top of page
Rens Boukema

Haalt BYD Tesla in als EV marktleider?

In het kort:

  • BYD nadert Tesla met recordverkoop: Chinese autofabrikant BYD verkocht een recordaantal van 822.094 elektrische auto's, waardoor ze bijna op hetzelfde niveau als Tesla staan.

  • BYD's opkomst en Europese plannen: Ooit een accufabrikant opgericht in 1995, is BYD nu een prominente speler in de elektrische auto-industrie en plant expansie in Europa met het doel 800.000 EV's per jaar te produceren.

  • BYD's samenwerking met onderzoek naar subsidies: BYD kondigt volledige samenwerking aan in het lopende onderzoek van de Europese Commissie naar subsidies voor Chinese elektrische auto's, wat wijst op hun vastberadenheid om internationale acceptatie te winnen.


BYD, de toonaangevende Chinese fabrikant van elektrische auto's, rapporteerde onlangs een recordverkoop van 822.094 elektrische voertuigen in het afgelopen kwartaal. Dit is slechts 3.450 minder dan Tesla, dat momenteel marktleider is in de verkoop van elektrische auto´s. Deze indrukwekkende prestatie plaatst BYD op het punt om Tesla, het Amerikaanse elektrische auto-icoon, in te halen en bijna van de troon te stoten.


Forse winstgroei en prijzenoorlog in de branche

BYD verwacht een nettowinst van maar liefst 11,5 miljard yuan (ongeveer 1,5 miljard euro) voor het afgelopen kwartaal. Dit recordresultaat kan worden toegeschreven aan een gestage stijging van de omzet. Het is echter vermeldenswaardig dat er momenteel een intense prijzenoorlog woedt op de Chinese markt voor elektrische voertuigen, waar verschillende fabrikanten met elkaar concurreren om marktaandeel te winnen.


Interessant is dat veel buitenlandse autofabrikanten, waaronder Tesla, BMW, Mercedes en Audi, nog steeds (deels) afhankelijk zijn van BYD voor hun batterijen. BYD is dan ook de op twee na grootste producent van batterijen voor elektrische auto´s.


Europese expansie en ambitieuze groeiplannen

BYD heeft zijn Europese hoofdkantoor in Nederland, waar het een bescheiden marktaanwezigheid heeft opgebouwd. Met modellen als Atto 3, Han, Tang, Dolphin en Seal heeft BYD de Europese markt betreden en is het van plan verder te groeien. De fabrikant heeft zelfs plannen voor een nieuwe fabriek in Europa, met als doel om tegen het einde van dit decennium jaarlijks 800.000 elektrische voertuigen te produceren.


Onderzoek naar subsidies voor Chinese elektrische auto's in Europa

Recentelijk heeft BYD aangekondigd dat het volledige transparantie zal bieden en zal meewerken aan onderzoek van de Europese Commissie met betrekking tot subsidies voor Chinese elektrische auto's. De Europese Commissie onderzoekt of China zijn eigen auto-industrie met subsidies ondersteunt om buitenlandse markten te veroveren. Stella Li, de voorzitter van BYD, heeft benadrukt dat het bedrijf niets te verbergen heeft en volledige medewerking zal verlenen aan het onderzoek.


Grote ambities voor de toekomst

De toekomst ziet er veelbelovend uit voor BYD, dat Tesla's dominantie in de elektrische auto-industrie serieus uitdaagt. Hoewel het bedrijf momenteel nog een bescheiden marktaandeel heeft in Nederland, is het wereldwijd een van de grootste fabrikanten van elektrische auto's. BYD's ambitie is duidelijk: wereldwijd de grootste speler worden in de verkoop van elektrische voertuigen. Dit alles wijst op een dynamische verschuiving in de elektrische auto-industrie, met BYD op de voorgrond van deze vernieuwing.

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page