top of page

Heeft de lithiumprijs een weg omhoog gevonden?

In het kort:

  • China's lithiummarkt kampt met een overaanbod en zwakke vraag, wat leidt tot een bearish sentiment ondanks productieverlagingen in Australië en mogelijke verstoringen in China.

  • Ganfeng Lithium ziet een lange-termijn uptrend voor lithium, ondersteund door de groeiende vraag naar energieopslag en elektrische voertuigen.

  • Goldman Sachs denkt hier echter compleet anders over, en voorspeld een verdere scherpe daling gedurende 2024.


In de schaduw van de onstuitbare opmars naar een groenere toekomst, bevindt de lithiummarkt zich in een paradoxale staat. Enerzijds is er de onmiskenbare rol van lithium in de energietransitie, van elektrische voertuigen tot hernieuwbare energieopslagsystemen. Anderzijds is de markt verzadigd met een overaanbod, wat leidt tot dalende prijzen en margedruk voor producenten.


Het is een marktscenario dat doet denken aan een shakespeareaans drama, waarbij elke acteur zijn rol speelt in een verhaal vol intrige en onzekerheid. Recentelijk zien we een kleine opleving van de Lithiumprijs, van het absolute laagste punt net onder de 90.000 Yuan naar een huidige prijs van 108.500 Yuan.


De prijsontwikkeling van Lithiumcarbonaat in CNY sinds 2018:


Productieverlagingen: Een druppel op een gloeiende plaat?

Recente aankondigingen van productieverlagingen door Australische lithiumproducenten en productieverstoringen in China leken een lichtpuntje te bieden. Deze maatregelen zorgden voor een kortstondige stijging van de futuresprijzen op de Chinese markt. Toch blijft de impact beperkt. De fundamentele vraag- en aanboddynamiek is ongewijzigd: een overaanbod en een gebrek aan vraag drukken zwaar op de markt. Deze realiteit is een koude douche voor wie hoopte op een snel herstel van de lithiummarkt.



De prijzen van lithiumcarbonaat, essentieel voor de productie van elektrische voertuigen, hebben een duizelingwekkende achtbaanrit achter de rug. Na te hebben gepiekt in november 2022, zijn de spotprijzen in de grootste elektrische voertuigmarkt ter wereld, China, gekelderd tot ongeveer een zesde van die piek. Deze prijsval heeft mijnbouwers hard getroffen, met winstdalingen en de dreiging van verminderde wereldwijde output als gevolg. De prijsdaling onderstreept de volatiliteit van de lithiummarkt en de uitdagingen waarmee producenten geconfronteerd worden in een snel veranderende industrie.


Ganfeng Lithium

Tegen deze achtergrond biedt Ganfeng Lithium, een van China's vooraanstaande lithiumproducenten, een perspectief dat een licht werpt op de mogelijke toekomst van de industrie. De voorzitter van het bedrijf, Li Liangbin, ziet een lange-termijn uptrend voor lithium, gedreven door de onomkeerbare trend van de wereldwijde energietransitie. Cruciaal is Li's oproep voor prijsstabilisatie tussen 80.000 en 150.000 yuan, wat een gezonde ontwikkelingsomgeving voor de hele keten zou bieden, van de mijnen tot de bredere Lithiummarkt.


De lithiummarkt is niet immuun voor de invloeden van geopolitiek. Van investeringsbarrières tot het risico op mislukking, bedrijven moeten navigeren door een complexe internationale arena. Ganfeng's ervaring in Mexico, waar overheidsmaatregelen hun mijnbouwplannen dwarsboomden, onderstreept de fragiliteit van de sector in het gezicht van politieke onzekerheid. Toch ziet Li ook kansen voor meer internationale samenwerking, wat kan leiden tot nieuwe productiemogelijkheden en een stabilisatie van de markt.



Goldman Sachs: prijsdaling ver van over

Goldman Sachs daarentegen schetst een somber beeld voor de prijzen van batterijgrondstoffen zoals kobalt, nikkel en lithiumcarbonaat. Met een voorspelde daling van respectievelijk 12%, 15% en zelfs 25% op jaarbasis, lijkt het pad naar herstel nog een lange weg te gaan.


Goldman Sachs wijst op de marginale druk die een aanzienlijke mate van aanbods-beperkingen heeft veroorzaakt in het afgelopen kwartaal. Deze beperkingen, hoewel bedoeld om de prijzen te stabiliseren, hebben tot dusver niet geleid tot een significant herstel. Met lithiumcarbonaat prijzen die op vrijdag in China handelden rond de 108.500 yuan ($15.071), een forse daling van bijna 70% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, is de uitdaging voorwaarts groot.


Hoewel de vooruitzichten somber lijken, biedt de huidige marktsituatie ook kansen. Lagere batterijmetaalprijzen kunnen de kosten voor autobouwers verlagen, waardoor de adoptie van elektrische voertuigen wellicht wordt versneld. Dit is een belangrijk aspect, aangezien de wereldwijde transitie naar schone energie en elektrische mobiliteit onvermijdelijk is. De huidige prijsdalingen kunnen dus worden gezien als een noodzakelijke aanpassing op weg naar een duurzamere en groenere toekomst.


Terwijl de lithiummarkt zijn weg zoekt door een periode van onzekerheid, is de langetermijnvisie duidelijk. De vraag naar lithium zal blijven groeien, gedreven door de wereldwijde verschuiving naar schone energie en elektrische voertuigen. De uitdagingen van vandaag, van prijsvolatiliteit tot geopolitieke risico's, zijn slechts hindernissen op de weg naar een duurzame toekomst. Voor producenten, consumenten en beleidsmakers is het zaak om een evenwicht te vinden dat de gezondheid van de lithiummarkt waarborgt, terwijl we gezamenlijk streven naar een groenere wereld.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page