Ford CEO doet opmerkelijke uitspraak over Tesla
- Rens Boukema
- 16 feb 2024
- 3 minuten om te lezen
In het kort:
Ford CEO Jim Farley richt zich op de "Pro" bedrijfstak, die zich bezighoudt met fleet en commerciële services, en verwacht dat de pre-tax winst van deze eenheid stijgt naar $8 tot $9 miljard dit jaar.
Ford Pro heeft ongeveer een half miljoen abonnees en verwacht een aanzienlijke groei in inkomsten uit telematica en abonnementsservices, met een doel van $2,000 extra inkomsten per voertuig jaarlijks.
Ford plant een strategische verschuiving naar de ontwikkeling van kleine, betaalbare EV's om de winstgevendheid van zijn EV-divisie te vergroten.
In een gedurfde beweging heeft Ford CEO Jim Farley Wall Street opgeroepen om Tesla's FSD (Full Self-Driving) technologie te vergeten en in plaats daarvan te kijken naar Ford's "Pro" vlootbedrijf als de toekomst van de auto-industrie. Maar wat maakt Ford Pro zo bijzonder en waarom is het een gamechanger voor Ford en mogelijk de hele auto-industrie?
Ford Pro: Meer Dan Alleen Auto's
Ford Pro, een samensmelting van Ford's traditionele fleet- en commerciële bedrijven met opkomende telematica, logistiek, en andere connectieve operaties, is blijkbaar de sleutel tot Ford's toekomstige succes.
Met een verwachte pre-tax winst van $8 tot $9 miljard dit jaar, lijkt Ford Pro zich snel te ontwikkelen tot een belangrijke speler in de auto-industrie. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van de $7.2 miljard het jaar ervoor, en toont de groei en potentie van deze bedrijfstak.
Ecolab deal
Ecolab zette deze maand een ambitieuze stap richting duurzaamheid door de handen ineen te slaan met Ford Pro voor de volledige elektrificatie van haar Noord-Amerikaanse vloot tegen 2030, met een focus op het versnellen van de elektrificatie van haar verkoopactiviteiten.
Deze samenwerking, die start met de transformatie van de verkoop- en servicevloot in Californië tegen 2025, zal Ecolab voorzien van meer dan 1.000 Ford F-150 Lightning Pro trucks en Mustang Mach-E SUV's. Dit initiatief zal naar verluidt resulteren in de grootste volledig elektrische verkoop- en servicevloot in de staat. Door over te stappen op EV's verwacht Ecolab aanzienlijk te besparen op brandstofkosten, geschat op een halvering jaarlijks per F-150. Daarnaast zal de implementatie van Ford Pro’s productiviteitssoftware en serviceoplossingen bijdragen aan het optimaliseren van de vlootoperaties, door onder meer het verminderen van stationair draaien en het efficiënt bijhouden van onderhoudsschema’s en brandstofgebruik.
De Economische Goudmijn van Abonnementen
Een van de meest interessante aspecten van Ford Pro is de focus op abonnementsservices, die naar verwachting $2,000 extra inkomsten per voertuig per jaar zullen genereren. Deze diensten omvatten telematica, die essentiële data en inzichten biedt voor fleetbeheerders, en vertegenwoordigen een verschuiving in hoe bedrijven denken over de waarde van hun voertuigen. Met een indrukwekkende marge van 50% op deze abonnementen, is het duidelijk dat Ford Pro een lucratieve toekomst voor zich heeft.
Een Toekomst van Betaalbare EV's
Naast de focus op Ford Pro, heeft Farley ook plannen onthuld voor een strategische verschuiving naar kleine, betaalbare elektrische voertuigen (EV's). Dit komt na de erkenning van de uitdagingen rond de winstgevendheid van Ford's huidige EV-modellen en de noodzaak om te concurreren met Tesla en opkomende EV-merken uit China.
Ford's inzet voor de ontwikkeling van een betaalbare EV die binnen 12 maanden winstgevend is, wijst op een belangrijke koerswijziging die niet alleen de toegankelijkheid van EV's zou kunnen vergroten, maar ook Ford's positie in de snelgroeiende EV-markt zou kunnen versterken.
Conclusie: Een Nieuwe Richting Voor Ford
Terwijl Farley's uitdagende houding ten opzichte van Tesla en de focus op Ford Pro misschien logisch lijkt, onderstrepen deze strategieën Ford's ambitie om zich aan te passen aan de veranderende auto-industrie. De focus op abonnementen illustreren en hele nieuwe manier van inkomsten generen voor automakers in het algemeen, waar auto prijzen op termijn wellicht van kunnen profiteren in de vorm van lagere prijzen voor de consument, gezien de inkomsten segmenten zullen verschuiven.
Door de nadruk te leggen op diensten met hoge marges en de ontwikkeling van betaalbare EV's, positioneert Ford zich als een toekomstgericht bedrijf dat klaar is om de uitdagingen en kansen van de 21e eeuw aan te gaan. De vraag blijft of deze strategieën voldoende zullen zijn om de competitie voor te blijven en een nieuwe generatie consumenten en bedrijven aan te trekken. Voor nu is het uitdagen van Tesla naar mijn mening nog wat hooggegrepen, als we kijken naar de services en kwaliteit die Tesla weet te bieden. Wat betreft het lagere EV-prijssegment kunnen we echter binnenkort een nieuwe en sterkere concurrent verwachten, als we de CEO van Ford mogen geloven.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments