:

  • Tesla wordt voor een groot deel gewaardeerd op zijn autonome rijbelofte en is bijna $1 biljoen waard.

  • ARK Invest denkt dat Tesla’s robotaxi-business $5 biljoen waard kan worden.

  • Als Waymo vergelijkbare vooruitzichten heeft, kan het een vergelijkbare waardering krijgen.


Hoewel Tesla’s vloot enorme hoeveelheden data verzamelt, blijkt dat het verschil tussen geavanceerde rijhulpsystemen (Level 2) en volledig autonome voertuigen (Level 4-5) veel groter is dan verwacht. Waymo’s groeiende samenwerking met Uber, Hyundai en andere partners laat zien dat het bedrijf klaar is om autonoom rijden op schaal te brengen, terwijl Tesla nog geen duidelijke roadmap heeft voor volledig zelfrijdende robotaxi’s.


Alphabet blijft een solide investering met een beurswaarde van $2 biljoen en een redelijk koers-winstverhouding. Ondanks regulatoire risico’s biedt Waymo enorme onbenutte groei.

Als Waymo succesvol blijft groeien, kan het Alphabet’s aandelenkoers flink opstuwen. Tegelijkertijd blijft er een risico bestaan, mocht Waymo falen zoals GM’s Cruise.

Ook Uber, Lyft en Tesla moeten de ontwikkelingen bij Waymo zeker blijven volgen, aangezien het hun businessmodel bedreigt. Waymo is een verborgen juweel binnen Alphabet, en kan in de komende jaren een veel grotere impact hebben dan beleggers nu wellicht inschatten...

 

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page