top of page

Heineken zakt met 10% na teleurstellende cijfers

In het kort:

  • Heineken, de Nederlandse mega-brouwerij, heeft te maken met een omzetdaling van 5,4% na een prijsverhoging van meer dan 12% om hogere productie- en energiekosten te compenseren.

  • De aanhoudende inflatie leidt ertoe dat consumenten, vooral in belangrijke Aziatische markten, weglopen van hun favoriete, maar nu duurdere, merken.

  • Deze trend is niet uniek voor Heineken of de bierindustrie, maar is zichtbaar in de gehele sector.


Aandelen Heineken verloren sinds het uitbrengen van de kwartaalcijfers ruim 10% van haar waarde. De biergigant heeft vorig jaar de bierprijzen met meer dan 12% verhoogd om de hogere productie-, grondstof- en energiekosten te compenseren. De hoop was dat bierdrinkers loyaal zouden blijven drinken. Helaas lijkt de aanhoudende inflatie nu ook de trouwste klanten te veel te worden, vooral in belangrijke Aziatische markten.


Het is niet alleen Heineken dat worstelt. De hele sector heeft te maken met klanten die weglopen van duurdere merken. "Heineken is niet de enige in de sector die de druk voelt," aldus financieel expert Keynes. "Wat we hier zien is een wereldwijd patroon dat zich voordoet in het kielzog van aanhoudende inflatie."


In de eerste helft van het jaar daalden de bierverkoopvolumes van Heineken met 5,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een aanzienlijke economische vertraging in Vietnam - een van de grootste markten van de brouwerij - had een aanzienlijke impact. Daar daalden de verkopen met ongeveer 13% en daalde de bedrijfswinst met ongeveer een derde.

Heineken is daardoor genoodzaakt zijn jaarlijkse winstprognose naar beneden bij te stellen en verwacht nu een groei van nul tot een mid-single-digit percentage. Maar Heineken is niet de enige brouwerij die zijn prijzen heeft verhoogd.

Andere grote brouwerijen zoals Anheuser-Busch InBev, Carlsberg en Molson Coors hebben sinds afgelopen herfst ook hun prijzen verhoogd. Hoewel dit aanvankelijk werkte, melden ze nu ook een daling van de verkoopcijfers in hun komende Q2-resultaten deze maand.

"Het zijn niet alleen bierdrinkers die zich meer bewust worden van hun uitgaven," vertelde marketingspecialist Sarah Williams. "We zien een heropleving van de cocktailcultuur en een verschuiving van bier naar gedistilleerde dranken in de VS."

Ook andere retailsectoren zagen hun klanten aanvankelijk meegaan met de hogere prijzen. Maar nu de hoge wereldwijde inflatie aanhoudt, beginnen consumenten terug te krabbelen. De kwartaalwinsten waren hoger voor Unilever, Kimberly Clark en Pepsi, maar de verkoopvolumes zijn gedaald.

Het is duidelijk dat de bierindustrie en de bredere retailsector zich moeten aanpassen aan deze nieuwe realiteit. Met Heineken die al aangeeft dat het verwacht dat de prijsstijgingen in de tweede helft van het jaar zullen matigen, zullen andere bedrijven waarschijnlijk dat voorbeeld volgen. Dit zou wel eens de trend kunnen zijn die de retailsector opnieuw vorm gaat geven in de komende maanden.






1 opmerking

1 Comment


TimB
Aug 01, 2023

Hier ook al tijdje geen heineken meer 👍🏻

Like

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page